Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Miasta Wejherowa
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Uchwała Nr VIk/XXXVII/445/2013 Rady Miasta Wejherowa z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Wejherowa

Uchwała Nr VIk/XXXVII/445/2013
Rady Miasta Wejherowa

z dnia 17 grudnia 2013 r.

w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Wejherowa

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) art. 226, art. 227, art. 228, art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.)

Rada Miasta Wejherowa

uchwala, co następuje:

§ 1. 1. Przyjmuje się wieloletnią prognozę finansową Gminy Miasta Wejherowa na lata
2014 ? 2026, zgodnie z załącznikiem Nr 1 do niniejszej uchwały.

2. Przyjmuje się wykaz planowanych i realizowanych przedsięwzięć, zgodnie z załącznikiem Nr 2 do niniejszej uchwały.

§ 2. 1. Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją zamieszczonych w prognozie przedsięwzięć do wysokości limitów zobowiązań określonych załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały.

2. Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.

3. Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do przekazania kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy Miasta Wejherowa uprawnień do zaciągania zobowiązań, o których mowa w ustępie 1 i 2.

§ 3. Uchyla się uchwałę Nr VIk/XXVI/320/2012 Rady Miasta Wejherowa z dnia 18 grudnia 2012 r. w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Wejherowa.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 roku.

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Leszek Glaza

 


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr VIk/XXXVII/445/2013
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 17 grudnia 2013 r.
Zalacznik1.pdf


Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr VIk/XXXVII/445/2013
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 17 grudnia 2013 r.
Zalacznik2.pdf


Objaśnienia przyjętych wartości w wieloletniej prognozie finansowej

Gminy Miasta Wejherowa

 

 

 

Uwagi ogólne:

 

Przy opracowaniu wieloletniej prognozy finansowej posłużono się formularzem przy wykorzystaniu systemu BeSTi@, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 86). Formularz ten w swej treści zawiera wszystkie elementy wskazane w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.). Prognozą objęto lata 2014 ? 2026, gdyż w roku 2026 nastąpi całkowita spłata długu zaciągniętego w latach poprzedzających 2014 rok.

W wieloletniej prognozie finansowej przyjęto wzrost ogólnych kwot dochodów i wydatków w latach 2015 ? 2017. Od roku 2018 przyjęto stałe wielkości dochodów uznając, że planowanie wzrostów poza ten okres obarczone jest zbyt dużym ryzykiem błędu. Wydatki od 2018 roku również zaplanowano na stałym poziomie z tym, że korygowane są one o kwoty wynikające ze zmian w spłacie kredytów i wykupie obligacji.

             

1. Dochody:

 

1.1 Dochody bieżące:

 

Założono wzrost dochodów bieżących (z wyłączeniem dotacji) średnio na poziomie 3,2 %, zgodnie z prognozowanymi podstawowymi wskaźnikami makroekonomicznymi wskazanymi w uchwale Rady Ministrów nr 76 z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie aktualizacji Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2013-2016 (M. P. poz. 503). Założono, że wzrost dochodów bieżących w tym tempie będzie utrzymywał się do roku 2017. Wysokość dotacji celowych z budżetu państwa w latach 2015 - 2017 zaplanowano na poziomie roku 2014 tak jak wydatków nimi finansowanych, z wyjątkiem dotacji celowej na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego, którą zaplanowano zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

 

1.2 Dochody majątkowe

 

W zakresie dochodów majątkowych wykazano dochody z dotacji na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków europejskich na podstawie zawartych umów z Województwem Pomorskim:

  1. umowa z dnia 29.04.2010 r. nr UDA-RPPM.05.05.00-00-002/09-00 o dofinansowanie projektu ?Zmniejszenie zapotrzebowania na energię cieplną poprzez termomodernizację budynków szkół w miastach Wejherowo i Reda?.
  2. umowa z dnia 27.07.2011 r. nr UDA-RPPM.06.01.00-00-013/08-00 o dofinansowanie projektu ?Turystyczny Szlak Północnych Kaszub ? budowa/przebudowa publicznej infrastruktury turystycznej ? stworzenie spójnego szlaku rowerowego na terenie gmin powiatów wejherowskiego i puckiego?
  3. umowa z dnia 25.09.2012 r. nr UDA-RPPM.0401.00-00-001/12-00 o dofinansowanie projektu ?Poprawa dostępności komunikacyjnej w Wejherowie poprzez budowę metropolitarnego węzła integracyjnego oraz tunelu w ciągu ulicy Kwiatowej ? prace projektowe?.

 

W roku 2014 w ramach dochodów ze sprzedaży majątku przyjęto wartość szacunkową nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży. Z uwagi na ostrożność w prognozowaniu dochodów ze sprzedaży majątku, wartości przyjęte do WPF na ten rok są znacznie niższe w stosunku do wartości nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży. Od roku 2015 pomimo posiadania majątku do sprzedaży nie planuje się dochodów z tego tytułu. W przypadku uzyskania wyższych dochodów ze sprzedaży majątku środki te zostaną przeznaczone na wydatki majątkowe lub spłatę zadłużenia. Poniżej przedstawiono planowany harmonogram sprzedaży nieruchomości.

 

 

HARMONOGRAM

(w wykazie podano ceny netto)

 

 

Sprzedaż działek w przetargach na rok 2014

L.P.

Nieruchomość

Cena wyw. netto

Powierzchnia

Forma zbycia

1

dz. nr 3/94, 3/95, obr. 3, poł. przy ul. Stolarskiej (wraz z odpowiednim udziałem w drodze)

500 000,00 zł

(ok. 130 zł/m2)

3 860 m2

przetarg nieograniczony

2.

dz. nr 319, obr. 14, poł. przy ul. Gniewowskiej

660 000,00 zł

(ok. 350 zł/m2)

1 889 m2

przetarg nieograniczony

3.

Wzgórze Ojca Grzegorza

ok. 1 100 000,00 zł

(8 działek)

ok. 8 800 m2

przetarg nieograniczony

4.

ul. Gryfa Pomorskiego

ok. 1 000 000,00 zł

(6 działek)

4 935 m2

przetarg nieograniczony

5.

dz. nr 5/20, obr. 3, poł. przy ul. Stolarskiej

166 450,00 zł

(ok. 138 zł/m2)

1 211 m2

przetarg nieograniczony

 

Razem:

3 426 450,00 zł

ok.

20 695 m2

 

 

 

2. Wydatki:

 

Stosownie do treści art. 242 ustawy o finansach publicznych organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki.

Konsekwencją cytowanego art. 242, a także wprowadzenia przez ustawodawcę od 1 stycznia 2014 roku limitu zadłużenia wskazanego w art. 243 ustawy o finansach publicznych jest konieczność znacznego ograniczenia wydatków bieżących w celu wypracowania nadwyżki dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi umożliwiającej przeznaczanie środków na wydatki majątkowe i spłatę zaciągniętych kredytów.

 

 

2.1 Wydatki bieżące

 

W latach 2015-2017 założono wzrost wydatków bieżących (z wyłączeniem obsługi długu) średnio na poziomie 2,5 %, zgodnie z prognozowanymi podstawowymi wskaźnikami makroekonomicznymi wskazanymi w uchwale Rady Ministrów nr 76 z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie aktualizacji Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2013-2016 (M. P. poz. 503).

Wydatki na obsługę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów oraz terminów wykupu wyemitowanych obligacji.

Wydatki z tytułu udzielonych poręczeń planuje się zgodnie z zawartymi umowami poręczenia.

Wynagrodzenia i składki związane z ich naliczaniem - w latach 2016 - 2017 zaplanowano wzrost wszystkich wynagrodzeń średnio na poziomie 2,5 %. Zabezpieczono środki na przyszłe świadczenia pracownicze z tytułu nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych na lata 2015 ? 2017 w łącznej kwocie 2 667 911 zł.   

Pozycja ?Wydatki związane z funkcjonowaniem organów j.s.t? obejmuje wydatki klasyfikowane w rozdziałach 75022 ? 75023. Założono średnio 2,5 % wzrost wydatków z tego tytułu z wyłączeniem wynagrodzeń w 2015 roku. 

 

 

Przedsięwzięcia w ramach wydatków bieżących

 

W ramach przedsięwzięć wykazanych w załączniku Nr 2 uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej wykazano kwoty wynikające z zawartych lub planowanych umów.

 

2.2 Wydatki majątkowe

 

Wydatki majątkowe zaplanowano na przedsięwzięcia przewidziane w załączniku Nr 2 do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej. W pozostałym zakresie przewiduje się realizację inwestycji rocznych.

 

3. Wynik budżetu

 

Pozycja Wynik budżetu jest różnicą pomiędzy pozycjami 1. ?Dochody? a pozycją 2. ?Wydatki?. W latach 2014-2017 wystąpi nadwyżka budżetowa.

 

4. Przychody

W 2014 roku zaplanowano przychody z tytułu wolnych środków w związku z przesunięciem z roku 2013 na rok 2014 następujących zadań:

  1. Parking w kwartale ulic Kopernika i Sobieskiego - kwota 540 222 zł,
  2. Ciąg pieszo - rowerowy przy ul. Sobieskiego - kwota 788 080 zł,
  3. Rozbudowa sieci światłowodowej monitoringu miejskiego - kwota 241 553 zł,
  4. Rozbudowa istniejącego systemu monitoringu wizyjnego - kwota 100 500 zł.

W latach 2014-2015 planuje się zaciągnąć pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie przedsięwzięcia "Likwidacja niskiej emisji w Śródmieściu Wejherowa" w łącznej kwocie 707 850 zł.

 

5. Rozchody

 

Spłatę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów i wykupu obligacji oraz planowanej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

 

6. Kwota długu

 

Kwota wykazana jako dług na koniec każdego roku jest wynikiem działania: dług z poprzedniego roku + zaciągany dług ? spłata długu.

Relacja o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych wyliczona została w pozycjach od 9.3 do 9.7.1 załącznika nr 1 do uchwały.

Pozycja 9.8 i 9.8.1 załącznika nr 1 do uchwały zawiera dodatkową informację uzupełniającą o spełnieniu warunków wynikających z art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych wyrażoną słownie jako ?Spełniona? lub ?Nie spełniona?. Słowo ?Nie spełniona? nie może wystąpić w tych wierszach. W latach objętych Wieloletnią Prognozą Finansową zachowano relację określającą indywidualny wskaźnik spłaty długu dla Gminy Miasta Wejherowa, o której mowa w artykule 243 ustawy o finansach publicznych.

 

7. Relacja zrównoważenia wydatków bieżących, o której mowa w art. 242 ustawy

             

W pozycji różnica między dochodami bieżącymi, a wydatkami bieżącymi przedstawiono kontrolnie różnicę dochodów bieżących i wydatków bieżących w związku z treścią art. 242 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki. 

 

 

8. Finansowanie deficytu i przeznaczanie nadwyżki

 

Planowaną nadwyżkę budżetową w latach 2014 - 2026 planuje się przeznaczyć na spłatę wcześniej zaciągniętego długu.    

 

 

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Wojciech Dzieliński 24-12-2013 07:53
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 17-12-2013
Ostatnia aktualizacja: - 24-12-2013 07:53