Uchwała Nr VIk/V/50/2011 Rady Miasta Wejherowa z dnia 28 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Miasta Wejherowa lub jej jednostkom podległym oraz wskazania organu i osób do tego uprawnionych
Uchwała Nr VIk/V/50/2011
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 28 lutego 2011 r.
w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Miasta Wejherowa lub jej jednostkom podległym oraz wskazania organu i osób do tego uprawnionych
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 59 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn.zm.),
Rada Miasta Wejherowa
uchwala, co następuje:
§ 1. Określa się szczegółowe zasady, sposób i tryb umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Miasta Wejherowa lub jej jednostkom organizacyjnym, warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazuje się organ lub osoby uprawnione do udzielenia tych ulg.
§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) należnościach pieniężnych - rozumie się przez to kwotę główną zobowiązań mających charakter cywilnoprawny, odsetki za zwłokę, koszty postępowania sądowego i egzekucyjnego, według stanu na dzień udzielenia ulgi;
2) dłużniku - rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej;
3) wierzycielu - rozumie się przez to Gminę Miasta Wejherowa oraz jej nieposiadające osobowości prawnej jednostki organizacyjne;
4) przedsiębiorcy - rozumie się przez to przedsiębiorcę, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity Dz.U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.);
5) uldze - rozumie się przez to umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty spłaty należności pieniężnych przypadających Gminie Miasta Wejherowa lub jej jednostkom organizacyjnym.
§ 3. 1. W przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną udzielenie jej następuje zgodnie z przepisami Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i art. 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz.Urz. WE L 379 z 28.12.2006 r.).
2. Łączna wartość pomocy udzielonej przedsiębiorcy na podstawie niniejszej uchwały nie może przekroczyć równowartości dopuszczalnej wartości pomocy, o której stanowi Rozporządzenie wymienione w ust. 1.
3. Wartość udzielonej pomocy de minimis podlega sumowaniu, niezależnie od organu, który tej pomocy udzielił.
4. W celu uzyskania pomocy, o której mowa w ust. 1 przedsiębiorca zobowiązany jest do przedstawienia organowi udzielającemu pomocy, zaświadczeń i oświadczeń, o których mowa w art. 37 ust. 1 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tekst jednolity Dz.U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 z późn. zm.).
§ 4. 1. Należności pieniężne mogą być umarzane z urzędu w całości, jeżeli:
1) osoba fizyczna - zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6.000 zł;
2) osoba prawna - została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;
3) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
4) jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji;
5) zachodzi ważny interes dłużnika lub interes publiczny.
2. Udzielenie ulgi, o której mowa w ust. 1 następuje w formie pisemnej.
§ 5. 1. Należności pieniężne mogą być na wniosek dłużnika w całości lub w części umarzane, ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym, w szczególności jeżeli:
1) dłużnik - osoba fizyczna nie jest w stanie uiścić należności ze względu na wysokość dochodów oraz zagrożenie dla egzystencji dłużnika i osób będących na jego utrzymaniu wywołane: ubóstwem, bezrobociem, niepełnosprawnością, długotrwałą lub ciężką chorobą dłużnika lub członka jego rodziny, sieroctwem, potrzebą ochrony macierzyństwa lub wielodzietnością, alkoholizmem, narkomanią, gdy w rodzinie są małoletnie dzieci, klęską żywiołową lub ekologiczną, zdarzeniem losowym lub sytuacją kryzysową;
2) dłużnik - osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, znalazła się w przejściowej trudnej sytuacji ekonomicznej.
2. Udzielanie ulg, o których mowa w ust. 1 następuje w formie pisemnej poprzez zawarcie porozumienia między dłużnikiem a organem lub osobą uprawnioną wymienioną w § 8 uchwały.
3. Odmowa udzielania ulg, o których mowa w ust. 1 następuje w formie pisemnej - jednostronnego oświadczenia woli złożonego przez organ lub osobę uprawnioną wymienioną w §8 uchwały.
4. W przypadku odroczenia lub rozłożenia spłaty należności na raty, należność nie podlega oprocentowaniu od dnia zawarcia porozumienia, o którym mowa w ustępie 2.
§ 6. 1. Wniosek o udzielenie ulgi dłużnik składa wierzycielowi.
2. Wniosek o udzielenie ulgi powinien zawierać informacje dotyczące wystąpienia okoliczności, o których mowa w § 5 ust. 1 uchwały, opis aktualnej sytuacji finansowej oraz wszelkie inne okoliczności uzasadniające składany wniosek, a jeżeli wniosek składa osoba fizyczna - oświadczenie majątkowe, którego wzór stanowi Załącznik do uchwały.
3. Do wniosku powinny zostać dołączone dokumenty potwierdzające okoliczności w nim wymienione.
4. W przypadku stwierdzenia, iż przedstawione dokumenty są niewystarczające do udzielenia ulgi, organ lub osoba uprawniona wymieniona w § 8 uchwały wzywa dłużnika do ich uzupełnienia.
5. Nieuzupełnienie wniosku przez dłużnika w wyznaczonym terminie, powoduje pozostawienie go bez rozpatrzenia.
§ 7. Umorzenie należności pieniężnych, za które odpowiada więcej niż jeden dłużnik, może nastąpić w przypadku, gdy warunki umorzenia są spełnione przez wszystkich dłużników.
§ 8. 1. Do udzielania ulg uprawniony jest Prezydent Miasta Wejherowa bez względu na wysokość kwoty należności pieniężnych; w przypadku należności pieniężnej, której wartość przewyższa kwotę 50.000 zł jej umorzenie wymaga uzyskania opinii Komisji Budżetu i Finansów Rady Miasta Wejherowa.
2. Prezydent Miasta Wejherowa może upoważnić kierowników jednostek organizacyjnych Gminy Miasta Wejherowa do udzielania ulg w stosunku do należności przypadających kierowanym przez nich jednostkom, których wysokość nie przekracza 5.000 zł.
§ 9. 1. Należność pieniężna staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami należnymi od pierwotnego terminu wymagalności do dnia zapłaty, w przypadku gdy zostanie ustalone, że:
1) dowody, na podstawie których organ lub osoba uprawniona udzieliła ulgi, okazały się fałszywe;
2) dłużnik wprowadził organ lub osobę uprawnioną w błąd co do okoliczności uzasadniających udzielenie ulgi.
2. Należność pieniężna może być natychmiast wymagalna wraz z odsetkami należnymi od pierwotnego terminu wymagalności do dnia zapłaty, w przypadku gdy dłużnik nie spłacił należności pieniężnej w odroczonym terminie lub dłużnik nie spłacił w terminie którejkolwiek z rat. Decyzję o postawieniu wierzytelności w stan natychmiastowej wymagalności podejmuje organ lub osoba uprawniona wymieniona w § 8 uchwały, informując o tym dłużnika na piśmie.
§ 10. Do wniosków o udzielenie ulg dotyczących należności mających charakter cywilnoprawny, nierozpoznanych do dnia wejścia w życie uchwały, stosuje się przepisy niniejszej uchwały.
§ 11. Prezydent Miasta Wejherowa w corocznym sprawozdaniu z wykonania budżetu Miasta przedstawia Radzie Miasta Wejherowa informację o łącznej liczbie i kwocie dokonanych umorzeń.
1) uchwała Nr IVk/XLI/484/2006 Rady Miasta Wejherowa z dnia 26 września 2006 r. w sprawie zaniechania prowadzenia postępowania windykacyjnego oraz umarzania niektórych wierzytelności Gminy Miasta Wejherowa lub jej jednostek organizacyjnych;
2) uchwała Nr IVk/XXXIII/385/2005 Rady Miasta Wejherowa z dnia 27 września 2005 r. w sprawie zasad i trybu umarzania wierzytelności z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów Ustawy - Ordynacja podatkowa, oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności i wskazania organu do tego upoważnionego.
§ 13. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Wejherowa
§ 14. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
|
Załącznik do Uchwały Nr VIk/V/50/2011
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 28 lutego 2011 r.
................................................................
imię i nazwisko
................................................................
adres
................................................................
NIP
................................................................
PESEL
................................................................
numer telefonu
OŚWIADCZENIE O STANIE MAJĄTKOWYM
W związku ze złożonym wnioskiem z dnia ...............................................................................
w sprawie ............................................................................................................................................
opłaty z tytułu ....................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................................
I. Przyczyna powstałych zaległości:
........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
II. Sytuacja materialna Dłużnika:
1. Wysokość dochodów własnych netto (należy właściwe podkreślić i uzupełnić oraz dołączyć stosowne zaświadczenia):
a) ze stosunku pracy ..................................................................................................................................
b) z działalności gospodarczej (proszę podać jej zakres) .........................................................................
c) z gospodarstwa rolnego (proszę również podać jego powierzchnię i zakres działalności rolniczej) ..................................................................................................................................................................
d) pozostałe (proszę właściwe podkreślić i uzupełnić)
- renta (inwalidzka grupa ........., rodzinna) ...............................................................................................
- emerytura ................................................................................................................................................
- prace zlecone ..........................................................................................................................................
- zasiłek dla bezrobotnych ........................................................................................................................
- zasiłek z opieki społecznej .....................................................................................................................
- alimenty ..................................................................................................................................................
2. Wysokość dochodów netto osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (należy właściwe podkreślić i uzupełnić oraz dołączyć stosowne zaświadczenia i podać stopień pokrewieństwa)
a) ze stosunku pracy .................................................................................................................................
b) z działalności gospodarczej (proszę podać jej zakres) .........................................................................
c) z gospodarstwa rolnego (należy również podać jego powierzchnię i zakres działalności rolniczej) ..................................................................................................................................................................
d) pozostałe (należy właściwe podkreślić i uzupełnić)
- renta (inwalidzka grupa ........., rodzinna) ...............................................................................................
- emerytura ................................................................................................................................................
- prace zlecone ..........................................................................................................................................
- zasiłek dla bezrobotnych ........................................................................................................................
- zasiłek z opieki społecznej .....................................................................................................................
- alimenty ..................................................................................................................................................
3. Ilość osób pozostających na utrzymaniu Dłużnika, w tym ilość dzieci uczących się (należy podać płeć, wiek i rodzaj szkoły, do której uczęszczają)
........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
4. Posiadany majątek; zajmowane mieszkanie
a) nieruchomości (należy podkreślić i uzupełnić)
- dom jednorodzinny o powierzchni ......................
- mieszkanie – własność o powierzchni ......................
- mieszkanie spółdzielcze lokatorskie o powierzchni ......................
- mieszkanie spółdzielcze własnościowe o powierzchni ......................
- mieszkanie komunalne o powierzchni ......................
- działka budowlana o powierzchni ......................
Miesięczna wysokość opłat eksploatacyjnych (należy dołączyć kopie rachunków)
- czynsz ......................
- energia elektryczna ......................
b) środki transportowe (należy właściwe podkreślić, podać markę, numer rejestracyjny i rok produkcji)
- samochody ciężarowe .............................................................................................................................
- samochody osobowe ...............................................................................................................................
- inne, np. przyczepy .................................................................................................................................
c) inne składniki majątku, np. oszczędności, udziały i akcje w spółkach prawa handlowego
........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
5. Źródło utrzymania w przypadku pozostawania bez pracy (jeśli Dłużnik znajduje się na utrzymaniu osób trzecich należy podać rozmiar pomocy)
........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
III. Inne okoliczności mające wpływ na sytuację materialną Dłużnika, np. choroba, wypadek, kradzież, status bezrobotnego bez prawa do zasiłku.
........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
IV. Uwagi – np. inne posiadane zaległości z wyszczególnieniem z jakich tytułów i na jaką kwotę
........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
V. Złożony wniosek dotyczy ulgi .............................................................................................................
w zakresie (należy właściwe podkreślić i uzupełnić):
- umorzenia zaległości wraz z odsetkami .................................................................................................
- umorzenia odsetek ..................................................................................................................................
- umorzenia odsetek i rozłożenia zaległej opłaty na raty – ilość rat ....................– a w razie nie umorzenia odsetek – rozłożenia płatności zaległej opłaty wraz z odsetkami na raty – ilość rat ...................................................................................................................................................................
- rozłożenia na raty bieżącej opłaty ..........................................................................................................
- inna .........................................................................................................................................................
Pouczenie:
Oświadczenie powyższe składam pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań – za co, zgodnie z art. 233 Kodeksu karnego, grozi kara pozbawienia wolności do lat 3.
................................... |
................................................. |
data |
podpis Dłużnika |
Wszystkie informacje należy przedstawić razem z wnioskiem o udzieleni ulgi lub w ciągu 14 dni od daty otrzymania wezwania. W przypadku nie dostarczenia w podanym terminie żądanych informacji, wniosek pozostanie bez rozpatrzenia. |
|
Załączniki do pobrania
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Wojciech Dzieliński | 03-03-2011 09:03 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 03-03-2011 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 03-03-2011 09:03 |