Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Miasta Wejherowa
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

UCHWAŁA Nr VIIIk/XXX/424/2022 RADY MIASTA WEJHEROWA z dnia 20 stycznia 2022 r. w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej uchwalenia przez Radę Miasta uchwały w sprawie wprowadzenia zakazu stosowania maseczek ochronnych, kwarantann i szczepień szczepionkami mRNA wszystkich producentów

Uchwała Nr VIIIk/XXX/424/2022
Rady Miasta Wejherowa

z dnia 20 stycznia 2022 r.

w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej uchwalenia przez Radę Miasta uchwały w sprawie wprowadzenia zakazu stosowania maseczek ochronnych, kwarantann i szczepień szczepionkami mRNA wszystkich producentów

Na podstawie art.18 ust.2 pkt.15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( tj. Dz.U. z 2021 roku poz. 1372,z późn. zmianami) oraz art.9 ust.2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 roku o petycjach ( tj. Dz.U. z 2018 roku poz. 870, z późn. zmianami)

Rada Miasta Wejherowa
uchwala, co następuje:

§ 1. Po zapoznaniu się z petycją z dnia 21 grudnia 2021 roku Fundacji im. Nikoli Tesli z siedzibą w Białymstoku w sprawie uchwalenia przez Radę Miasta Wejherowa uchwały dotyczącej wprowadzenia zakazu stosowania maseczek ochronnych, kwarantann i szczepień szczepionkami mRNA wszystkich producentów ? Rada Miasta uznaje petycję za bezzasadną. Uzasadnienie stanowiska Rady Miasta Wejherowa zawiera załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Miasta do poinformowania wnoszącego petycję o sposobie jej rozpatrzenia poprzez przesłanie odpisu uchwały wraz z załącznikiem.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Jacek Gafka


Załącznik do uchwały Nr VIIIk/XXX/424/2022
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 20 stycznia 2022 r.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2021 roku do Urzędu Miejskiego  w Wejherowie wpłynęła adresowana do Rady Miasta Wejherowa petycja Fundacji im. Nikoli Tesli z siedzibą w Białymstoku o podjęcie uchwały dotyczącej wprowadzenia:

1.?zakazu stosowania maseczek ochronnych na terenie podległych miejscowości ponieważ stanowią poważne zagrożenie dla życia, zdrowia ludzi oraz wydanie komunikatów w Mediach o szkodliwości maseczek ( Strona Urzędu Miasta, TVP, Prasa, Internet) z jednoczesnym umieszczeniem w widocznych miejscach plakatów ( tablice ogłoszeń) z jednoczesnym powiadomieniem- Kuratoria, Szkoły, Szpitale, Przychodnie Lecznicze, Urzędy, Pracodawcy, Markety, Policja, Sądy, Sanepid, Urząd Wojewódzki itp.)?;

2.?zakazu stosowania kwarantann i izolacji medycznej ponieważ są to działania surowo karane (pozbawianie ludzi wolności ? bez wyroku sądowego) i traktowane przez ustawę polski Kodeks karny jako zbrodnie?;

3.?zakazu stosowania szczepionek mRNA ( wszystkich producentów) ponieważ te szczepionki są bronią biologiczno-chemiczną a zaszczepione osoby bez pomocy medycznej umrą w okresie najbliższych kilku lat ( wg. Ministerstwa Zdrowia zostało zaszczepionych ok.20 000 000 Polaków) oraz podjęcia  działań ratowniczych mających na celu objęcie szczególna opieką medyczną wszystkich zaszczepionych w celu ochrony ich zdrowia i życia a także wydanie specjalnych komunikatów w tej sprawie w Mediach?.

Stosownie do treści przepisu art.2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 roku o petycjach, petycja może być złożona przez osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną lub grupę tych podmiotów, zwana dalej ?podmiotem wnoszącym petycję? do organu władzy publicznej a także do organizacji lub instytucji społecznej w związku  z wykonywanymi przez nią zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej ( ust.1).

Petycja może być złożona w interesie publicznym, podmiotu wnoszącego petycję, za jego zgodą ( ust.2).

Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji ( ust.3).

Zgodnie z treścią przepisu art.9 ust.2 ustawy o petycjach, petycja złożona do organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego jest rozpatrywana przez ten organ.

Petycja została przekazana Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miasta, celem zajęcia stanowiska.

Rada Miasta po zapoznaniu się ze stanowiskiem  Komisji Skarg, Wniosków i Petycji ustaliła, co następuje:

W obowiązującym systemie prawnym nie istnieje upoważnienie ustawowe, które przyznawałoby organom gminy prawo do stanowienia aktu prawa miejscowego o treści proponowanej w petycji.

Zgodnie z art.94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej podstawą prawną stanowienia aktów prawa miejscowego jest upoważnienie zawarte w ustawie. Każdorazowo w akcie rangi ustawowej, zawarte musi być upoważnienie  dla organu gminy do stanowienia aktu prawa miejscowego. Zasada ta znajduje potwierdzenie w art.40 ust.1 ustawy o samorządzie gminnym, który stanowi, że na podstawie upoważnień ustawowych, gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy. Z istoty tego upoważnienia wynika, że musi być ono wyraźne, a nie tylko pośrednio wynikające z przepisów ustawowych i wskazywać winno organ administracji publicznej właściwy do wydania danego aktu normatywnego. Upoważnienie ustawowe określa materię, która ma być przedmiotem regulacji w drodze aktu prawa miejscowego i organy kompetentne do jego wydania. Niekiedy, także inne sprawy związane z wydawaniem i wejściem w życie przepisów prawa.

W konsekwencji należy stwierdzić, że przedmiotowa uchwała o treści wskazanej w petycji wykraczałaby poza prawotwórcze kompetencje organów gminy, ustalone przepisami art.40 ustawy o samorządzie gminnym. Powyższa uchwała nie znajdowałaby zatem uzasadnienia w obowiązujących przepisach prawa.

Zgodnie bowiem z art.7 Konstytucji R.P. organy władzy publicznej mogą działać jedynie na podstawie i w granicach przyznanych im uprawnień. Oznacza to, że podczas gdy jednostka/obywatel ma swobodę działania zgodnie z zasadą, że co nie jest wyraźnie zabronione jest dozwolone, to organy władzy publicznej mogą działać tylko w tych przypadkach i w takim zakresie, w których upoważnia je do tego prawo ( por. W. Skrzydło, Konstytucja RP. Komentarz, Zakamycze 1999 r.s.15; wyrok NSA z dnia 15 stycznia 1997 roku, sygn. II SA 534/96).

Ponadto uchwały Rady Miasta nie mogą być sprzeczne z aktami prawnymi wyższego rzędu tj. nie mogą wprowadzać regulacji, które byłyby sprzeczne z ustawami i rozporządzeniami. Rada Miasta nie może wprowadzić postulowanych w petycji zakazów nie mających oparcia w przepisach  powszechnie obowiązujących lub sprzecznych z tymi przepisami.

W tym stanie faktycznym i prawnym Rada Miasta uznaje złożoną petycję za bezzasadną.

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Jacek Gafka

 

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Wojciech Dzieliński 20-01-2022 15:00
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 20-01-2022
Ostatnia aktualizacja: - 20-01-2022 15:00