UCHWAŁA Nr VIIIk/XXVII/371/2021 RADY MIASTA WEJHEROWA z dnia 16 sierpnia 2021 r. w sprawie rozpatrzenia skargi
Uchwała Nr VIIIk/XXVII/371/2021
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 16 sierpnia 2021 r.
w sprawie rozpatrzenia skargi
Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2021 roku poz. 1372) w związku z art. 229 pkt.3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2021 roku poz.735, z późn. zmianami) ? po rozpatrzeniu skargi P.L. z dnia 14 maja 2021 roku (wpł. dnia 15.07.2021 roku przy piśmie sygn. SKO Gd/3003/21 Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 30.06.2021 roku) - na działalność Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie,
Rada Miasta Wejherowa
uchwala, co następuje:
§ 1. Po rozpatrzeniu skargi P.L. z dnia 14 maja 2021 roku na działalność Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie - Rada Miasta Wejherowa uznaje skargę za bezzasadną z przyczyn określonych w uzasadnieniu, stanowiącym załącznik do uchwały.
§ 2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Miasta Wejherowa do powiadomienia Skarżącego o sposobie załatwienia skargi poprzez przesłanie oryginału uchwały wraz z załącznikiem.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
|
Załącznik do uchwały Nr VIIIk/XXVII/371/2021
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 16 sierpnia 2021 r.
Pismem z 30 czerwca 2021 roku, doręczonym Radzie Miasta Wejherowa 15 lipca 2021 roku, Prezes Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku przekazał skargę Pana P.L. z 14 maja 2021 roku.
W skardze Pan P.L. zarzucił przyznanie świadczenia z pomocy społecznej w niezadowalającej Skarżącego wysokości oraz długi okres rozpatrywania wniosku.
Wstępne postępowanie wyjaśniające przeprowadziła w tej sprawie Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miasta, która zapoznała się ze szczegółowymi informacjami w sprawie zarzutów skargi przekazanymi przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wejherowie.
W wyniku rozpatrzenia skargi Rada Miasta ustaliła, co następuje:
Skarżący w dniu 25 marca 2021 roku złożył wniosek o przyznanie świadczenia z pomocy społecznej w formie zasiłku celowego z przeznaczeniem na zakup leków. Na skutek wniosku 02 kwietnia 2021 roku przeprowadzono, obligatoryjny w przypadku tego rodzaju świadczeń, wywiad środowiskowy, w trakcie którego Skarżący wskazał, iż miesięczny koszt zakupu niezbędnych leków wynosi określoną kwotę.
Decyzją Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej z 12 kwietnia 2021 roku przyznano wnioskowane świadczenie w wysokość wskazanej w w/w oświadczeniu Skarżącego z 02 kwietnia 2021 roku, a decyzja została opatrzona rygorem natychmiastowej wykonalności. Decyzja, zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego zawierała pouczenie o możliwości złożenia odwołania w razie niezadowolenia strony z jej rozstrzygnięcia. Omawiana decyzja została doręczona przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru 16 kwietnia 2021 roku. Według informacji przekazanej przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wejherowie Skarżący nie złożył odwołania od decyzji z 02 kwietnia 2021 roku.
Wypłata została dokonana przez MOPS.
Jak stanowi art. 3 ust. 3 i 4 ustawy z 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej rodzaj, forma i rozmiar świadczenia powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy, a potrzeby osób i rodzin korzystających z pomocy powinny zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają celom i mieszczą się w możliwościach pomocy społecznej. Według art. 4 tej ustawy osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej są obowiązane do współdziałania w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej. Stosownie do art. 106 ust. 4 w/w ustawy decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, z wyjątkiem decyzji o odmowie przyznania biletu kredytowanego oraz decyzji w sprawach cudzoziemców i osób, o których mowa w art. 5a, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego.
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 25 sierpnia 2016 roku w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego wywiad przeprowadza się w terminie 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia.
Jak stanowi art. 35 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym - w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.
Mając na względzie wskazanej wyżej okoliczności, które jednoznacznie wynikają z dokumentów przekazanych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wejherowie należy stwierdzić, iż skarga z 14 maja 2021 roku jest całkowicie bezzasadna.
Świadczenie z pomocy społecznej, o które wystąpił Skarżący zostało mu przyznane w wysokości, którą sam wskazał, co czyni zarzut przyznania świadczenia z pomocy społecznej w niezadowalającej Skarżącego wysokości oczywiście bezzasadnym. Ponadto, Skarżący nie złożył odwołania od tej decyzji, a więc ? pomimo prawidłowego pouczenia o takim uprawnieniu ? nie wykorzystał możliwości skierowania sprawy do postępowania przed organem drugiej instancji.
Odnosząc się do kwestii długiego rozpatrywania wniosku o przyznanie zasiłku celowego Rada uznaje, iż także ten zarzut nie znajduje potwierdzenia w stanie sprawy. Od złożenia wniosku do wydania decyzji nie minął miesiąc, który w w/w przepisie Kodeksu postępowania administracyjnego uznaje się za termin załatwienia sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego. Rozpatrzenie wniosku Skarżącego wymagało przeprowadzenia wywiadu środowiskowego, który został sporządzony w terminie przewidzianym przytoczonym wyżej przepisem rozporządzenia z 25 sierpnia 2016 roku.
Warte podkreślenia jest także opatrzenie decyzji z 12 kwietnia 2021 roku rygorem natychmiastowej wykonalności, a więc szczególnym środkiem mającym na celu umożliwienie wypłaty przyznanego świadczenia bez oczekiwania na to, aż decyzja przyznająca dane świadczenie stanie się ostateczna.
Wymaga dodania, iż osoba korzystająca z pomocy społecznej nie może traktować pomocy społecznej jako jedynego źródła zaspokojenia wszystkich swoich potrzeb i jest zobligowana do podejmowania wysiłków mających na celu przezwyciężenie swojej trudnej sytuacji życiowej. Poza tym osoba korzystająca ze świadczeń z pomocy społecznej musi zdawać sobie sprawę, że przyznanie świadczeń pieniężnych wymaga przeprowadzenia postępowania, w tym sporządzenia wywiadu środowiskowego, zakończonego wydaniem decyzji administracyjnej.
Wobec nie potwierdzenia się stawianego zarzutu Rada Miasta Wejherowa uznaje wniesioną skargę za bezzasadną.
W przypadku, gdy skarga w wyniku jej rozpatrzenia została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowi skargę bez wskazania nowych okoliczności ? organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy ? bez powiadamiania skarżącego (art. 239 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego).
|
Załączniki do pobrania
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Wojciech Dzieliński | 17-08-2021 09:26 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 17-08-2021 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 17-08-2021 09:26 |