Uchwała Nr VIIk/VIII/83/2015 Rady Miasta Wejherowa z dnia 28 maja 2015 r. w sprawie przystąpienia Gminy Miasta Wejherowa do Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot
Uchwała Nr VIIk/VIII/83/2015
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 28 maja 2015 r.
w sprawie przystąpienia Gminy Miasta Wejherowa do Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot
Na podstawie art. 18 ust. 1 i ust. 2 pkt.12 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U.z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.),
Rada Miasta Wejherowa
uchwala, co następuje:
§ 1. Rada Miasta Wejherowa wyraża zgodę na przystąpienie Gminy Miasta Wejherowa do Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, na zasadach określonych w statucie Stowarzyszenia, który stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Wejherowa.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
|
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr VIIk/VIII/83/2015
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 28 maja 2015 r.
Statut Stowarzyszenia
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot
uchwalony dn. 13 kwietnia 2015 r.
Rozdział I
Postanowienia Ogólne
1. Stowarzyszenie o nazwie Obszar MetropolitalnyGdańsk - Gdynia - Sopot, zwane dalej Stowarzyszeniem jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem gmin i powiatów.
2. W skład Stowarzyszenia wchodzą gminy i powiaty tworzące jednorodny przestrzennie i funkcjonalnie układ osadniczy, nazywany dalej Obszarem Metropolitalnym.
3. Stowarzyszenie zostaje powołane na czas nieokreślony.
1. Siedzibą Stowarzyszenia i jego władz jest Miasto Gdańsk.
2. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami kraju na terenie innych państw, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
4. Stowarzyszenie reprezentuje interesy zrzeszonych gmin i powiatów.
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), w związku z art. 84 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm), ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142 poz. 1592 z późn. zm), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jednolity z dnia 14 lipca 2014 r. Dz. U. 2014, poz. 1118), ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. 2014, poz. 1146) oraz niniejszego statutu.
1. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji, których cele są zbieżne z celem działania Stowarzyszenia.
2. Decyzję o przystąpieniu do organizacji międzynarodowych podejmuje Walne Zebranie Członków.
Związek Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych
1. Stowarzyszenie pełni funkcję Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, zwanego dalej Związkiem ZIT, w tym jako Instytucja Pośrednicząca, zwana dalej IP, dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, zwanego dalej RPO WP 2014-20.
2. Szczegółowy zakres zadań IP, co najmniej w zakresie udziału Związku ZIT w wyborze projektów do dofinansowania, w tym poprzez współpracę z Instytucją Zarządzającą przy opracowaniu kryteriów wyboru projektów w ramach RPO WP 2014-20 określi porozumienie dotyczące realizacji ZIT z Instytucją Zarządzającą RPO WP 2014-20.
3. Stowarzyszenie jako Związek ZIT pełni funkcję wspólnej reprezentacji samorządów Obszaru Metropolitalnego wobec władz krajowych i regionalnych.
4. Stowarzyszenie jako Związek ZIT opracowuje i realizuje przyjętą Strategię Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, zwaną dalej Strategią ZIT.
5. Decyzje o przyjęciu oraz zmianie Strategii ZIT, jak również w sprawie przyjmowania raportów z monitoringu i ewaluacji z realizacji Strategii ZIT podejmuje Walne Zebranie Członków zgodnie z ust. 6 i 7.
6. Decyzje Walnego Zebrania Członków dotyczące ZIT podejmowane są wyłącznie przez członków Stowarzyszenia zlokalizowanych w Obszarze Metropolitalnym w granicach zgodnych z uchwałą nr 1004/XXXIX/2009 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 26.10.2009 r. w sprawie zmiany planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Pomorskiego i jej późniejszymi zmianami.
7. Uchwały dotyczące ZIT podejmowane są przez Walne Zebranie Członków z uwzględnieniem ust. 6 zwykłą większością głosów przy uczestnictwie co najmniej połowy uprawnionych członków, z wyłączeniem podjęcia uchwały w sprawie przyjęcia i zmiany Strategii ZIT, dla ważności której wymagana jest większość 9/10 głosów.
8. Za realizację zadań dotyczących ZIT niezastrzeżonych dla Walnego Zebrania Członków, w tym zadań wynikających z pełnienia przez Stowarzyszenie funkcji IP dla RPO WP 2014-2020, odpowiada Zarząd.
Cele Stowarzyszenia i sposoby ich realizacji
1. harmonijny, społeczno-gospodarczy rozwój gmin i powiatów Obszaru Metropolitalnego,
2. wspólne kształtowanie i integracja najważniejszych polityk mających wpływ na jakość życia mieszkańców Obszaru Metropolitalnego,
3. utrwalenie pozycji Obszaru Metropolitalnego w międzynarodowej sieci metropolii,
4. współpraca i wzajemne wspieranie się członków stowarzyszenia we wszelkich działaniach na rzecz rozwoju,
1. wzmacnianie wpływu członków Stowarzyszenia na kształt i sposób realizacji zadań wspieranych w Obszarze Metropolitalnym w ramach polityki spójności,
2. prowadzenie działalności: naukowej, oświatowej, kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, przyczyniającej się do wzrostu jakości życia i rozwoju Obszaru Metropolitalnego.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1. inicjowanie i realizację kompleksowych przedsięwzięć przyczyniających się do rozwoju Obszaru Metropolitalnego, w tym pozyskiwanie środków na ich realizację ze źródeł zewnętrznych,
2. realizację projektów zleconych przez członków Stowarzyszenia, obejmujących zakres zadań gmin i powiatów,
3. prowadzenie monitoringu w zakresie procesów społeczno-gospodarczych i stanu środowiska naturalnego Obszaru Metropolitalnego,
4. artykułowanie specyficznych potrzeb i uwarunkowań rozwoju gmin i powiatów Obszaru Metropolitalnego,
5. reprezentowanie członków Stowarzyszenia na forum ponadlokalnym w określanych przez nich sprawach,
6. prowadzenie prac związanych z przygotowywaniem i uchwalaniem aktów prawnych poprawiających funkcjonowanie administracji publicznej w Obszarze Metropolitalnym,
7. umożliwianie wymiany doświadczeń i informacji pomiędzy członkami Stowarzyszenia,
8. współpracę z lokalnymi organizacjami pozarządowymi, szkołami wyższymi, podmiotami ekonomii społecznej, przedsiębiorcami i innymi partnerami z Obszaru Metropolitalnego na rzecz realizacji celów Stowarzyszenia,
9. współpracę z administracją publiczną, korporacjami samorządowymi, w szczególności Unią Metropolii Polskich, instytucjami i organizacjami niepublicznymi na szczeblu regionalnym, krajowym i międzynarodowym,
10. koordynowanie działań członków Stowarzyszenia we wskazanych przez nich obszarach tematycznych.
11. upowszechnienie idei samorządności lokalnej oraz krzewienie wiedzy o miastach, gminach i powiatach wchodzących w skład Stowarzyszenia,
12. promocję turystyczną i gospodarczą w zakresie ustalonym przez członków Stowarzyszenia,
13. prowadzenie działalności wydawniczej, promocyjnej, informacyjnej, konsultingowej, poradniczej, naukowo-badawczej, oświatowej i szkoleniowej, związanej z realizacją celów Stowarzyszenia,
14. pełnienie funkcji Związku ZIT, w tym jako Instytucji Pośredniczącej dla RPO WP 2014-20,
15. podejmowanie innych działań zmierzających do osiągniecia celów Stowarzyszenia.
Stowarzyszenie realizując swoje cele statutowe może przystępować lub powoływać inne organizacje w granicach prawem dopuszczonych.
Stowarzyszenie posiada członków:
Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda gmina i powiat położone w obrębie Obszaru Metropolitalnego.
1. Warunkiem przyjęcia do Stowarzyszenia nowego członka zwyczajnego jest zgłoszenie wniosku o przystąpienie i przedstawienie uchwały organu stanowiącego o przystąpieniu do Stowarzyszenia.
2. Przyjęcie w poczet członków zgłoszonej kandydatury następuję uchwałą Zarządu.
Członkiem wspierającym może zostać osoba fizyczna i prawna, mająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
Członkostwo wspierające nabywa się po złożeniu pisemnej deklaracji, na podstawie przyjęcia kandydatury uchwałą Zarządu Stowarzyszenia.
Zwyczajni członkowie Stowarzyszenia zobowiązani są:
1. swoim działaniem przyczyniać się do wzrostu roli i znaczenia Stowarzyszenia,
2. działać zgodnie z przepisami prawa i statutem,
3. aktywnie uczestniczyć w pracach jego organów,
4. regularnie opłacać składki.
Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo brać udział w życiu Stowarzyszenia, w szczególności przysługuje mu:
1. czynne i bierne prawo wyborcze,
2. prawo do zgłaszania wniosków we wszystkich sprawach dotyczących celu i funkcjonowania Stowarzyszenia oraz przedkładania projektów uchwał,
3. prawo do korzystania z obiektów i urządzeń będących w dyspozycji Stowarzyszenia na zasadach określonych przez Zarząd,
4. prawo do korzystania z innych możliwości, jakie stwarza swoim członkom Stowarzyszenie.
Członek wspierający Stowarzyszenia:
1. ustala formę i rodzaj wspierania Stowarzyszenia z Zarządem Stowarzyszenia,
2. nie posiada biernego i czynnego prawa wyborczego,
3. może brać udział w posiedzeniach władz Stowarzyszenia z głosem doradczym,
4. ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
1. rezygnacji pisemnej złożonej Zarządowi Stowarzyszenia, po uregulowaniu wszelkich zobowiązań wobec Stowarzyszenia,
2. wykluczenia w drodze uchwały Zarządu Stowarzyszenia,
3. ustania bytu prawnego członka Stowarzyszenia.
Wykluczenia członka Stowarzyszenia dokonuje Zarząd w drodze podjętej uchwały, w szczególności wykluczenie może nastąpić w następujących przypadkach:
1. prowadzenia działalności sprzecznej ze statutem lub uchwałami Stowarzyszenia,
2. nieusprawiedliwionego braku udziału w pracach Stowarzyszenia,
3. trzymiesięcznego zalegania z opłatą składki członkowskiej,
4. prowadzenia działalności na szkodę Stowarzyszenia.
Wykluczonemu członkowi Stowarzyszenia przysługuje prawo do wniesienia odwołania od uchwały Zarządu w terminie 21 dni od dnia otrzymania uchwały, do Walnego Zebrania Członków. Decyzja Walnego Zebrania Członków w tym przedmiocie jest ostateczna.
Skreślenie z listy członków Stowarzyszenia następuje:
1. na pisemny wniosek zainteresowanego członka o skreślenie go z listy członków,
2. na mocy prawomocnej uchwały Zarządu o wykluczeniu członka,
3. w przypadku ustania bytu prawnego.
1. Zarząd i Komisja Rewizyjna wybierane są przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu jawnym. Głosowanie tajne przeprowadza się na wniosek zgłoszony przez co najmniej 10% członków.
2. Kadencja władz Stowarzyszenia trwa od dnia ich powołania do wyboru nowych władz Stowarzyszenia dokonanego po zaprzysiężeniu nowych władz samorządowych na Obszarze Metropolitalnym, wybranych w wyniku wyborów do samorządu terytorialnego.
3. W szczególnych przypadkach, jak na przykład skrócenia kadencji władz jednostek samorządu terytorialnego, decyzje w sprawie kadencji władz Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków.
4. W razie zmniejszenia się składu władz Stowarzyszenia w czasie trwania kadencji odpowiednio, Zarządu - poniżej 6 osób oraz Komisji Rewizyjnej - poniżej 3 osób, uzupełnienie składu nastąpi w drodze uchwały Walnego Zebrania Członków.
1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków.
2. Organ zwołujący obrady Walnego Zebrania Członków jest zobowiązany do powiadomienia wszystkich członków listami poleconymi co najmniej 14 dni przed terminem rozpoczęcia obrad, o ustalonym przez siebie terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad.
3. Powiadomienia o których mowa w ust. 2 mogą być dostarczane także faksem lub pocztą elektroniczną. Odbiór tak wysłanego powiadomienia winien być potwierdzony przez członka Stowarzyszenia.
4. W Walnym Zebraniu Członków uczestniczą członkowie zwyczajni Stowarzyszenia oraz, z głosem doradczym, członkowie wspierający i zaproszeni goście.
5. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
6. Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd w razie potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na dwanaście miesięcy.
7. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd na pisemny, uzasadniony wniosek co najmniej 1/3 członków zwyczajnych Stowarzyszenia lub na wniosek Komisji Rewizyjnej.
8. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków powinno zostać zwołane przed upływem 21 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania. W przypadku niedotrzymania terminu przez Zarząd, Nadzwyczajne Walne Zebranie może być zwołane przez Komisję Rewizyjną.
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków w szczególności należy:
1. uchwalanie programu działania Stowarzyszenia,
2. podejmowanie decyzji dotyczących Związku ZIT na zasadach określonych w Rozdziale II,
3. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
4. udzielanie absolutorium członkom Zarządu,
5. wybór i odwołanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
6. uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zebrania Członków,
8. podejmowanie uchwał dotyczących wysokości lub mechanizmu wyliczania składek członkowskich,
9. ustanawianie odznak i symboli Stowarzyszenia,
10. podejmowanie uchwał w sprawie przystępowania i powoływania przez Stowarzyszenie innych organizacji,
11. podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia,
12. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w przedmiocie wykluczania członków Stowarzyszenia,
13. rozpatrywanie skarg członków Stowarzyszenia na działalność Zarządu,
14. podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach niezastrzeżonych dla kompetencji innych władz Stowarzyszenia.
1. Każdą gminę i powiat należący do Stowarzyszenia reprezentuje na Walnym Zebraniu Członków: wójt, burmistrz, prezydent, starosta lub ich pełnomocnik. Każdy Członek ma prawo do jednego głosu.
2. Walne Zebranie Członków podejmuje uchwały zwykłą większością głosów:
a) w pierwszym terminie - przy uczestnictwie co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania,
b) w drugim terminie - zwołanym w przypadku braku quorum określonego w pkt. a, bez względu na ilość obecnych członków.
3. Decyzje w sprawie ZIT podejmowane są na zasadach określonych w Rozdziale II.
4. Dopuszcza się podejmowanie uchwał w trybie obiegowym, tj. za pośrednictwem poczty elektronicznej.
5. W przypadku wykorzystania trybu obiegowego, uchwały podejmowane są większością 3/4 głosów członków uprawnionych do głosowania.
1. Organem wykonawczym Stowarzyszenia jest Zarząd.
2. Zarząd jest powołany do kierowania działalnością Stowarzyszenia i reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.
3. Zarząd składa się z 6 do 12 osób, w tym Prezesa, dwóch Wiceprezesów i Skarbnika wybieranych przez Walne Zebranie Członków. Skład zarządu może być uzupełniany w trakcie kadencji.
4. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał.
5. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes lub w przypadku jego nieobecności Wiceprezes.
6. Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek upływu kadencji, rezygnacji członka z funkcji, odwołania lub jego śmierci.
7. Członkowie Zarządu uczestniczą w posiedzeniach Zarządu osobiście lub poprzez ustanowionego pełnomocnika.
Do kompetencji Zarządu w szczególności należy:
1. reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
2. realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Stowarzyszenie funkcji IP dla RPO WP 2014-20 jako Związek ZIT,
3. prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem środków zewnętrznych na realizację działań Stowarzyszenia,
4. powołanie biura Stowarzyszenia, w tym zatrudnianie dyrektora i nadzór nad jego działalnością,
5. przygotowywanie materiałów dla Walnego Zebrania Członków,
6. kierowanie bieżącymi pracami Stowarzyszenia,
7. zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
8. realizowanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
9. przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia,
10. składanie sprawozdań Walnemu Zebraniu Członków z działalności Zarządu.
1. Uchwały Zarządu Stowarzyszenia podejmowane są zwykłą większością głosów, przy obecności przynajmniej połowy jego składu.
2. Dopuszcza się podejmowanie uchwał w trybie obiegowym, tj. za pośrednictwem poczty elektronicznej.
3. W przypadku wykorzystania trybu obiegowego, uchwały podejmowane są większością 3/4 głosów członków uprawnionych do głosowania.
1. Organem kontroli i nadzoru wewnętrznego jest Komisja Rewizyjna.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 osób, wybieranych przez Walne Zebranie Członków spośród przedstawicieli członków Stowarzyszenia na Walnym Zebraniu Członków.
3. Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego oraz od 1 do 3 członków.
4. Wybór Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego odbywa się na pierwszym posiedzeniu Komisji.
5. Posiedzenia Komisji odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku. Posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący lub pod jego nieobecność Wiceprzewodniczący.
6. Członkostwa w Komisji Rewizyjnej nie można łączyć z członkostwem w Zarządzie.
7. W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez członków Komisji.
8. Członkostwo w Komisji Rewizyjnej ustaje na skutek upływu kadencji, rezygnacji członka Komisji z funkcji, odwołania lub jego śmierci.
Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności minimum trzech członków tego organu.
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1. kontrola bieżącej pracy Stowarzyszenia,
2. kontrola zgodności działań Zarządu Stowarzyszenia ze statutem i uchwałami Walnego Zebrania Członków,
3. składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków wraz z oceną działalności Stowarzyszenia i Zarządu Stowarzyszenia,
4. kontrola działalności Zarządu w zakresie prawidłowości prowadzonej gospodarki finansowej,
5. coroczne składanie wniosków w przedmiocie absolutorium na Walnym Zebraniu Członków,
6. występowanie z wnioskiem o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków,
7. opiniowanie sprawozdania Zarządu składanego Walnemu Zebraniu Członków,
8. nadzór nad wyborem biegłych rewidentów do zbadania sprawozdania finansowego Stowarzyszenia, gdy wymagają tego przepisy prawa.
űródłami majątku Stowarzyszenia mogą być:
2. darowizny, zapisy, środki pochodzące z ofiarności publicznej,
3. dotacje, subwencje, udziały, lokaty,
4. działalność odpłatna pożytku publicznego,
5. inne przewidziane prawem źródła.
1. Środki pieniężne przechowuje się na rachunku bankowym Stowarzyszenia.
2. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
3. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążenia majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
Upoważnienie do reprezentowania Stowarzyszenia oraz do zaciągania zobowiązań majątkowych posiada Prezes lub Wiceprezes Zarządu jednoosobowo.
1. Zmiany w statucie oraz rozwiązanie Stowarzyszenia następuje na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków.
2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
3. W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy Prawa o stowarzyszeniach.
|
Załączniki do pobrania
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Wojciech Dzieliński | 29-05-2015 12:13 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 28-05-2015 | |
Ostatnia aktualizacja: | Wojciech Dzieliński | 29-05-2015 12:19 |