Uchwała Nr VIk/IV/26/2011 Rady Miasta Wejherowa z dnia 25 stycznia 2011 r. w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Wejherowa na lata 2011-2026
Uchwała Nr VIk/IV/26/2011
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 25 stycznia 2011 r.
w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Wejherowa na lata 2011-2026
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.), art. 226, art. 227, art. 228, art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.)
Rada Miasta Wejherowa
uchwala, co następuje:
§ 1. 1. Przyjmuje się wieloletnią prognozę finansową na lata 2011 - 2026 w treści załącznika Nr 1 do niniejszej uchwały składającego się z tabeli głównej, tabeli zawierającej wielkości informacyjne i kontrolne oraz z objaśnień przyjętych wartości.
2. Przyjmuje się wykaz planowanych realizowanych przedsięwzięć w treści załącznika Nr 2 do niniejszej uchwały, składającego się z części A i B.
Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do zaciągania zobowiązań:
1) związanych z realizacją zamieszczonych w prognozie przedsięwzięć,
2) z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy
– do wysokości limitów zobowiązań określonych załącznikiem Nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 3. Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do przekazania kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy Miasta Wejherowa uprawnień do zaciągania zobowiązań, o których mowa w § 2 uchwały.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011r.
|
Załącznik do Uchwały Nr VIk/IV/26/2011
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 25 stycznia 2011 r.
Objaśnienia wartości przyjętych w wieloletniej prognozie finansowej
na lata 2011 -2026 Gminy Miasta Wejherowa
Uwagi ogólne:
W wieloletniej prognozie finansowej na lata 2011 – 2026 przyjęto wzrost ogólnych kwot dochodów i wydatków w latach 2012 – 2015. Od roku 2016 przyjęto stałe wielkości dochodów uznając, że planowanie wzrostów poza okres 5-cio letni obarczone jest zbyt dużym ryzykiem błędu. Wydatki od 2016 roku również zaplanowano na stałym poziomie z tym, że korygowane są one o kwoty wynikające ze zmian w spłacie kredytu i wykupie obligacji.
1. Dochody:
Założono wzrost dochodów bieżących (z wyłączeniem dotacji) średnio na poziomie 4 % zgodnie z prognozowanymi podstawowymi wskaźnikami makroekonomicznymi wskazanymi w uchwale Rady Ministrów nr 119 z dnia 3 sierpnia 2010 roku w sprawie Wieloletniego Planu Finansowego Państwa 2010-2013. (M. P. Nr 57, poz. 773) oraz wytycznymi Ministerstwa Finansów dotyczącymi założeń makroekonomicznych na potrzeby wieloletnich prognoz finansowych jednostek samorządu terytorialnego. Założono, że wzrost dochodów bieżących w tym tempie będzie utrzymywał się do roku 2015. Wzrost dotacji bieżących zaplanowano średnio na poziomie 3 % tak jak wydatków nimi finansowanych.
W zakresie dochodów majątkowych wykazano dochody z dotacji majątkowych na podstawie zawartych umów z Województwem Pomorskim:
1. umowa z dnia 22.09.2010r. nr UDA-RPPM.03.02.02-00-001/09-00 o dofinansowanie projektu „Wzrost atrakcyjności miasta Wejherowa poprzez budowę „Filharmonii Kaszubskiej” – regionalnego centrum kultury;
2. umowa z dnia 12.08.2010r. nr UDA-RPPM.03.02.01-00-001/10-00 o dofinansowanie projektu „Rewitalizacja Przestrzeni Publicznej Śródmieścia Wejherowa”;
3. umowa z dnia 29.04.2010r. nr UDA-RPPM.05.05.00-00-002/09-00 o dofinansowanie projektu „Zmniejszenie zapotrzebowania na energię cieplną poprzez termomodernizację budynków szkół w miastach Wejherowo i Reda”.
Na 2011 rok w ramach dochodów ze sprzedaży majątku przyjęto wartość szacunkową nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży na podstawie stosownych uchwał Rady Miasta. Na kolejne lata przyjęto wielkości sprzedaży majątku na podstawie danych uzyskanych z Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Urbanistyki. Z uwagi na ostrożność w prognozowaniu dochodów ze sprzedaży majątku wartości przyjęte do WPF na każdy rok są o około 1 500 000 zł niższe w stosunku do wartości nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży. Od roku 2015 pomimo posiadania majątku do sprzedaży nie planuje się dochodów z tego tytułu. W przypadku uzyskania wyższych dochodów ze sprzedaży majątku środki te zostaną przeznaczone na wydatki majątkowe lub spłatę zadłużenia. Poniżej przedstawiono planowany harmonogram sprzedaży nieruchomości.
HARMONOGRAM |
(w wykazie podano ceny netto) |
Sprzedaż działek w przetargach na rok 2011 |
|||||
L.P. |
Nieruchomość |
Cena wyw. Netto |
Powierzchnia |
Forma zbycia |
|
1. |
dz. nr 2, 20, obr. 3, poł. przy ul. Podmiejskiej |
2 712 600,00 zł (110 zł/m2) |
24 660 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
2. |
dz. nr 183/11, obr. 15, poł. przy ul. Wałowej |
652 500,00 zł (450 zł/m2) |
1 450 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
3. |
dz. nr 138/11, obr. 8, poł. na Wzgórzu Ojca Grzegorza |
184 650,00 zł (150 zł/m2) |
1 231 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
4. |
dz. nr 137/5, obr. 8, poł. na Wzgórzu Ojca Grzegorza |
179 850,00 zł (150 zł/m2) |
1 199 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
5. |
dz. nr 127/6, obr. 8, poł. na Wzgórzu Ojca Grzegorza |
202 650,00 zł (150 zł/m2) |
1 351 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
6. |
dz. nr 5/20, obr. 3, poł. przy ul. Stolarskiej |
157 430,00 zł (130 zł/m2) |
1 211 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
7. |
dz. nr 162/1, 162/2, obr. 14, poł. przy ul. Sikorskiego |
482 600,00 zł (200 zł/m2) |
2 413 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
|
Razem: |
4 572 280,00 zł |
33 515 m2 |
|
Sprzedaż działek w przetargach na rok 2012 |
||||
L.P. |
Nieruchomość |
Cena wyw. Netto |
Powierzchnia |
Forma zbycia |
1. |
dz. nr 9/17, 9/5, 9/22, 10/21, 10/6, 11/16, obr. 2, poł. przy ul. Budowlanych |
2 630 000,00 zł (80 zł/m2) |
32 875 m2 |
przetarg nieograniczony |
2. |
dz. nr 8/20, 8/21, 11/58, 11/59, 11/60, obr. 3, poł. przy ul. Budowlanych |
471 900,00 zł (165 zł/m2) |
2 860 m2 |
przetarg nieograniczony |
3. |
dz. nr 125/5, 126/4, obr. 15, poł. przy ul. Wałowej |
210 150,00 zł (450 zł/m2) |
467 m2 |
przetarg nieograniczony |
4. |
dz. nr 137/6, obr. 8, poł. na Wzgórzu Ojca Grzegorza |
131 560,00 zł (150 zł/m2) |
1 196 m2 |
przetarg nieograniczony |
5. |
dz. nr 137/7, obr. 8, poł. na Wzgórzu Ojca Grzegorza |
156 750,00 zł (150 zł/m2) |
1 425 m2 |
przetarg nieograniczony |
6. |
dz. nr 479, 480, obr. 15, poł. przy ul. Przebendowskiego |
279 450,00 zł (450 zł/m2) |
621 m2 |
przetarg nieograniczony |
7. |
cz. dz. nr 42/55, obr. 4, poł. przy ul. Łęgowskiego |
143 000,00 zł (110 zł/m2) |
ok. 1 300 m2 |
przetarg nieograniczony |
8. |
cz. dz. nr 42/55, obr. 4, poł. przy ul. Łęgowskiego |
125 500,00 zł (110 zł/m2) |
ok. 1 150 m2 |
przetarg nieograniczony |
9. |
cz. dz. nr 42/55, obr. 4, poł. przy ul. Łęgowskiego |
137 500,00 zł (110 zł/m2) |
ok. 1 250 m2 |
przetarg nieograniczony |
10. |
cz. dz. nr 42/55, obr. 4, poł. przy ul. Łęgowskiego |
148 500,00 zł (110 zł/m2) |
ok. 1 350 m2 |
przetarg nieograniczony |
11. |
cz. dz. nr 42/55, obr. 4, poł. przy ul. Łęgowskiego |
154 000,00 zł (110 zł/m2) |
ok. 1 400 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
Razem: |
4 588 310,00 zł |
45 894 m2 |
|
Sprzedaż działek w przetargach na rok 2013 |
|||||
L.P. |
Nieruchomość |
Cena wyw. Netto |
Powierzchnia |
Forma zbycia |
|
1. |
Kwartał poł. przy ul. Reformatów |
2 356 320,00 zł (460 zł/m2) |
4 909 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
2. |
dz. nr 3/94, 3/95, obr. 3, poł. przy ul. Stolarskiej |
610 080,00 zł (160 zł/m2) |
3 813 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
3. |
dz. nr 79, obr. 15, poł. przy ul. Wałowej |
209 500,00 zł (500 zł/m2) |
419 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
4. |
cz. dz. nr 42/55, obr. 4, poł. przy ul. Łęgowskiego |
143 000,00 zł (110 zł/m2) |
1 300 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
5. |
cz. dz. nr 42/55, obr. 4, poł. przy ul. Łęgowskiego |
148 500,00 zł (110 zł/m2) |
1 350 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
6. |
cz. dz. nr 42/55, obr. 4, poł. przy ul. Łęgowskiego |
154 000,00 zł (110 zł/m2) |
1 400 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
7. |
cz. dz. nr 42/55, obr. 4, poł. przy ul. Łęgowskiego |
137 500,00 zł (110 zł/m2) |
1 250 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
8. |
cz. dz. nr 42/55, obr. 4, poł. przy ul. Łęgowskiego |
143 000,00 zł (110 zł/m2) |
1 300 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
9. |
cz. dz. nr 42/55, obr. 4, poł. przy ul. Łęgowskiego |
154 000,00 zł (110 zł/m2) |
1 400 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
10. |
cz. dz. nr 42/55, obr. 4, poł. przy ul. Łęgowskiego |
137 500,00 zł (110 zł/m2) |
1 250 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
11. |
dz. nr 138/8, obr. 8, poł. na Wzgórzu Ojca Grzegorza |
172 800,00 zł (150 zł/m2) |
1 152 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
12. |
dz. nr 142/12, obr. 8, poł. na Wzgórzu Ojca Grzegorza |
188 250,00 zł (150 zł/m2) |
1 255 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
|
Razem: |
4 554 450,00 zł |
20 798 m2 |
|
Sprzedaż działek w przetargach na rok 2014 |
|||||
L.P. |
Nieruchomość |
Cena wyw. Netto |
Powierzchnia |
Forma zbycia |
|
1. |
dz. nr 90/12, 90/7, 93/2, 90/9, 87, 88, 89, 545/1, 545/3, obr. 15 – „Srebrna” |
3 109 050,00 zł (450 zł/m2) |
6 909 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
2. |
dz. nr 5/16, obr. 3, poł. przy ul. Budowlanych |
681 750,00 zł (150 zł/m2) |
4 545 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
3. |
dz. nr 319, obr. 14, poł. przy ul. Gniewowskiej |
382 000,00 zł (165 zł/m2) |
1 910 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
4. |
cz. dz. nr 42/55, obr. 4, poł. przy ul. Łęgowskiego |
126 500,00 zł (110 zł/m2) |
1 150 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
5. |
cz. dz. nr 42/55, obr. 4, poł. przy ul. Łęgowskiego |
121 000,00 zł (110 zł/m2) |
1 100 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
6. |
dz. nr 142/12, obr. 8, poł. na Wzgórzu Ojca Grzegorza |
162 150,00 zł (150 zł/m2) |
1 081 m2 |
przetarg nieograniczony |
|
|
Razem: |
4 582 450,00 zł |
16 695 m2 |
|
2. Wydatki:
Stosownie do treści art. 242 ustawy o finansach publicznych, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 roku, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki.
Konsekwencją wejścia w życie cytowanego art. także wprowadzenia przez ustawodawcę od 1 stycznia 2014 roku nowego limitu zadłużenia wskazanego w art. 243 ustawy o finansach publicznych jest konieczność znacznego ograniczenia wydatków bieżących w celu wypracowania nadwyżki dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi umożliwiającej przeznaczanie środków na wydatki majątkowe i spłatę zaciągniętych kredytów.
2.1 Wydatki bieżące
W 2012 roku założono wzrost wydatków bieżących (z wyłączeniem wynagrodzeń i obsługi długu) średnio na poziomie 3 % zgodnie z prognozowanymi podstawowymi wskaźnikami makroekonomicznymi wskazanymi w uchwale Rady Ministrów nr 119 z dnia 3 sierpnia 2010 roku w sprawie Wieloletniego Planu Finansowego Państwa 2010-2013. (M. P. Nr 57, poz. 773) oraz wytycznymi Ministerstwa Finansów dotyczącymi założeń makroekonomicznych na potrzeby wieloletnich prognoz finansowych jednostek samorządu terytorialnego.
W 2013 roku wydatki bieżące (z wyłączeniem wynagrodzeń i obsługi długu) zwiększono średnio o 4,2 %. Wzrost wskaźnika o 1,2 % w stosunku do roku 2012 wynika z planowanego zwiększenia dotacji podmiotowej dla Wejherowskiego Centrum Kultury.
W latach 2014-2015 wzrost wydatków bieżących (z wyłączeniem obsługi długu) będzie utrzymywał się średnio na poziomie 3 %.
Wydatki na obsługę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów. W 2011 roku planuje się zaciągnąć kredyt w wysokości 17 000 000 zł na pokrycie planowanego deficytu budżetowego. W 2012 roku planuje się emisję obligacji na pokrycie planowanego deficytu budżetowego w wysokości 11 000 000 zł
Wydatki z tytułu udzielonych poręczeń planuje się tylko w ramach przedsięwzięć.
Wynagrodzenia i składki związane z ich naliczaniem - ze względu na konieczność spełnienia warunków określonych w art. 242 ustawy o finansach publicznych nie zaplanowano w 2012 roku podwyżek wynagrodzeń. Wzrost planowanych wydatków na wynagrodzenia w WPF jest skutkiem podwyżek dla nauczycieli od miesiąca września 2011 roku. Od 2013 roku zaplanowano wzrost wszystkich wynagrodzeń średnio na poziomie 3 %.
Pozycja „Wydatki związane z funkcjonowaniem organów j.s.t” obejmuje wydatki klasyfikowane w rozdziałach 75022 – 75023. Założono średnio 3 % wzrost wydatków z tego tytułu z wyłączeniem w 2012 roku wynagrodzeń.
Przedsięwzięcia w ramach wydatków bieżących
W ramach przedsięwzięć wykazanych w załączniku nr 2 część A i B do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej wykazano kwoty wynikające z zawartych lub planowanych umów.
2.2 Wydatki majątkowe
Wydatki majątkowe zaplanowano na przedsięwzięcia przewidziane w załączniku nr 2 do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej. W pozostałym zakresie przewiduje się realizację inwestycji rocznych.
3. Przychody
W 2011 roku planuje się wolne środki w kwocie 484 015 zł Wynikają one z wyższych niż zaplanowano dochodów z tytułu mandatów. Na pokrycie planowanego deficytu budżetowego w 2011 roku planuje się zaciągnąć kredyt w kwocie 17 000 000 zł, a w 2012 roku planuje się emisję obligacji w wysokości 11 000 000 zł.
4. Rozchody
Spłatę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów, oraz spłat kredytu planowanego do zaciągnięcia w 2011 roku oraz wykupu obligacji samorządowych wyemitowanych w 2012 roku.
5. Wynik budżetu
Pozycja Wynik budżetu jest różnicą pomiędzy pozycjami I „Dochody” a pozycją II „Wydatki”.
6. Finansowanie deficytu i przeznaczanie nadwyżki
Planowany deficyt budżetowy w latach 2011-2012 planuje się pokryć przychodami z kredytu i emisji obligacji. Planowaną nadwyżkę budżetową w latach 2013 - 2026 planuje się przeznaczyć na spłatę wcześniej zaciągniętego długu.
7. Kwota długu, sposób jego sfinansowania i relacja o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych
Kwota wykazana jako dług na koniec każdego roku jest wynikiem działania: dług z poprzedniego roku + zaciągany dług – spłata długu. W pozycji tej nie uwzględnia się długu związków do których należy gmina. Długi te uwzględnione są jedynie przy obliczeniu obciążeń budżetu danego roku spłatami: (R+O)/D zgodnie z art. 243 ustawy.
Sposób finansowania długu – przyjmuje się, że dług (jego spłata) jest finansowana w pierwszej kolejności z nadwyżki budżetowej. W następnej kolejności dług finansuje się nowo zaciąganym długiem. Wyliczenia w tym zakresie zawiera pozycja XII tabeli głównej.
Relacja o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych wyliczona została w pozycjach od IX do XI załącznika nr 1. Wielkości w tych wierszach wyliczane są do czwartego miejsca po przecinku co odpowiada zapisowi procentowemu do drugiego miejsca po przecinku, np: 12,25 % = 0,1225.
Zgodnie z art. 121 ust. 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) na lata 2011-2013 objęte wieloletnią prognozą finansową zamiast zasad, o których mowa w przepisach art. 226 ust. 1 pkt 6 i art. 230 ust. 5 ustawy, o której mowa w art. 1, mają zastosowanie zasady określone w art. 169-171 ustawy, o której mowa w art. 85 - tj progi 15 % i 60 %.
W pozycjach VII i VIII załącznika nr 1 do uchwały w sprawie prognozy w tabeli głównej obliczane są ww. wskaźniki dla Gminy Miasta Wejherowa.
Pozycja „A” tabeli zawierającej wielkości kontrolne i informacyjne jest to wiersz „techniczny” . Oblicza się w nim dla każdego roku fragment prawej części wzoru z art. 243 ustawy. Czyli: (Db + Sm –Wb)/D. Ułamek ten służy do obliczenia „prawej” części wzoru w wierszach X tabeli głównej.
Pozycja „B” jest to sprawdzenie równowagi budżetowej. Wynik tego wiersza musi być zawsze równy „0” (zero).
Pozycja „C” jest kontrolką przestrzegania zasady z art. 242 ustawy i powinna mieć wartość dodatnią lub „0”. Wartość ujemna oznacza naruszenie ww. art.
Pozycje „D”, „E”, „F”, „G” wypełniane są ręcznie i wpisuje się tam tą część odsetek, spłat i długu na koniec roku które związane są z długiem zaciąganym w związku z pozyskaniem środków unijnych – czyli na prefinansowanie.
Pozycje „H” oraz „I” jest to automatyczne obliczenie wskaźników z art. 169 i 170 „starej” ustawy o finansach publicznych bez długu zaciąganego w związku z pozyskaniem środków unijnych.
Pozycja „J” jest to automatyczne obliczenie dla danego roku wskaźnika obciążeń budżetu spłatami (spłata rat kredytów i pożyczek oraz wykup papierów wartościowych - tylko długoterminowych + odsetki (w tym od długu krótkoterminowego) + potencjalna spłata kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji) / dochody ogółem. Czyli część wzoru z art. 243 ustawy o finansach publicznych w treści:
R + O |
Z tym, że zarówno „R” jak i „O” nie uwzględniają spłat długu zaciąganego w związku z pozyskaniem środków unijnych.
Pozycja „K” : ułamek w tym wierszu wynika z różnicy pomiędzy pozycją „X” (limit obciążeń w tabeli głównej) a pozycją J (planowane obciążenia bez długu na pozyskanie środków unijnych). Ułamek może mieć wartości dodatnie lub „0” (zero). Ułamek ze znakiem minus oznacza, że naruszony został przepis art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych – sytuacja taka nie może mieć miejsca.
Pozycja „L” - dług związków przypadający do spłaty przez samorząd. Wielkości z tej pozycji wykorzystywane są do obliczenia wskaźników limitów (R+0)/D z tym, że do obliczeń włączany jest od roku 2014.
|
Załączniki do pobrania
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Wojciech Dzieliński | 28-01-2011 12:50 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 28-01-2011 | |
Ostatnia aktualizacja: | Wojciech Dzieliński | 28-01-2011 12:52 |