UCHWAŁA Nr VIIIk/XXIX/401/2021 RADY MIASTA WEJHEROWO z dnia 21 grudnia 2021 r. w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Wejherowa
Uchwała Nr VIIIk/XXIX/401/2021
Rady Miasta Wejherowo
z dnia 21 grudnia 2021 r.
w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Wejherowa
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorza?dzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 z po?z?n. zm.) art. 226, art. 227, art. 228, art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 305 z po?z?n. zm.)
Rada Miasta Wejherowa
uchwala, co następuje:
§ 1. 1. Przyjmuje się wieloletnią prognozę finansową Gminy Miasta Wejherowa na lata
2022 ? 2035, zgodnie z załącznikiem Nr 1 do niniejszej uchwały.
2. Przyjmuje się wykaz planowanych i realizowanych przedsięwzięć, zgodnie z załącznikiem Nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 2. 1. Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją zamieszczonych w prognozie przedsięwzięć do wysokości limitów zobowiązań określonych załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały.
2. Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.
3. Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do przekazania kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy Miasta Wejherowa uprawnień do zaciągania zobowiązań, o których mowa w ustępie 1 i 2.
§ 3. Uchyla się uchwałę nr VIIIk/XXIII/286/2020 Rady Miasta Wejherowa z dnia 15 grudnia 2020 roku w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Wejherowa.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku.
|
Objaśnienia przyjętych wartości w wieloletniej prognozie finansowej
Gminy Miasta Wejherowa
Uwagi ogólne:
Przy opracowaniu wieloletniej prognozy finansowej posłużono się formularzem przy wykorzystaniu systemu BeSTi@ zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia
10 stycznia 2013 roku w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 83). Formularz ten w swej treści zawiera wszystkie elementy wskazane w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 z poźn. zmianami). Prognozą objęto lata 2022 ? 2035, tj. do końca okresu, w którym nastąpi całkowita spłata długu zaciągniętego w roku 2022 i latach poprzedzających.
Wielkości dochodów i wydatków prognozowanych na rok 2022 są zgodne z danymi wykazanymi w projekcie Uchwały Rady Miasta Wejherowa w sprawie uchwalenia budżetu na rok 2022.
1. Dochody:
1.1 Dochody bieżące
W latach 2022? 2024 założono wzrost dochodów własnych średnio na poziomie 3,87 %.
Przy prognozowaniu uwzględniono tempo zmian wartości poszczególnych pozycji dochodów. Założono tendencję wzrostową dochodów do roku 2025. Od roku 2026 przyjęto stałe wielkości na poziomie roku 2024 uznając, że planowanie wzrostów wykraczające poza ten okres obarczone jest zbyt dużym ryzykiem błędu.
Wysokość dotacji celowych z budżetu państwa w latach 2023 ? 2024, tak w zakresie dochodów, jak i wydatków nimi finansowanych, zaplanowano na poziomie roku 2022, z wyjątkiem dotacji celowej na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego, którą zaplanowano zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1930), przy uwzględnieniu liczby dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego na terenie gminy, ustalonej na podstawie danych systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września 2021 r.
W dochodach bieżących, zgodnie z podpisanymi umowami, zaplanowano dofinansowanie na realizację zadań w zakresie projektów: "Klub Integracji Społecznej Śródmieście", ?Instrument elastyczności oraz promocja w ramach projektu Rewitalizacja Śródmieścia Wejherowa - Propagowanie transportu publicznego?, ?ERASMUS+ Partnerstwo współpracy szkół - Edukacyjna szkoła?, ?Akcja promocyjno - informacyjna w ramach projektu "Pomorskie Szlaki Kajakowe"?, ?Tu chcę się uczyć - projekt testowania Modelu Dostępnej Szkoły?. Zabezpieczono również środki na realizację zadań ?Wspólny dla organizatorów i przewoźników system poboru opłat za przewozy w zbiorowym transporcie pasażerskim oraz system jednolitej informacji pasażerskiej? oraz ?Prace konserwatorskie, restauratorski lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków?.
1.2 Dochody majątkowe
W zakresie dochodów majątkowych zaplanowano wpływy ze sprzedaży majątku, wpływy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności oraz dotacje na dofinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich.
W latach 2022 - 2023 roku zaplanowano sprzedaż nieruchomości położonych przy ul. Kotłowskiego, Roszczynialskiego i ul. Ekologicznej. Ponadto zaplanowano sprzedaż komunalnych lokali mieszkalnych.
Przy prognozowaniu tej grupy dochodów na lata 2023 ? 2025 założono wpływy z tytułu opłaty przekształceniowej ustalonej na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2040). Założono, że w przypadku ich uzyskania środki zostaną przeznaczone na wydatki majątkowe lub spłatę zadłużenia.
W dochodach majątkowych, zgodnie z podpisanymi umowami zaplanowano dofinansowanie na realizację projektów: ""Rewitalizacja Śródmieścia Wejherowa", "Kompleksowa modernizacja energetyczna budynku Powiatu Wejherowskiego - część użytkowana na Przedszkola i biura oraz budynku Gminy Miasta Wejherowa - obiektu sportowego z krytą pływalnią przy Zespole Szkół nr 3 w Wejherowie" oraz "Kompleksowa termomodernizacja budynków komunalnych w Wejherowie w celu znaczącego obniżenia zapotrzebowania energetycznego", ?Pomorskie Szlaki Kajakowe ? Meandry Północy, rzeka Reda ? miasto Wejherowo? oraz ?Tu chcę się uczyć - projekt testowania Modelu Dostępnej Szkoły?
2. Wydatki:
Stosownie do treści art. 242 ustawy o finansach publicznych organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6.
Konsekwencją cytowanego art. 242, a także wprowadzenia przez ustawodawcę limitu zadłużenia wskazanego w art. 243 ustawy o finansach publicznych jest konieczność znacznego ograniczenia wydatków bieżących w celu wypracowania nadwyżki dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi, umożliwiającej przeznaczanie środków na wydatki majątkowe i spłatę długu.
2.1 Wydatki bieżące
Wielkość wydatków bieżących w poszczególnych latach została określona w oparciu o wydatki wynikające z wieloletnich przedsięwzięć, prognozowanych trendów w zakresie poziomu inflacji oraz o poziom wykonania poszczególnych kategorii wydatków. Wydatki w latach 2023-2025 na zadania z zakresu administracji rządowej, podobnie jak dochody uzyskane w ramach dotacji celowych z tego zakresu, zaplanowano na poziomie roku 2022, na podstawie informacji Wojewody Pomorskiego. Do roku 2025 zabezpieczono środki na przyszłe świadczenia pracownicze z tytułu nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych. Wydatki na obsługę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz terminów wykupu wyemitowanych obligacji. Od 2026 roku wydatki zaplanowano na poziomie roku 2025, z uwzględnieniem zmian w spłacie i obsłudze długu. Wydatki z tytułu udzielonych poręczeń zaplanowano zgodnie z zawartymi umowami poręczenia.
Przy prognozowaniu wysokości wydatków przyjęto założenie konieczności spełnienia wymogów ustawowych dotyczących nadwyżki dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi w celu wypracowania jak największej nadwyżki operacyjnej przeznaczonej na inwestycje miejskie.
Przedsięwzięcia
Wykaz przedsięwzięć bieżących i majątkowych stanowi załącznik nr 2 do uchwały. Wydatki objęte limitem w ramach przedsięwzięć bieżących i majątkowych obejmują kwoty wynikające z zawartych lub planowanych umów, w tym kwoty na realizację projektów unijnych.
2.2 Wydatki majątkowe
Wydatki majątkowe zaplanowano na przedsięwzięcia przewidziane w załączniku nr 2 do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej. W pozostałym zakresie przewiduje się realizację inwestycji rocznych.
3. Wynik budżetu
Wynik budżetu, jako różnica między dochodami a wydatkami budżetu jednostki samorządu terytorialnego, stanowi nadwyżkę budżetu bądź deficyt budżetu. W latach 2022 ? 2023 Gmina Miasta Wejherowa prognozuje deficyt budżetowy, który zostanie pokryty w roku 2022 z wolnych środków oraz emisji obligacji, natomiast w 2023 roku - z emisji papierów wartościowych. W latach 2024 ? 2035 prognozuje się nadwyżkę budżetową, która w całości będzie przeznaczona na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań (spłata kredytów, pożyczek i wykupy obligacji).
4. Przychody
W 2022 roku planuje się przychody z tytułu emisji obligacji w kwocie 12 500 000 zł oraz przychody z wolnych środków w wysokości 11 187 254 zł.
W roku 2023 planuje się przychody z tytułu emisji obligacji komunalnych w wysokości 6 500 000 zł.
5. Rozchody
Rozchody budżetu stanowią spłatę zobowiązań z tyt. kredytów i pożyczek oraz emisji obligacji, zaciągniętych w latach poprzednich i w roku 2022. Rozchody zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat oraz terminów wykupu wyemitowanych obligacji.
6. Kwota długu
Planowany stan zadłużenia na 31 grudnia 2021 r. wyniesie 82 418 537 zł. Przy projekcji długu na lata następne uwzględniono zobowiązania zaciągnięte w roku 2021, zobowiązania planowane do zaciągnięcia w roku 2022 oraz spłaty zobowiązań zaciągniętych w latach poprzednich.
7. Relacja zrównoważenia wydatków bieżących, o której mowa w art. 242 ustawy
W pozycji ?Różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi? przedstawiono kontrolnie różnicę dochodów bieżących i wydatków bieżących w związku z treścią art. 242 ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z tym przepisem organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6.
W latach 2022-2035 w każdym roku budżetowym planowana jest nadwyżka operacyjna (rozumiana jako różnica pomiędzy dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi), zatem spełniona jest zależność, o której mowa w art. 242 ustawy o finansach publicznych
8.Wskaźnik spłaty zadłużenia
Przyjęte w prognozie założenia zapewniają spełnienie art. 243 ustawy o finansach publicznych w zakresie relacji obsługi zadłużenia. Począwszy od 2022 roku do końca okresu prognozowania (tj. do 2035 roku) sytuacja finansowa Gminy Miasta Wejherowa pozwala na spełnienie ustawowych zapisów dotyczących zadłużenia.
9. Pokrycie deficytu budżetu
Planowany deficyt budżetu w latach 2022-2023 zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z emisji obligacji oraz wolnych środków.
10. Przeznaczanie prognozowanej nadwyżki budżetowej
Prognozowaną w latach 2024 - 2035 nadwyżkę budżetową planuje się przeznaczyć na spłatę wcześniej zaciągniętego długu.
Załączniki do pobrania
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Wojciech Dzieliński | 22-12-2021 12:22 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 22-12-2021 | |
Ostatnia aktualizacja: | Wojciech Dzieliński | 22-12-2021 12:22 |