Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Miasta Wejherowa
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

[Uwaga : Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Pomorskiego stwierdzające nieważność części uchwały] Uchwała Nr IXk/VI/50/2024 Rady Miasta Wejherowa z dnia 25 września 2024 r. w sprawie przekazania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku skargi Wojewody Pomorskiego na uchwałę Nr IXk/III/21/2024 Rady Miasta Wejherowa z dnia 17 czerwca 2024 roku w sprawie przyjęcia przez Radę Miasta Wejherowa planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2024 rok

 

[Uwaga : Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Pomorskiego stwierdzające nieważność części uchwały]

 

 

Uchwała Nr IXk/VI/50/2024
Rady Miasta Wejherowa

z dnia 25 września 2024 r.

w sprawie przekazania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku skargi Wojewody Pomorskiego na uchwałę Nr IXk/III/21/2024 Rady Miasta Wejherowa z dnia 17 czerwca 2024 roku w sprawie przyjęcia przez Radę Miasta Wejherowa planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2024 rok

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 z późn. zmianami), w związku z art. 54 § 1 - 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 roku poz. 935),

Rada Miasta Wejherowa
uchwala, co następuje:

§ 1. 1. Rada Miasta Wejherowa przekazuje Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku skargę Nr PN-I.0552.84.2024.KG z dnia 2 września 2024 roku na Uchwałę Nr IXk/III/21/2024 Rady Miasta Wejherowa z dnia 17 czerwca 2024 roku w sprawie przyjęcia przez Radę Miasta Wejherowa planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2024 rok wraz z odpowiedzią na skargę oraz aktami sprawy.

2. Odpowiedź na skargę stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do:

1) przekazania skargi wraz z odpowiedzią na skargę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku,

2) reprezentowania Rady Miasta Wejherowa w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gdańsku w niniejszej sprawie zgodnie z wolą Rady Miasta Wejherowa, w tym do podpisania odpowiedzi na skargę oraz do udzielania dalszych pełnomocnictw procesowych do reprezentowania Rady Miasta Wejherowa w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gdańsku i Naczelnym Sądem Administracyjnym.

§ 3. Zobowiązuje się Prezydenta Miasta do informowania Komisji Rewizyjnej o podjętych krokach prawnych.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Arkadiusz Szczygieł

 

Załącznik do uchwały Nr IXk/VI/50/2024
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 25 września 2024 r.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku

80-219 Gdańsk, Al. Zwycięstwa 16/17

Organ:

Rada Miasta Wejherowa

Plac Jakuba Wejhera 8 

84-200 Wejherowo

Odpowiedź Rady Miasta Wejherowa na skargę Wojewody Pomorskiego

Na podstawie art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w związku ze skargą Wojewody Pomorskiego z dnia 2 września 2024 roku Wojewody Pomorskiego na uchwałę Nr IXk/III/21/2024 Rady Miasta Wejherowa z dnia 17 czerwca 2024 roku w sprawie przyjęcia przez Radę Miasta Wejherowa planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2024 rok

Wnoszę o oddalenie skargi.

Ponadto wnoszę o zasądzenie od skarżącego zwrotu kosztów postępowania, w tym zwrotu kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

Uzasadnienie

Wojewoda Pomorski dnia 2 września 2024 roku wniósł skargę na Uchwałę Nr IXk/III/21/2024 Rady Miasta Wejherowa z dnia 17 czerwca 2024 roku w sprawie przyjęcia przez Radę Miasta Wejherowa planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2024 rok w części, tj. w zakresie:

-§ 1 ust. 1 tiret pierwsze ? ?Wejherowskie Centrum Kultury, okres kontroli od 01.07.2024 do 31.07.2024 r.?;

-§ 1 ust. 1 tiret drugie ? ?Miejski Zakład Komunikacji w Wejherowie Sp. z o.o., okres kontroli od 01.08.2024 do 31.08.2024 r.?;

-§ 1 ust. 1 tiret trzecie ? ?Ekofabryka Wejherowo Sp. z o.o., okres kontroli od 01.09.2024 do 30.09.2024 r.?;

-§ 1 ust. 1 tiret piąte ? ?Wejherowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o., okres kontroli od 01.11.2024 do 30.11.2024 r.?;

na podstawie art. 57 § 1 pkt 3 p.p.s.a. zarzuca zaskarżonej uchwale istotne naruszenie przepisów prawa materialnego, tj. art. 18 a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym poprzez jego błędną wykładnię i w konsekwencji niewłaściwe zastosowanie polegające na przyjęciu, że komisja rewizyjna może kontrolować spółki prawa handlowego i samorządowe instytucje kultury posiadające osobowość prawną, podczas gdy wg Wojewody Pomorskiego prawidłowa wykładnia tego przepisu prowadzi do wniosku, że zakres uprawnień kontrolnych komisji rewizyjnej ogranicza się do wskazanej w tym przepisie kontroli działalności wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy.

Rada Miasta Wejherowa wskazuje, iż zaskarżona uchwała jest w pełni zgodna z aktualnymi przepisami i orzecznictwem, w tym orzeczeniem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 sierpnia 2019 r. I OSK 657/19, który dotyczył skargi kasacyjnej. Przytoczony wyrok wskazuje, że spółki prawa handlowego, których jedynym właścicielem jest gmina, mają szczególny charakter, ponieważ podstawowym celem ich powołania (utworzenia) jest realizacja określonych zadań gminy (art. 9 ust. 1 u.s.g.), a nie przynoszenie zysku. Dlatego też przepisy ustawy o samorządzie gminnym w odniesieniu do tych spółek są przepisami szczególnymi w stosunku do przepisów kodeksu spółek handlowych. To zaś uzasadnia kompetencje kontrolne rady gminy nad tego rodzaju spółkami, ponieważ rada gminy musi posiadać kompetencje kontrolne w stosunku do wszelkich jednostek organizacyjnych, za pomocą których gmina realizuje spoczywające na niej zadania. Przekazanie zadań do spółki nie może bowiem oznaczać wyjęcia ich spod kontroli rady. Z tego względu spółki, których jedynym właścicielem jest gmina, niewątpliwie mieszczą się w pojęciu "gminnych jednostek organizacyjnych", pomimo tego, że posiadają odrębną od gminy osobowość prawną.

Ponadto należy zauważyć, że Uchwałą Nr VIIIk/VII/85/2019 Rady Miasta Wejherowa z dnia 2 kwietnia 2019 roku Rada Miasta Wejherowa zleciła Komisji Rewizyjnej przeprowadzenie kontroli w Miejskim Zakładzie Komunikacji Wejherowo Spółka z o.o. dotyczącej sprzedaży biletów MZK w tym: rodzaje taryf biletowych, dystrybucja biletów, rozliczenie sprzedaży, bezpieczeństwo transakcji. Wyżej wymienioną kontrolę przeprowadził Zespół Kontrolny Komisji Rewizyjnej w składzie: Justyna Ostrowska, Paweł Formela, Tomasz Groth, a sprawozdanie z kontroli Rada Miasta Wejherowa przyjęła Uchwałą Nr VIIIk/XV/191/2019 z dnia 17 grudnia 2019 r.

Jako przykład z innej, pobliskiej jst można podać Gminę Miasta Łeba, która w Uchwale Nr III/27/2024 Rady Miejskiej w Łebie z dnia 25 czerwca 2024 roku w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na rok 2024 przewiduje kontrolę Przedsiębiorstwa Wodociągowego "Łeba - Wicko" Sp. z o.o. - działalność bieżąca w miesiącu marzec ? kwiecień.

 

 Jak zauważył Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z dnia 29 sierpnia 2019 r. I OSK 657/19, cytat: ?rada gminy musi posiadać kompetencje kontrolne w stosunku do wszelkich jednostek organizacyjnych, za pomocą których gmina realizuje spoczywające na niej zadania?. Jedną z takich jednostek Gminy m. Wejherowa jest Wejherowskie Centrum Kultury, na co jednoznacznie wskazują poniższe zapisy statutu ustanowione Uchwałą Nr VIIIk/XXVI/363/2021 Rady Miasta Wejherowa z dnia 15 czerwca 2021 r. w sprawie nadania Statutu samorządowej instytucji kultury - Wejherowskiemu Centrum Kultury w Wejherowie oraz aktem zmieniającym tj. Uchwałą Nr VIIIk/LI/674/2023 z dnia 19 grudnia 2023 roku:

?

§ 2. Gmina Miasta Wejherowa działająca poprzez swoje statutowe organy jest Organizatorem WCK samorządowej instytucji kultury.

§ 10. Dyrektora WCK powołuje i odwołuje Prezydent Miasta Wejherowa, działający w imieniu Organizatora, zgodnie z przepisami ustawy.

§ 11. 1. Warunki pracy i wynagradzania Dyrektora WCK ustala Prezydent Miasta Wejherowa.

2. Uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do Dyrektora WCK wykonuje Prezydent Miasta Wejherowa.

?.

Należy zauważyć, że Uchwałą Nr VIIIk/XVI/222/2020 z dnia 17 marca 2020 r. Rada Miasta Wejherowa zleciła Komisji Rewizyjnej przeprowadzenie kontroli w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. A. Majkowskiego w Wejherowie dotyczącej wydatkowania dotacji podmiotowej dla Miejskiej Biblioteki Publicznej w Wejherowie w 2019 roku. Na podstawie ww. uchwały zespół kontrolny Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Wejherowa w składzie: Justyna Ostrowska, Paweł Formela, Tomir Ponka przeprowadził kontrolę, a Rada Miasta przyjęła z niej sprawozdanie Uchwała Nr VIIIk/XXIII/314/2020 z dnia 15 grudnia 2020 roku. Biblioteka publiczna jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Gmina m. Wejherowa i posiada osobowość prawą. Działa analogiczne jak wspomniane wcześniej Wejherowskie Centrum Kultury, na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i w oparciu o statut nadany uchwałą Rady Miasta.

Jako przykład z innej, pobliskiej jst można podać Uchwałę Nr LVII/1461/22 Rady Miasta Gdańska z dnia 15 grudnia 2022 roku w sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Gdańska na rok 2023, który przewiduje kontrolę bieżącej działalności Instytutu Kultury Miejskiej, która działa na podstawie art. 13 ust 1 i ust.2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Wobec aktualności i wagi rozstrzygnięcia Naczelnego Sądy Administracyjnego oraz praktyki w zakresie kontroli w spółkach miejskich i instytucjach kultury, realizowanych także w Gminie m. Wejherowa nie ma wątpliwości, że Rada Miasta działała zgodnie z obowiązującym prawem uchwalając zaskarżoną uchwałę. Mając na uwadze powyższe skargę Wojewody Pomorskiego należy uznać za bezzasadną i jako taka powinna ulec oddaleniu.

Zgodnie z art. 54 § 1 i 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sądami administracyjnymi 1. skargę do sądu administracyjnego wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi, 2. Organ przekazuje skargę sądowi z kompletnymi i uporządkowanymi aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w terminie trzydziestu dni od dnia jej otrzymania.

 

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Arkadiusz Szczygieł

 

 

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Wojciech Dzieliński 04-10-2024 12:55
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Iwona Dłubek 04-10-2024
Ostatnia aktualizacja: Wojciech Dzieliński 05-11-2024 07:44