UCHWAŁA Nr VIIk/XXVIII/307/2016 RADY MIASTA WEJHEROWA z dnia 20 grudnia 2016 r. w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Wejherowa
Uchwała Nr VIIk/XXVIII/307/2016
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 20 grudnia 2016 r.
w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Wejherowa
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) art. 226, art. 227, art. 228, art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 z późn. zm.)
§ 1. 1. Przyjmuje się wieloletnią prognozę finansową Gminy Miasta Wejherowa na lata
2017 - 2031, zgodnie z załącznikiem Nr 1 do niniejszej uchwały.
2. Przyjmuje się wykaz planowanych i realizowanych przedsięwzięć, zgodnie z załącznikiem Nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 2. 1. Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją zamieszczonych w prognozie przedsięwzięć do wysokości limitów zobowiązań określonych załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały.
2. Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.
3. Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do przekazania kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy Miasta Wejherowa uprawnień do zaciągania zobowiązań, o których mowa w ustępie 1 i 2.
§ 3. Uchyla się uchwałę nr VIIk/XV/167/2015 Rady Miasta Wejherowa z dnia 15 grudnia 2015 roku w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Wejherowa.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku.
|
Objaśnienia przyjętych wartości w wieloletniej prognozie finansowej
Gminy Miasta Wejherowa
Uwagi ogólne:
Przy opracowaniu wieloletniej prognozy finansowej posłużono się formularzem przy wykorzystaniu systemu BeSTi@ zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia
10 stycznia 2013 roku w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r. poz. 92). Formularz ten w swej treści zawiera wszystkie elementy wskazane w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870). Prognozą objęto lata 2017 - 2031, gdyż w roku 2031 nastąpi całkowita spłata długu zaciągniętego w latach poprzedzających 2017 rok.
W wieloletniej prognozie finansowej przyjęto wzrost ogólnych kwot dochodów i wydatków w latach 2018 - 2020. Od roku 2021 przyjęto stałe wielkości dochodów uznając, że planowanie wzrostów poza ten okres obarczone jest zbyt dużym ryzykiem błędu. Wydatki od 2021 roku również zaplanowano na stałym poziomie z tym, że korygowane są one o kwoty wynikające ze zmian w spłacie kredytów, pożyczek i wykupie obligacji.
1. Dochody:
Założono wzrost dochodów bieżących średnio na poziomie 1,5 % zgodnie z prognozowanymi podstawowymi wskaźnikami makroekonomicznymi wskazanymi w uchwale Rady Ministrów
nr 49 z dnia 26 kwietnia 2016 roku w sprawie Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2016-2019 (M. P. z 2016 r. poz. 454), przy jednoczesnym uwzględnieniu tempa wzrostu poszczególnych pozycji dochodów. Założono, że wzrost dochodów bieżących w tym tempie będzie utrzymywał się do roku 2020. Wysokość dotacji celowych z budżetu państwa w latach 2018 - 2020 zaplanowano na poziomie roku 2017 tak jak wydatków nimi finansowanych, z wyjątkiem dotacji celowej na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego, którą zaplanowano zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.).
W zakresie dochodów majątkowych w latach 2017-2019 zaplanowano dotację celową na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Dotację przyjęto do budżetu na podstawie podpisanej umowy nr: RPPM.08.03.00-22-0028/15-00 z dnia 6.07.2016 r. o dofinansowanie Projektu: -Utworzenie Książnicy prof. Gerarda Labudy jako unikatowego zbioru dziedzictwa kulturowego Pomorza poprzez adaptację budynków Zespołu Pałacowo - Ogrodowo - Parkowego przy Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie na potrzeby obsługi ruchu turystycznego regionu- w ramach Regionalnego Programu operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Dochody ze sprzedaży majątku w 2017 roku planuje się uzyskać ze sprzedaży nieruchomości położonych przy ul. Gryfa Pomorskiego (dz. nr 22/10, 22/8, 22/6 o łącznej powierzchni 2512 m2) oraz przy
ul. Budowlanych (dz. 5/16 o powierzchni 4 545 m2).
W 2017 roku zaplanowano także dochody ze sprzedaży komunalnych lokali mieszkalnych oraz dochody ze sprzedaży drewna. Od 2018 roku pomimo posiadania majątku do sprzedaży, nie planuje się dochodów z tego tytułu. W przypadku uzyskania wyższych dochodów ze sprzedaży majątku środki te zostaną przeznaczone na wydatki majątkowe lub spłatę zadłużenia.
2. Wydatki:
Stosownie do treści art. 242 ustawy o finansach publicznych organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki.
Konsekwencją cytowanego art. 242, a także wprowadzenia przez ustawodawcę od 1 stycznia 2014 roku limitu zadłużenia wskazanego w art. 243 ustawy o finansach publicznych jest konieczność znacznego ograniczenia wydatków bieżących w celu wypracowania nadwyżki dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi, umożliwiającej przeznaczanie środków na wydatki majątkowe i spłatę długu.
2.1 Wydatki bieżące
W latach 2018-2020 założono wzrost wydatków bieżących (z wyłączeniem obsługi długu) średnio na poziomie 1,5 % zgodnie z prognozowanymi podstawowymi wskaźnikami makroekonomicznymi wskazanymi w uchwale Rady Ministrów nr 49 z dnia 26 kwietnia 2016 roku w sprawie Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2016-2019 (M. P. z 2016 r. poz. 454).
Wydatki na obsługę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz terminów wykupu wyemitowanych obligacji.
Wydatki z tytułu udzielonych poręczeń planuje się zgodnie z zawartymi umowami poręczenia.
Wynagrodzenia i składki związane z ich naliczaniem - w latach 2018 - 2020 zaplanowano wzrost wszystkich wynagrodzeń średnio na poziomie 1,5 %. Zabezpieczono środki na przyszłe świadczenia pracownicze z tytułu nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych na lata 2017 - 2020 w łącznej kwocie 4 043 129 zł.
Pozycja -Wydatki związane z funkcjonowaniem organów j.s.t- obejmuje wydatki klasyfikowane w rozdziałach 75022 - 75023. Założono średnio 1,5 % wzrost wydatków z tego tytułu.
Przedsięwzięcia w ramach wydatków bieżących
W ramach przedsięwzięć wykazanych w załączniku nr 2 uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej wykazano kwoty wynikające z zawartych lub planowanych umów.
2.2 Wydatki majątkowe
Wydatki majątkowe zaplanowano na przedsięwzięcia przewidziane w załączniku nr 2 do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej. W pozostałym zakresie przewiduje się realizację inwestycji rocznych.
3. Wynik budżetu
Pozycja Wynik budżetu jest różnicą pomiędzy pozycjami 1. -Dochody- a pozycją 2. -Wydatki-. Gmina Miasta Wejherowa w latach objętych prognozą planuje nadwyżkę budżetową.
4. Przychody
W 2017 roku zalanowano przychody z tytułu wolnych środków w kwocie 399 000 zł, w związku z niewydatkowaniem w 2016 roku zaplanowanych środków na realizację następujących zadań inwestycyjnych:
1. "Wykonanie dokumentacji projektowej budowy boiska pomiędzy ulicą Wschodnią i
ul. Sikorskiego w Wejherowie" - 199 000 zł,
2. "Centrum Sportu Tytani" - 200 000 zł.
W latach 2017-2018 zaplanowano przychody z tytułu pożyczki na dofinansowanie realizacji zadania pn. -Ograniczenie niskiej emisji w Wejherowie-. Pożyczkę przyjęto do budżetu na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Fuduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku
nr WFOŚ/PD/34/2016/KAWKA z dnia 17 października 2016 r.
5. Rozchody
Spłatę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów
i pożyczek oraz terminów wykupu wyemitowanych obligacji.
6. Kwota długu
Planowany stan zadłużenia na 31 grudnia 2017 r. wyniesie 42 967 070 zł. Kwota wykazana jako dług na koniec każdego roku jest wynikiem działania: dług z poprzedniego roku + zaciągany dług - spłata długu.
7. Relacja zrównoważenia wydatków bieżących, o której mowa w art. 242 ustawy
W pozycji różnica między dochodami bieżącymi, a wydatkami bieżącymi przedstawiono kontrolnie różnicę dochodów bieżących i wydatków bieżących w związku z treścią art. 242 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki.
8.Wskaźnik spłaty zadłużenia
Od 2014 roku winna być spełniona relacja, o której mowa w art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Relacja ta wyliczona została w pozycjach od 9.1 do 9.6.1 załącznika nr 1 do uchwały.
Pozycja 9.7 i 9.7.1 w załącznika nr 1 do uchwały zawiera dodatkową informację o spełnieniu warunków wynikających z art. 243 ustawy o finansach publicznych wyrażoną słownie jako -TAK- lub -NIE-. Słowo -NIE- nie może wystąpić w tych wierszach.
W latach objętych Wieloletnią Prognozą Finansową zachowano relację określającą indywidualny wskaźnik spłaty długu dla Gminy Miasta Wejherowa, o której mowa w artykule 243 ustawy
o finansach publicznych.
9. Przeznaczanie prognozowanej nadwyżki budżetowej
Prognozowaną nadwyżkę budżetową w latach 2017 - 2031 planuje się przeznaczyć na spłatę wcześniej zaciągniętego długu.
Załączniki do pobrania
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Wojciech Dzieliński | 23-12-2016 22:21 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 20-12-2016 | |
Ostatnia aktualizacja: | Wojciech Dzieliński | 23-12-2016 22:25 |