Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Miasta Wejherowa
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Uchwała Nr VIIk/VI/70/2015 Rady Miasta Wejherowa z dnia 27 marca 2015 r. w sprawie przyjęcia Miejskiego Programu Wspierania Rodziny na lata 2015 - 2017

Uchwała Nr VIIk/VI/70/2015
Rady Miasta Wejherowa

z dnia 27 marca 2015 r.

w sprawie przyjęcia Miejskiego Programu Wspierania Rodziny na lata 2015 - 2017

 Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), art. 176 i art. 179 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (tekst jednolity Dz. U. 2013 r., poz. 135 z późn. zm.) oraz art. 110 ust. 10 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz.U. z 2015 r. poz. 163)

 Rada Miasta Wejherowa

 uchwala, co następuje:

§ 1.  W celu realizacji zadań na rzecz wspierania rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych przyjmuje się „Miejski Program Wspierania Rodziny na lata 2015-2017” – w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2.   Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Wejherowa.

§ 3.   Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Bogdan Tokłowicz

 

 

 Załącznik do Uchwały Nr VIIk/VI/70/2015
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 27 marca 2015 r.

Miejski Program Wspierania Rodziny na lata 2015 - 2017

 Rozdział 1

 Wstęp

 Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej nakłada na gminę obowiązek realizacji zadań w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. Zgodnie z art. 176 pkt. 1 w/cyt. ustawy do zadań gminy należy opracowanie i realizacja 3-letnich gminnych programów wspierania rodziny. Opracowany Gminny Program Wspierania Rodziny jest jednym z elementów realizacji postanowień ustawy. Program ma na celu zbudowanie spójnego systemu pomocy rodzinie angażującego zasoby gminy.

 Rodzina i dziecko są chronione zarówno w ustawodawstwie polskim jak i międzynarodowym. Art. 18 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, że małżeństwo, macierzyństwo i rodzicielstwo znajdują się pod ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej. Podstawową zasadą Konstytucji jest ochrona praw rodziny.

 Rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej, zwłaszcza wielodzietne i niepełne, mają prawo do szczególnej pomocy ze strony państwa.

 Rodzina to podstawowa komórka społeczna składająca się z rodziców i dzieci. Zapewnia ciągłość biologiczną społeczeństwa, przekazuje dziedzictwo kulturowe następnym pokoleniom oraz stanowi ona pierwsze naturalne i podstawowe środowisko wychowawcze, z którym styka się dziecko. Jest pierwszą instytucją wychowawczą, w której przebiega proces socjalizacji dzieci, kształtowanie ich osobowości oraz przygotowanie do przyszłych ról społecznych. Każda rodzina tworzy własną niepowtarzalną atmosferę życia. Wychowawcze oddziaływanie rodziny ma istotny wpływ na socjalizację dzieci i młodzieży poprzez nieuświadomione przekazywanie wiedzy o otaczającym świecie wraz z wartościowaniem go i preferowaniem wzorów zachowań. Zdrowa rodzina wypełniając w sposób prawidłowy swoje funkcje zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa i własnej wartości, dając im możliwość prawidłowego rozwoju i prawidłowego wypełniania ról społecznych w przyszłości.

 Prawidłowemu funkcjonowaniu rodziny zagraża jednak szereg czynników, wśród których istotny wpływ mają zjawiska patologiczne. Ich oddziaływanie może uczynić daną rodzinę dysfunkcyjną. Rodzina dotknięta nimi, bez pomocy z zewnątrz, często nie potrafi sprostać swoim obowiązkom względem dzieci, rozwiązywać swoich problemów i wyjść z sytuacji kryzysowych.

 Do zjawisk patologicznych zalicza się w szczególności: alkoholizm, narkomanię, przestępczość, niewydolność opiekuńczo-wychowawczą oraz przemoc w rodzinie. Problemy te są najczęstszą przyczyną niedostosowania społecznego dzieci. Występowanie ich często jest powiązane z problemem ubóstwa i długotrwałego bezrobocia, które to stanowią podstawowe podłoże braku równowagi i bezpieczeństwa w rodzinie. Występujące w rodzinie problemy są złożone i do rozwiązania wymagają interdyscyplinarnych i skoordynowanych działań osób ze specjalistycznym przygotowaniem oraz instytucji działających na rzecz rodzin. Rodziny dysfunkcyjne wymagają stałego monitorowania i wsparcia, w tym w szczególności przez pracowników socjalnych, pedagogów szkolnych, policję, kuratorów sądowych, a w razie potrzeby przez asystentów rodzinnych. Działania takie mogą być skuteczne jedynie przy założeniu współpracy wszystkich instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny oraz chęci rodziny do zmiany. Praca z rodziną powinna być prowadzona we wczesnym okresie jej zagrożenia przez wykwalifikowaną w tym zakresie kadrę. Pomoc rodzinie ma na celu w konsekwencji przywrócenie jej prawidłowego funkcjonowania poprzez umożliwienie odzyskania lub nabycia umiejętności prawidłowego pełnienia ról opiekuńczo-wychowawczych i społecznych, aby dziecko pozostało w naturalnej rodzinie i tam zostało przygotowane do prawidłowego funkcjonowania w swoim życiu i społeczeństwie.

 Niniejszy Program jest propozycją zintegrowanych kierunków działań realizowanych w zakresie opieki nad dziećmi i rodziną na terenie miasta Wejherowa.

 Rozdział 2

 Podstawy prawne do realizacji programu

 1) Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 135 z późn. zm.);

 2) Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r. poz. 163);

 3) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180 poz. 1493 z późn. zm.);

 4) Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity z 2012 r. poz. 1356 z późn. zm.);

 5) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jednolity z 2012 r. poz. 124 z późn. zm.);

 6) Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 594 późn. zm.).

 Rozdział 3

 Analiza problemu na terenie miasta Wejherowa

 Trudno w sposób jednoznaczny i kompleksowy określić liczbę rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.

 Wiedza, która wynika z analizy sytuacji rodzin znajdujących się w sferze zainteresowania MOPS nie odzwierciedla w pełni skali tych problemów w stosunku do wszystkich mieszkańców miasta Wejherowa. W 2014 roku Ośrodek obejmował wsparciem ok. 6,32 % wszystkich mieszkańców miasta – tj. 1327 rodzin. Wśród różnych powodów udzielania pomocy wskazuje się 282 rodziny, które są bezradne w sprawach opiekuńczo-wychowawczych (w tym 161 rodzin niepełnych). W tych rodzinach jest łącznie 553 dzieci. W 126 rodzinach zdiagnozowano problem alkoholowy, który bardzo często wiąże się z przemocą.

 Z danych znajdujących się w dyspozycji MOPS wynika, że w Wejherowie poza rodziną biologiczną przebywa 47 dzieci z 33 rodzin.

 Rozdział 4

 Założenia programu

 Miejski Program Wspierania Rodziny jest dokumentem przewidzianym do realizacji w latach 2015-2017.

 Głównym założeniem Programu jest stworzenie wielopłaszczyznowego wsparcia rodziny poprzez działania mające służyć:

 1) wspieraniu potencjału rozwojowego rodziny biologicznej na wczesnym etapie jej funkcjonowania;

 2) wzmocnieniu systemu gwarantującego prawidłowy proces wychowawczy oraz ochronę dzieci przed nieprzystosowaniem społecznym, marginalizacją i wykluczeniem;

 3) poprawie sytuacji dziecka w środowisku szkolnym poprzez wzbogacanie oferty edukacyjnej oraz wspieranie uczniów wymagających pomocy;

 4) zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa dzieci, młodzieży i rodziny poprzez prowadzenie stosownych działań profilaktyczno-edukacyjno-wychowawczych w środowisku;

 5) zapobieganiu powstawania sytuacji kryzysowych wymagających interwencji oraz skutecznemu reagowaniu w sytuacjach już zaistniałych poprzez udzielanie wielopłaszczyznowego wsparcia.

 Zasadą nadrzędną Programu jest ścisła współpraca podmiotów działających na rzecz dzieci i rodzin, co gwarantuje skuteczność podejmowanych działań. Zakłada się, że skuteczność działań w zakresie przeciwdziałania dysfunkcji rodziny będzie osiągana w szczególności poprzez wczesne podejmowanie działań profilaktycznych oraz pracę z dziećmi oraz ich rodzicami w ich środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym.

 Celem działań jest zapobieganie powstawaniu sytuacji mających niekorzystny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie rodziny, wsparcie jej w zakresie występujących niedomagań, zabezpieczenie potrzeb, wpływanie na poprawę trybu i jakości życia, pomoc we wzmocnieniu jej wydolności opiekuńczo-wychowawczej oraz interweniowanie w sytuacjach zagrożenia dobra dziecka.

 Rozdział 5

 Adresaci programu

 Adresatami programu są rodziny z dziećmi z terenu miasta Wejherowa, które przeżywają trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczej.

 Wspieranie prowadzone jest za zgodą i aktywnym udziałem rodziny z uwzględnieniem zasobów własnych oraz źródeł wsparcia zewnętrznego.

 Rozdział 6

 Cele programu

 Cel główny:

 Stworzenie spójnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną w Wejherowie ze szczególnym uwzględnieniem rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.

 Cele szczegółowe:

 1. Budowanie bezpieczeństwa socjalnego rodzin.

 Zadania:

 1) stałe diagnozowanie i monitoring warunków życia rodzin;

 2) zapewnienie bezpieczeństwa materialno-bytowego rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, której nie są w stanie pokonać wykorzystując własne możliwości;

 3) objęcie pomocą dzieci w szczególności w formie dożywiania, zaopatrzenia w podręczniki szkolne, organizowanie wypoczynku w okresie wolnym od nauki, umożliwianie korzystania z zorganizowanych form spędzania czasu wolnego;

 4) praca z rodziną poprzez prowadzenie pracy socjalnej przez pracowników socjalnych ośrodka pomocy społecznej;

 5) zapewnienie odpowiednich warunków mieszkaniowych rodzinom tego wymagającym;

 6) monitoring funkcjonowania i wydolności opiekuńczo-wychowawczej rodzin oparty na zaangażowaniu i współpracy wszystkich podmiotów działających na rzecz dobra i bezpieczeństwa dziecka i rodziny;

 7) zapewnienie rodzinom specjalistycznego poradnictwa i wsparcia;

 8) podejmowanie działań w zakresie aktywności społeczno-zawodowej rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym celem umożliwienia podjęcia zatrudnienia;

 9) zapewnienie prawidłowej realizacji postanowień ustawy o Karcie Dużej Rodziny.

 2. Wspomaganie potencjału rozwojowego rodziny.

 Zadania:

 1) systematyczne diagnozowanie warunków życia rodzin, ich potrzeb i oczekiwań oraz udzielanie im stosownej pomocy;

 2) rozwijanie systemu wsparcia i specjalistycznego poradnictwa dla rodzin, w tym psychologicznego i prawnego;

 3) wspieranie i propagowanie różnych form aktywności społecznej działającej na rzecz wspomagania rodzin oraz umacniania w nich więzi rodzinnych;

 4) promowanie wartości rodzinnych poprzez organizowanie spotkań edukacyjnych mających na celu wymianę doświadczeń, uczenie i pogłębianie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych, poprawianie relacji rodzic-dziecko;

 5) prowadzenie kampanii medialnych (ulotki, plakaty, artykuły prasowe) na rzecz umacniania rodziny i przeciwdziałania powstawania dysfunkcji;

 6) podejmowanie działań na rzecz powrotu do rodziny naturalnej dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej;

 7) zapewnienie opieki nad dziećmi rodziców pracujących;

 8) podejmowanie działań zapobiegających niedostosowaniu społecznemu dzieci;

 9) tworzenie i współfinansowanie placówek wsparcia dziennego takich jak kluby i świetlice dla dzieci;

 10) realizacja na terenie Gminy Miasta Wejherowa programów zdrowotnych;

 11) udział Gminy Miasta Wejherowa w rządowych i innych programach wspierania rodzin;

 12) podejmowanie działań przeciwdziałających przemocy w rodzinie i uzależnieniom;

 13) doskonalenie zawodowe pracowników podmiotów zajmujących się pomocą dziecku i rodzinie;

 14) podejmowanie współpracy i wypracowywanie zasad wspólnego działania wszystkich podmiotów działających na rzecz umacniania rodzin;

 15) rozwój i wykorzystywanie bazy sportowej Gminy Miasta Wejherowa w celach aktywności ruchowej i rekreacyjnej.

 Realizatorzy:

 - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,

 - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,

 - Prezydent Miasta Wejherowa,

 - Zespół Interdyscyplinarny,

 - placówki oświatowe,

 - organizacje pozarządowe.

 3. Wspomaganie dziecka w środowisku szkolnym.

 Zadania:

 1) wzbogacanie oferty edukacyjnej oraz wspieranie uczniów uzdolnionych;

 2) wspieranie potrzeb edukacyjnych dzieci niepełnosprawnych poprzez stworzenie usług i ulg wspierających ich proces edukacyjny;

 3) wyrównywanie szans edukacyjnych przez pomoc materialną (zasiłki, dofinansowanie do imprez szkolnych i wycieczek, udział w projektach);

 4) wspieranie inicjatyw służących wszechstronnemu rozwojowi dzieci i młodzieży, w tym udział placówek oświatowych w projektach;

 5) realizowanie przez szkołę programów profilaktycznych wspierających wychowanie dzieci i młodzieży oraz programów edukacyjno-wychowawczych przeciwdziałających patologiom społecznym;

 6) realizowanie programów prozdrowotnych;

 7) udzielanie psychologicznego i pedagogicznego wsparcia uczniom oraz ich rodzicom znajdującym się w sytuacjach tego wymagających;

 8) podejmowanie przez szkołę działań mających na celu kształtowanie właściwego zachowania nawyków i postaw życiowych;

 9) podejmowanie przez szkołę współpracy z innymi podmiotami w zakresie rozwiązywania problemów uczniów z rodzin niedomagających;

 10) prowadzenie świetlic szkolnych;

 11) organizowanie dodatkowych zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla uczniów z trudnościami w nauce;

 12) organizowanie dla rodziców poradnictwa i konsultacji ze specjalistami;

 13) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów społecznych poprzez prowadzenie w szkole programów profilaktycznych dotyczących uzależnień, agresji, radzenia sobie ze stresem;

 14) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;

 15) podejmowanie działań mających na celu integrację dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.

 Realizatorzy:

 - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,

 - placówki oświatowe,

 - Prezydent Miasta Wejherowa,

 - organizacje pozarządowe.

 4. Opieka nad dziećmi z rodzin niewydolnych wychowawczo.

 Zadania:

 1) praca socjalna z rodziną przeżywającą trudności opiekuńczo-wychowawcze, prowadzona przez pracownika socjalnego;

 2) zatrudnienie asystenta rodziny w przypadku zagrożenia odebraniem dziecka do pieczy zastępczej lub umożliwienia powrotu dziecka do rodziny naturalnej;

 3) podejmowanie działań w celu zapewnienia nadzoru kuratora nad nieletnimi pozbawionymi dostatecznej opieki ze strony rodziców;

 4) współdziałanie podmiotów działających na rzecz dziecka i rodziny celem przepływu informacji i podjęcie stosownych działań;

 5) organizowanie wsparcia psychologicznego i pedagogicznego w szkole oraz w placówkach specjalistycznych dla dzieci z rodzin niewydolnych;

 6) tworzenie i wspieranie działalności świetlic i placówek wsparcia dziennego oraz organizowanie w nich pomocy i opieki dla dzieci w godzinach poza szkolnych;

 7) prowadzenie monitoringu dziecka w rodzinie dotkniętej sytuacją kryzysową;

 8) mobilizowanie rodziców do korzystania z programów korekcyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych oraz specjalistycznych konsultacji;

 9) priorytetowe przyjmowanie do placówek przedszkolnych dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo;

 10) organizowanie w szkole dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych dostępnych form wsparcia (kółka zainteresowań, zajęcia wyrównawcze i inne).

 Realizatorzy:

 - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,

 -  placówki oświatowe,

 - Prezydent Miasta Wejherowa,

 - poradnia psychologiczno-pedagogiczna,

 - organizacje pozarządowe.

 5. Poprawa stanu bezpieczeństwa rodziny, dzieci i młodzieży oraz zapobieganie uzależnieniom i zjawiskom przemocy.

 Zadania:

 1) realizacja programów dotyczących uzależnień, agresji, radzenia sobie ze stresem adresowanych do dzieci;

 2) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii w szczególności dla dzieci i młodzieży;

 3) wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych;

 4) udzielanie pomocy rodzinom dotkniętym problemem alkoholowym oraz zjawiskiem przemocy;

 5) zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu;

 6) organizowanie prelekcji w szkołach przez specjalistów zajmujących się rozwiązywaniem problemów w tym zakresie;

 7) promocja pozytywnych wzorców zachowań poprzez organizowanie w szkole zajęć, imprez, spotkań ukierunkowanych na wspieranie i prawidłowy rozwój i postawę społeczną młodego człowieka;

 8) ustawiczne szkolenie nauczycieli w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom;

 9) monitorowanie zjawiska krzywdzenia dzieci i młodzieży;

 10) promocja instytucji udzielających pomocy w przypadkach zaistnienia zjawiska przemocy w rodzinie;

 11) współpraca wszystkich instytucji w zakresie przeciwdziałania przemocy i ochrony ofiar przemocy w rodzinie;

 12) wspieranie rozwoju i działania podmiotów udzielających wsparcia osobom i rodzinom znajdujących się w sytuacji kryzysowej.

 Realizatorzy:

 - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,

 - policja,

 - placówki oświatowe,

 - Rada Miasta Wejherowa,

 - poradnia psychologiczno-pedagogiczna,

 - Zespół Interdyscyplinarny,

 - organizacje pozarządowe.

 Rozdział 7

 Zasoby

 Podmioty realizujące zadania w obszarze wspierania rodziny oraz inne partnerskie instytucje i organizacje wspomagające:

 1) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie;

 2) pedagodzy szkolni;

 3) placówki wsparcia dziennego;

 4) policja;

 5) Poradnia Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;

 6) sądy, kuratorzy rodzinni;

 7) Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;

 8) inne instytucje, które w procesie wspierania rodziny zostaną zaproszone do współpracy.

 Rozdział 8

 Przewidywane efekty

 1. Stworzenie wielopłaszczyznowego wsparcia dla rodzin przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze.

 2. Ograniczenie szerzenia się zjawisk niepożądanych.

 3. Zminimalizowanie negatywnych zachowań wśród dzieci i młodzieży.

 4. Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa socjalnego dzieci i rodzin.

 5. Ograniczenie powstawania sytuacji kryzysowych rodzin wymagających interwencji.

 6. Ochrona dzieci przed umieszczeniem w pieczy zastępczej.

 Rozdział 9

 Źródła finansowania

 Źródłem finansowania zadań „Miejskiego Programu Wspierania Rodziny na lata 2015-

 2017” są środki finansowe z:

 1) budżetu miasta;

 2) budżetu państwa - Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej;

 3) środków Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;

 4) środków Unii Europejskiej.

 Rozdział 10

 Monitoring i ewaluacja

 Miejski Program Wspierania Rodziny jest dokumentem otwartym i długofalowym. Będzie podlegał ewaluacji w zależności od występujących potrzeb rozpoznawanych i ustalanych przez podmioty zajmujące się sprawami rodziny. Monitoring będzie polegał na pozyskiwaniu informacji i danych od podmiotów realizujących poszczególne zadania, co umożliwi wgląd w zakres podejmowanych działań, ich analizę oraz ocenę skuteczności. Analiza i ocena zebranych informacji pozwoli na planowanie dalszych działań oraz doskonalenie działań dotychczas ustalonych. Monitoring odbywa się poprzez coroczną ocenę realizacji zadań.

 Sprawozdanie z realizacji Programu będzie integralną częścią rocznego sprawozdania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Zgodnie z art. 179 ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej w terminie do dnia 31 marca każdego roku Prezydent Miasta Wejherowa składa Radzie Miasta roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny oraz przedstawia potrzeby związane z ich realizacją. Koordynacją w zakresie realizacji Programu zajmuje się Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.

 Rozdział 11

 Podsumowanie

 Miejski Program Wspierania Rodziny jest zgodny z kierunkiem i działaniami określonymi w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych. Program zakłada tworzenie optymalnych warunków dla prawidłowego funkcjonowania rodzin na terenie miasta Wejherowa oraz poprawy stylu i jakości ich życia. Wsparcie rodziny będzie miało charakter profilaktyczny, ochronny, a rodzinie będą stwarzane możliwości samodzielnego zmierzenia się ze swoimi problemami, co zwiększy jej szanse na prawidłowe funkcjonowanie w środowisku i da poczucie odpowiedzialności przy wykorzystywaniu własnej aktywności i potencjału jaki posiada. Ważnym elementem powodzenia w zakresie realizacji Programu jest ścisła współpraca podmiotów zajmujących się sprawami rodziny i podejmowanie interdyscyplinarnych działań.

 

 

 

 Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Bogdan Tokłowicz

 

 

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Wojciech Dzieliński 03-04-2015 12:01
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 27-03-2015
Ostatnia aktualizacja: - 03-04-2015 12:01