UCHWAŁA Nr VIIIk/LIII/685/2024 RADY MIASTA WEJHEROWA z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie przekazania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku skargi na Uchwałę Nr VIIIk/LI/665/2023 Rady Miasta Wejherowa z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych
Uchwała Nr VIIIk/LIII/685/2024
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 27 lutego 2024 r.
w sprawie przekazania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku skargi na Uchwałę Nr VIIIk/LI/665/2023 Rady Miasta Wejherowa z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.), w związku z art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm.),
Rada Miasta Wejherowa
uchwala, co następuje:
§ 1. 1. Postanawia się przekazać Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku skargę z dnia 6 lutego 2024 r. na Uchwałę Nr VIIIk/LI/665/2023 Rady Miasta Wejherowa z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych (Dz. U. Woj. Pom. z 2024 r., poz. 129) wraz z odpowiedzią na skargę oraz aktami sprawy.
2. Odpowiedź na skargę stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do:
1) przekazania skargi wraz z odpowiedzią na skargę i aktami sprawy Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku,
2) reprezentowania Rady Miasta Wejherowa w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gdańsku w niniejszej sprawie, w tym do podpisania odpowiedzi na skargę oraz do udzielania dalszych pełnomocnictw procesowych, w tym do podpisania i wniesienia skargi kasacyjnej oraz do reprezentowania Rady Miasta Wejherowa w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gdańsku i Naczelnym Sądem Administracyjnym.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
|
Załącznik do uchwały Nr VIIIk/LIII/685/2024
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 27 lutego 2024 r.
Wojewódzki Sąd Administracyjny
w Gdańsku
80-219 Gdańsk, Al. Zwycięstwa 16/17
Odpowiedź Rady Miasta Wejherowa na skargę
Na podstawie art. 54 §2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w związku ze skargą z dnia 6 lutego 2024 r., doręczoną w dniu 6 lutego 2024 r., na uchwałę Nr VIIIk/LI/665/2023 Rady Miasta Wejherowa z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych (Dz. U. Woj. Pom. z 2024 poz. 129) przekazuję w załączeniu ww. skargę wraz z aktami niniejszej sprawy oraz odpowiedzią na skargę.
Ponadto wnoszę o zasądzenie od skarżącej zwrotu kosztów postępowania, w tym zwrotu kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.
Skargą z dnia 6 lutego 2024 r. została zaskarżona uchwała Nr VIIIk/LI/665/2023 Rady Miasta Wejherowa z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych (Dz. U. Woj. Pom. 2024 poz. 129) w całości.
Powyższej uchwale zarzucono naruszenie art. 32 ust. 1b pkt 1, 3, 4 i 5 w zw. z art. 198i, h ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344 ze zm.), poprzez wadliwe określenie w § 1 uchwały ceny nieruchomości gruntowej, sprzedawanej na rzecz jej użytkowników wieczystych, ustalonej w wysokości równej wartości nieruchomości gruntowej określonej na dzień zawarcia umowy sprzedaży.
Skarżąca wniosła o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały w całości oraz o zasądzenie kosztów postępowania wraz z kosztami zastępstwa procesowego.
W ocenie Rady Miasta Wejherowa skarga nie zasługuje na uwzględnienie i powinna zostać oddalona z poniższych przyczyn.
Na wstępie wskazać należy, iż uzasadnienie skargi odwołuje się do § 3 uchwały Rady Miasta Wejherowa Nr VIIIk/LI/664/2023 z dnia 19 grudnia 2023 r., w sprawie zasad przeznaczania do sprzedaży nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste oraz szczegółowych wytycznych sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych, a nie zaskarżonej uchwały Rady Miasta Wejherowa Nr VIIIk/LI/665/2023 z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych, co czyni skargę niezrozumiałą.
Należy zwrócić uwagę, iż dnia 31 sierpnia 2023 r. weszła w życie ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa, ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1463), nowelizująca ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 344 ze zm.) między innymi poprzez dodanie Działu VI a Przepisy epizodyczne dotyczące roszczenia o sprzedaż nieruchomości gruntowej na rzecz jej użytkownika wieczystego.
Formułując zarzut i jego uzasadnienie skarżąca myli tryby sprzedaży nieruchomości i nie zauważa, iż art. 32 ust. 1b ustawy o gospodarce nieruchomości i art. 198i oraz 198h tejże ustawy dotyczą zupełnie innych trybów zbywania nieruchomości na rzecz ich użytkowników wieczystych. Wskazane w zarzucie skarżącej art. 198i oraz 198h ustawy o gospodarce nieruchomościami ujęte są w przepisach Działu VI a ustawy zawierającym przepisy epizodyczne, znajdą zastosowanie wyłącznie w przypadkach zbywania nieruchomości w okolicznościach określonych w przepisach tego działu i dotyczą określonej kategorii nieruchomości gruntowych jedynie w sytuacji, gdy ze stosownym żądaniem złożonym w określonym terminie wystąpi użytkownik wieczysty. Natomiast art. 32 ustawy ma zastosowanie w sytuacji, gdy gmina zdecyduje się na przeznaczenie do sprzedaży nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste i nie ma w tym przypadku ograniczenia czasowego.
Zgodnie z art. 198g ustawy o gospodarce nieruchomościami
1. Użytkownik wieczysty nieruchomości gruntowej w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa, ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1463), może wystąpić z żądaniem sprzedaży tej nieruchomości na jego rzecz.
2. Żądanie sprzedaży, o którym mowa w ust. 1 nie przysługuje:
1)jeżeli nieruchomość została oddana w użytkowanie wieczyste po dniu 31 grudnia 1997 r.;
2)jeżeli użytkownik wieczysty nie wykonał zobowiązania określonego w umowie o oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste;
3)w odniesieniu do gruntów położonych na terenie portów i przystani morskich w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. 2022r. poz. 1624 oraz z 2023 poz. 261);
4)jeżeli grunt jest wykorzystywany na prowadzenie rodzinnego ogrodu działkowego w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych;
5)w odniesieniu do nieruchomości gruntowej niezabudowanej.
3.Nie zawiera się umowy sprzedaży nieruchomości, o której mowa w ust. 1 jeżeli toczy się postępowanie o rozwiązanie umowy o oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste.
4.Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do użytkowania wieczystego powstałego w inny sposób niż w drodze umowy zawartej w formie aktu notarialnego.
Zgodnie z art. 198i ustawy i gospodarce nieruchomościami:
1) Odpowiednia rada albo sejmik w terminie 4 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa, ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz niektórych innych ustaw określi, w drodze uchwały, szczegółowe warunki sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych albo zobowiąże, w drodze uchwały, organ wykonawczy do indywidualnego określania tych warunków w drodze zarządzenia.
2) W razie niepodjęcia uchwał w terminie, o którym mowa w ust. 1, przepis art. 198h ust. 1 stosuje się odpowiednio.
Stosownie zaś do art. 198h ust. 1 i 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami:
1. W odniesieniu do nieruchomości gruntowych stanowiących własność Skarbu Państwa cenę nieruchomości ustala się:
1) w przypadku zapłaty ceny jednorazowo - jako dwudziestokrotność kwoty stanowiącej iloczyn dotychczasowej stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego oraz wartości nieruchomości gruntowej określonej na dzień zawarcia umowy sprzedaży;
2) w przypadku rozłożenia ceny na raty - jako dwudziestopięciokrotność kwoty stanowiącej iloczyn dotychczasowej stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego oraz wartości nieruchomości gruntowej określonej na dzień zawarcia umowy sprzedaży.
2. W odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego cenę nieruchomości ustala się w wysokości nie niższej niż dwudziestokrotność kwoty stanowiącej iloczyn dotychczasowej stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego oraz wartości nieruchomości gruntowej określonej na dzień zawarcia umowy sprzedaży, jednak nie wyższej niż wartość nieruchomości gruntowej określona na dzień zawarcia umowy sprzedaży.
Należy zwrócić uwagę, iż Rada Miasta Wejherowa podejmując zaskarżoną uchwałę działała na podstawie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 198i ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami i podjęła w ustawowym terminie ww. uchwałę. Choć ustawa nie precyzuje, jakiego rodzaju szczegółowe warunki mają być sformułowane przez organ stanowiący, dla sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz użytkowników wieczystych, to wykładni tego przepisu należy dokonywać w połączeniu z art. 198h ust. 1 z uwagi na odesłanie do tego przepisu, w którym mowa jest o cenie nieruchomości. Zestawienie ww. przepisów prowadzi do wniosku, iż przez ?szczegółowe warunki? należy rozumieć sposób ustalenia ceny. Niepodjęcie uchwały w zakreślonym 4-miesiecznym terminie powodowałoby konieczność stosowania przepisu ustawowego, który określa sposób ustalenia ceny. Wskazać należy, iż realizacja przez Radę Miasta kompetencji ustawowej z ww. przepisu polega na określeniu, na jakich warunkach cenowych dokona się sprzedaży nieruchomości gruntowej na rzecz użytkownika wieczystego.
W zaskarżonej uchwale Rada Miasta Wejherowa zgodnie z powyższą wykładnią ograniczyła się do wskazania sposobu ustalenia ceny nieruchomości, mając przy tym na uwadze rozwiązania ustawowe wynikające z art. 198h ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Tymczasem w uzasadnieniu skargi skarżąca podnosi, że przy podejmowaniu przedmiotowej uchwały nie zastosowano przepisu art. 32 ust. 1b pkt. 1, 3, 4, 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Jeszcze raz należy podkreślić, że ww. przepis dotyczy innego trybu sprzedaży nieruchomości na rzecz użytkowników wieczystych niż ten, którego dotyczy zaskarżona uchwała. Przepisy dodanego działu VI a zawierają odrębną regulację i nie odsyłają do art. 32 ust. 1b, stanowiącego upoważnienie ustawowe dla rady do ustalenia zasad przeznaczania do sprzedaży nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste oraz szczegółowych wytycznych sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych, formułując wskazówki, czym rada powinna się kierować przy ich ustalaniu.
W związku z powyższym skarżąca pozostaje w błędzie twierdząc, że ?do ustalenia ceny wykupu użytkowania wieczystego zastosowanie winny mieć w przypadku skarżącej postanowienia pkt 1, 3, 4 i 5 ww. przepisu prawa.?
Rada Miasta Wejherowa zgodnie z art. 32 ust. 1b ustawy o gospodarce nieruchomościami podjęła uchwałę Nr VIIIk/LI/664/2023 z dn. 19 grudnia 2023 r. w sprawie zasad przeznaczania do sprzedaży nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste oraz szczegółowych wytycznych sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych, kierując się wytycznymi określonymi w punktach od 1do 6 ww. przepisu.
Z uzasadnienia skargi można wywnioskować, że skarżąca zarzuca także niezastosowanie bonifikaty przy ustalaniu ceny, co jest niezrozumiałe, gdyż zaskarżona uchwała określa szczegółowe warunki sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych i została podjęta na podstawie art. 198i ust. 1 ustawy a nie na podstawie art. 198k ust. 2 i 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, który zawiera upoważnienie dla rady do określenia warunków udzielania bonifikaty od ceny nieruchomości i wysokości stawek procentowych.
Zgodnie z art. 198k ustawy o gospodarce nieruchomościami
1. W odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa właściwy organ udziela na wniosek bonifikaty w wysokości 90% od ceny nieruchomości gruntowej sprzedawanej osobie fizycznej:
1)w stosunku do której orzeczono niepełnosprawność:
a) w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub
b) przed ukończeniem 16 roku życia lub
2) zamieszkującej w dniu wystąpienia z żądaniem sprzedaży z osobami, o których mowa w pkt 1 lit. a lub b, będącej opiekunem prawnym lub przedstawicielem ustawowym tych osób, lub
3) będącej członkiem rodziny wielodzietnej w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. z 2021 r. poz. 1744, z 2022 r. poz. 2140, 2243 i 2754 oraz z 2023 r. poz. 1234 i 1429) i uprawnionej do posiadania Karty Dużej Rodziny.
2. W odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego właściwy organ udziela na podstawie uchwały odpowiedniej rady albo sejmiku bonifikaty od ceny nieruchomości gruntowej sprzedawanej jej użytkownikowi wieczystemu.
3. W uchwale rady albo sejmiku, o której mowa w ust. 2, określa się warunki udzielania bonifikat i wysokość stawek procentowych, uwzględniając w szczególności:
1) okoliczności, o których mowa w ust. 1, oraz przypadki, o których mowa w art. 68;
2) realizację przez użytkownika wieczystego celów publicznych, budownictwa mieszkaniowego lub celów użyteczności publicznej oraz potrzeb społeczności lokalnej;
3) długość okresu trwania użytkowania wieczystego;
4) terminową realizację celu określonego w umowie o oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste, w szczególności terminową zabudowę;
5) brak zaległości w regulowaniu zobowiązań z tytułu opłat rocznych za użytkowanie wieczyste oraz podatku od nieruchomości.
Jak wynika z powyższych przepisów ustawodawca, w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa wprost określił zasady przyznawania bonifikaty oraz stawkę %, natomiast w przypadku nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego ? uregulowanie tej kwestii pozostawił organom stanowiącym. W ocenie Rady Miasta Wejherowa w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego podjęcie uchwały w sprawie udzielania bonifikat od ceny nieruchomości gruntowej sprzedawanej jej użytkownikowi wieczystemu nie jest obligatoryjne.
Mając powyższe na uwadze wskazać należy, iż Rada Miasta Wejherowa podjęła uchwałę Nr VIIIk/LI/665/2023 zgodnie z art. 198h ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Biorąc pod uwagę racjonalność ekonomiczną gospodarowania środkami budżetowymi, w tym konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu dochodów budżetowych Gminy Miasta Wejherowa, Rada Miasta Wejherowa podjęła uchwałę określając cenę nieruchomości gruntowej, sprzedawanej na rzecz jej użytkownika wieczystego, w wysokości równej wartości nieruchomości gruntowej określonej na dzień zawarcia umowy sprzedaży.
W ocenie organu, skarżąca nie wykazała, iż zaskarżona uchwała narusza jej interes prawny.
Należy zwrócić uwagę, iż skarżącym może być każdy kto wykaże, że zaskarżona uchwała narusza jego "interes prawny lub uprawnienie". Oznacza to, że skarżący musi wykazać, iż w konkretnym wypadku istnieje związek pomiędzy jego własną "prawnie gwarantowaną" (a nie wyłącznie "faktyczną") sytuacją a zaskarżaną przezeń uchwałą, związek polegający na tym, że uchwała ta narusza (czyli pozbawia lub ogranicza) właśnie "jego interes prawny lub uprawnienia": albo jako indywidualnego podmiotu (np. jako właściciela), albo też jako członka określonej wspólnoty samorządowej (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7 marca 2003 roku, III RN 42/02).
Prawo do wniesienia skargi do sądu przysługuje podmiotowi, który wykaże naruszenie przez zaskarżoną uchwałę własnego interesu prawnego lub uprawnienia, a zatem w przypadku gdy zaskarżona uchwała godzi w sferę prawną podmiotu przez wywołanie negatywnych następstw prawnych, np. przez zniesienie, ograniczenie, czy też uniemożliwienie realizacji jego uprawnienia lub interesu prawnego. Naruszenie zatem interesu prawnego lub uprawnienia to naruszenie przysługującej podmiotowi z mocy prawa ochrony. Podstawą do wyprowadzenia tej ochrony są przepisy prawa materialnego, które regulują treść działania organów administracji publicznej, na mocy których kształtowane są uprawnienia lub obowiązki jednostki. Przepisy prawa procesowego stanowią podstawę do wyprowadzenia interesu prawnego lub uprawnienia tylko w razie gdy występuje bezpośredni związek z autorytatywną konkretyzacją uprawnienia lub obowiązku (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 czerwca 2012 roku, II OSK 790/12).
Rada Miasta Wejherowa wskazuje, iż nie można wykazywać naruszenia interesu prawnego tylko z tego powodu, iż podjęto uchwałę o treści innej niż oczekiwała tego skarżąca, bądź z powodu zmiany dotychczas obowiązujących przepisów w tym przypadku dotyczących wykupu nieruchomości gruntowych będących w użytkowaniu wieczystym. Zaskarżona uchwała w żaden sposób nie narusza ani nie ogranicza interesu prawnego skarżącej. Warunki sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych są dla wszystkich takie same.
Należy zwrócić również uwagę, iż skarżąca złożyła w tym samym czasie dwie skargi z niemalże identycznym uzasadnieniem, zaskarżając w całości uchwałę Rady Miasta Wejherowa Nr VIIIK/LI/665/2023 z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych (której dotyczy niniejsza odpowiedź na skargę) oraz w części dot. § 3 uchwałę Rady Miasta Wejherowa Nr VIIIK/LI/664/2023 z dnia 19 grudnia 2023 r., w sprawie zasad przeznaczania do sprzedaży nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste oraz szczegółowych wytycznych sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych, przygotowując do dwóch różnych uchwał niemalże takie samo uzasadnienie, choć podstawy. prawne, na podstawie których podjęto uchwały nie są tożsame.
Mając powyższe na uwadze uznać należy, iż nie doszło do naruszenia przepisów wskazanych w skardze a skargę wniesioną w niniejszej sprawie należy uznać za bezzasadną i jako taka powinna ulec oddaleniu.
|
Załączniki do pobrania
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Wojciech Dzieliński | 04-03-2024 07:36 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Iwona Dłubek | 04-03-2024 |
Ostatnia aktualizacja: | - | 04-03-2024 07:36 |