Informacje Ogólne
* Rada Miasta Wejherowa jest organem stanowiącym i kontrolnym.
* Kadencja Rady trwa 5 lat licząc od dnia wyboru.
* W skład rady wchodzi 21 radnych.
* Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego i 1-3 wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
* Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu jawnym, chyba, że ustawa stanowi inaczej. Imienne wykazy głosowań podaje się do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej.
* Rada Miasta ze swojego grona powołuje stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.
* Rada kontroluje działalność Prezydenta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Miasta; w tym celu powołuje komisję rewizyjną. Rada gminy rozpatruje skargi na działania wójta i gminnych jednostek organizacyjnych, wnioski oraz petycje składane przez obywateli, w tym celu powołuje się komisję skarg, wniosków i petycji.
* Do wyłącznej właściwości Rady należy:
1/ uchwalanie Statutu Miasta,
2/ ustalanie wynagrodzeń Prezydenta, stanowienie o kierunkach działania Prezydenta oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
3/ powoływanie i odwoływanie Skarbnika Miasta, który jest głównym księgowym budżetu miasta oraz Sekretarza Miasta - na wniosek Prezydenta,
4/ uchwalanie budżetu Miasta, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Prezydentowi z tego tytułu,
5/ rozpatrywanie raportu o stanie gminy oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielania wotum zaufania z tego tytułu,
6/ uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
7/ uchwalanie programów gospodarczych,
8/ ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
9/ podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
10/ podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Miasta przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a/ określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Prezydent może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,
b/ emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Prezydenta,
c/ zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d/ ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Prezydenta w roku budżetowym,
e/ zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę,
f/ tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g/ określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Prezydenta,
h/ tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i/ ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Prezydenta w roku budżetowym,
11/ określanie wysokości sumy, do której Prezydent może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
12/ podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej na podstawie porozumienia z organami tej administracji,
13/ podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
14/ podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
15/ podejmowanie uchwał w sprawach: nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
16/ podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
17/ nadawanie tytułu honorowego obywatelstwa Miasta,
18/ uchwalanie uchwał w tym uchwał będących aktami prawa miejscowego,
19/ wybór banku do bankowej obsługi budżetu Miasta,
20/ podejmowanie uchwał w sprawie referendum,
21/ podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym na zasadzie art.25 ustawy,
22/ podejmowanie uchwał w sprawie zaskarżenia rozstrzygnięcia nadzorczego w stosunku do uchwał Rady,
23/ stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawą do kompetencji Rady.
Rada Miasta rozpatruje na sesjach w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawach i Statucie.
* Sesja Rady, to ustawowe, plenarne zgromadzenie radnych, w czasie którego realizuje ona funkcje organu stanowiącego i kontrolnego Miasta. Sesja odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu, jednakże na wniosek Przewodniczącego, Prezydenta lub Radnych, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i jej kontynuowaniu w innym wyznaczonym terminie.
* Sesję otwiera i prowadzi Przewodniczący a w razie nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach wyznaczony Wiceprzewodniczący, zapewniając porządek obradowania na sesji, stosując w tym celu środki przewidziane Statutem (pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje komisarz wyborczy w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady, do czasu wyboru Przewodniczącego Rady prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji).
* Sesje Rady dzielą się na sesje zwyczajne i sesje nadzwyczajne. Sesjami zwyczajnymi są sesje zwoływane przez Przewodniczącego z zachowaniem obowiązujących zasad powiadamiania radnych.
* Rada odbywa sesje zwyczajne w liczbie potrzebnej do wykonania zadań Rady, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał. Zwyczajowo sesje Rady Miasta Wejherowa odbywają się raz w miesiącu - we wtorek o godz. 10.00, z przerwą w okresie wakacji letnich.
* Sesję nadzwyczajną zwołuje Przewodniczący na wniosek Prezydenta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku.
* W obradach sesji bierze udział Prezydent oraz wyznaczone przez Prezydenta osoby. Szczegółową listę osób zaproszonych na sesję ustala Przewodniczący w porozumieniu z Prezydentem.
* Obrady sesji są jawne. Jeżeli wymaga tego przepis ustawy Rada może wyłączyć jawność obrad w odniesieniu do całej sesji lub do konkretnych punktów porządku obrad.
* Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości mieszkańców co najmniej na 3 dni przed sesją informację na tablicy ogłoszeń Urzędu o terminie, miejscu i przedmiocie obrad sesji.
* Osoby zaproszone, goście oraz publiczność mają prawo zajmować na sali obrad tylko miejsca im przeznaczone.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Wojciech Dzieliński | 27-01-2010 09:17 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 27-01-2010 | |
Ostatnia aktualizacja: | Wojciech Dzieliński | 02-12-2010 14:00 |