Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Miasta Wejherowa
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Uchwała Nr VIIk/XV/167/2015 Rady Miasta Wejherowa z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Wejherowa

Uchwała Nr VIIk/XV/167/2015
Rady Miasta Wejherowa

z dnia 15 grudnia 2015 r.

w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Wejherowa

 Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r. poz.1515), art. 226, art. 227, art. 228, art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.)


 

 Rada Miasta Wejherowa

 uchwala, co następuje:

§ 1. 1. Przyjmuje się wieloletnią prognozę finansową Gminy Miasta Wejherowa na lata
2016 ? 2030, zgodnie z załącznikiem Nr 1 do niniejszej uchwały.

2.  Przyjmuje się wykaz planowanych i realizowanych przedsięwzięć, zgodnie z załącznikiem
Nr 2 do niniejszej uchwały.

§ 2. 1. Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją zamieszczonych w prognozie przedsięwzięć do wysokości limitów zobowiązań określonych załącznikiem Nr 2 do niniejszej uchwały.

2.  Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.

3.  Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do przekazania kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy Miasta Wejherowa uprawnień do zaciągania zobowiązań, o których mowa w ustępie 1 i 2.

§ 3.  Uchyla się uchwałę Nr VIIk/III/12/2014 Rady Miasta Wejherowa z dnia 22 grudnia 2014 r. w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Wejherowa.

§ 4.  Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku.

 

 

 

 Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Bogdan Tokłowicz

 

 

Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr VIIk/XV/167/2015
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 15 grudnia 2015 r.
 

Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr VIIk/XV/167/2015
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 15 grudnia 2015 r.

Załączniki znajdują się w pliku pdf poniżej
 

 

 

Objaśnienia przyjętych wartości w wieloletniej prognozie finansowej

Gminy Miasta Wejherowa

 

 

Uwagi ogólne:

 

Przy opracowaniu wieloletniej prognozy finansowej posłużono się formularzem przy wykorzystaniu systemu BeSTi@, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia
10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r. poz. 92). Formularz ten w swej treści zawiera wszystkie elementy wskazane w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885z późn. zm.). Prognozą objęto lata 2016 ? 2030, gdyż w roku 2030 nastąpi całkowita spłata długu zaciągniętego w latach poprzedzających 2016 rok.

W wieloletniej prognozie finansowej przyjęto wzrost ogólnych kwot dochodów i wydatków w latach 2017 ? 2019. Od roku 2020 przyjęto stałe wielkości dochodów uznając, że planowanie wzrostów poza ten okres obarczone jest zbyt dużym ryzykiem błędu. Wydatki od 2020 roku również zaplanowano na stałym poziomie z tym, że korygowane są one o kwoty wynikające ze zmian w spłacie kredytów, pożyczeki wykupie obligacji.

 

1. Dochody:

 

Założono wzrost dochodów bieżących średnio na poziomie 2,8 % zgodnie z prognozowanymi podstawowymi wskaźnikami makroekonomicznymi wskazanymi w uchwale Rady Ministrów nr 57 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2015-2018 (M. P. poz. 389), przy jednoczesnym uwzględnieniu tempa wzrostu poszczególnych pozycji dochodów. Założono,że wzrost dochodów bieżących w tym tempie będzie utrzymywał się do roku 2019. Wysokość dotacji celowych z budżetu państwa w latach 2017 - 2019 zaplanowano na poziomie roku 2016, tak jak wydatków nimi finansowanych, z wyjątkiem dotacji celowej na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego, którą zaplanowano zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

W zakresie dochodów majątkowych w 2016 roku zaplanowano dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na podstawie zawartego aneksu
nr POISP.03.01.00-00-004/10-05 do umowy o dofinansowanie nr POISP.03.01.00-00-004/10-00 z dnia 1.07.2011 r. z późn. zm., Projektu ?Ochrona Wód Zatoki Gdańskiej ? budowa i modernizacja systemu odprowadzania wód opadowych w Gdyni?.

W roku 2016 dochody ze sprzedaży majątku planuje się uzyskać ze sprzedaży nieruchomości położonych przy ul. Podmiejskiej, działka nr 1/2, 2, 20, obr. 3 o pow. 26 181 m2, pięciu działek przy ul. Gryfa Pomorskiego i trzech działek przy ul. Nowowiejskiej. Zaplanowano także dochody ze sprzedaży komunalnych lokali mieszkalnych oraz dochody ze sprzedaży drewna. Od 2017 roku pomimo posiadania majątku do sprzedaży, nie planuje się dochodów z tego tytułu. W przypadku uzyskania wyższych dochodów ze sprzedaży majątku środki te zostaną przeznaczone na wydatki majątkowe lub spłatę zadłużenia.

 

2. Wydatki:

Stosownie do treści art. 242 ustawy o finansach publicznych organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych
i wolne środki.

Konsekwencją cytowanego art. 242, a także wprowadzenia przez ustawodawcę od 1 stycznia 2014 roku limitu zadłużenia wskazanego w art. 243 ustawy o finansach publicznych jest konieczność znacznego ograniczenia wydatków bieżących w celu wypracowania nadwyżki dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi umożliwiającej przeznaczanie środków na wydatki majątkowe i spłatę zaciągniętych kredytów.

 

2.1 Wydatki bieżące

 

W latach 2017-2019 założono wzrost wydatków bieżących (z wyłączeniem obsługi długu) średniona poziomie 1,8%, zgodnie z prognozowanymi podstawowymi wskaźnikami makroekonomicznymi wskazanymi w uchwale Rady Ministrów nr 57 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2015-2018. (M. P. poz. 389).

Wydatki na obsługę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytówi pożyczek oraz terminów wykupu wyemitowanych obligacji.

Wydatki z tytułu udzielonych poręczeń planuje się zgodnie z zawartymi umowami poręczenia.

Wynagrodzenia i składki związane z ich naliczaniem -  w latach 2017 - 2019 zaplanowano wzrost wszystkich wynagrodzeń średnio na poziomie 1,8 %. Zabezpieczono środki na przyszłe świadczenia pracownicze z tytułu nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych na lata 2016 ? 2019 w łącznej kwocie 3 622 013 zł.

Pozycja ?Wydatki związane z funkcjonowaniem organów j.s.t? obejmuje wydatki klasyfikowane
w rozdziałach 75022 ? 75023. Założono średnio 1,8 % wzrost wydatków z tego tytułu.

 

Przedsięwzięcia w ramach wydatków bieżących

 

W ramach przedsięwzięć wykazanych w załączniku Nr 2 uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej wykazano kwoty wynikające z zawartych lub planowanych umów.

 

2.2 Wydatki majątkowe

 

Wydatki majątkowe zaplanowano na przedsięwzięcia przewidziane w załączniku Nr 2 do uchwaływ sprawie wieloletniej prognozy finansowej. W pozostałym zakresie przewiduje się realizację inwestycji rocznych.

 

3. Wynik budżetu

 

Pozycja Wynik budżetu jest różnicą pomiędzy pozycjami 1. ?Dochody?, a pozycją 2. ?Wydatki?. Gmina Miasta Wejherowa w latach objętych prognozą planuje nadwyżkę budżetową.

 

4. Przychody

 

W 2016 roku zaplanowano przychody z tytułu wolnych środków w kwocie 600 000 zł, w związkuz niewydatkowaniem w 2015 roku zaplanowanych środków na realizację następujących zadań inwestycyjnych:

1. "Ciąg pieszo-rowerowy przy ul. Sobieskiego" - 400 000 zł,

2. "Zadaszenie lodowiska przy ZS nr 3" - 200 000 zł.

Zaplanowano również przychody z zaciągniętej pożyczki z Wojewódzkiego Fuduszu Ochrony Środowiska na dofinansowanie realizacji zadania pn. ?Ograniczenie niskiej emisji w Wejherowie? w wysokości296 205 zł oraz przychody ze spłaty udzielonej pożyczki w wysokości 10 000 zł.

 

5. Rozchody

 

Spłatę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów
i pożyczek oraz wykupu obligacji.

 

6. Kwota długu

 

Planowany stan zadłużenia na 31 grudnia 2015 r. wyniesie 41 618 939 zł. Kwota wykazana jako dług na koniec każdego roku jest wynikiem działania: dług z poprzedniego roku + zaciągany dług ? spłata długu.

 

7. Relacja zrównoważenia wydatków bieżących, o której mowa w art. 242 ustawy

 

W pozycji różnica między dochodami bieżącymi, a wydatkami bieżącymi przedstawiono kontrolnie różnicę dochodów bieżących i wydatków bieżących w związku z treścią art. 242 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki.

 

8.Wskaźnik spłaty zadłużenia

 

Od 2014 roku winna być spełniona relacja, o której mowa w art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Relacja ta wyliczona została w pozycjach od 9.1 do 9.6.1 załącznika Nr 1 do uchwały.

Pozycja 9.7 i 9.7.1 w załącznika Nr 1 do uchwały zawiera dodatkową informację o spełnieniu warunków wynikających z art. 243 ustawy o finansach publicznych wyrażoną słownie jako ?TAK? lub ?NIE?. Słowo ?NIE? nie może wystąpić w tych wierszach.

W latach objętych Wieloletnią Prognozą Finansową zachowano relację określającą indywidualny wskaźnik spłaty długu dla Gminy Miasta Wejherowa, o której mowa w art. 243 ustawy
o finansach publicznych.

 

9. Przeznaczanie prognozowanej nadwyżki budżetowej

 

Prognozowaną nadwyżkę budżetową w latach 2016 - 2030 planuje się przeznaczyć na spłatę wcześniej zaciągniętego długu.

 

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Wojciech Dzieliński 18-12-2015 14:54
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 15-12-2015
Ostatnia aktualizacja: Wojciech Dzieliński 18-12-2015 14:55