UCHWAŁA Nr VIIk/XXXIV/381/2017 RADY MIASTA WEJHEROWA z dnia 27 czerwca 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania terminów spłaty lub rozkładania na raty płatności należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Miasta Wejherowa
Uchwała Nr VIIk/XXXIV/381/2017
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 27 czerwca 2017 r.
w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania terminów spłaty lub rozkładania na raty płatności należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Miasta Wejherowa
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 466 z późn. zm.), art. 59 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 z późn. zm.),
Rada Miasta Wejherowa
uchwala, co następuje:
§ 1. Określa się szczegółowe zasady, sposób i tryb umarzania, odraczania terminów spłaty lub rozkładania na raty płatności należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Miasta Wejherowa lub jej jednostkom budżetowym oraz samorządowym jednostkom kultury Gminy Miasta Wejherowa, warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną.
§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) należnościach pieniężnych - rozumie się przez to kwotę główną zobowiązań mających charakter cywilnoprawny, odsetki za zwłokę, koszty postępowania sądowego i egzekucyjnego, według stanu na dzień udzielenia ulgi;
2) dłużniku - rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej;
3) wierzycielu - rozumie się przez to Gminę Miasta Wejherowa oraz jej nieposiadające osobowości prawnej jednostki organizacyjne;
4) przedsiębiorcy - rozumie się przez to przedsiębiorcę, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 1829 z późn. zm.);
5) uldze ? rozumie się przez to umorzenie należności pieniężnej w całości, umorzenie w części, odroczenie terminów spłaty całości albo części należności lub rozłożenie na raty płatności całości albo części należności.
§ 3. 1. W przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną udzielenie jej następuje zgodnie z przepisami Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o pomocy de minimis (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013 r., str.1).
2. Łączna wartość pomocy udzielonej przedsiębiorcy na podstawie niniejszej uchwały nie może przekroczyć równowartości dopuszczalnej wartości pomocy, o której stanowi Rozporządzenie wymienione w ust. 1.
3. Wartość udzielonej pomocy de minimis podlega sumowaniu, niezależnie od organu, który tej pomocy udzielił.
4. W celu uzyskania pomocy, o której mowa w ust. 1, przedsiębiorca zobowiązany jest do przedstawienia organowi udzielającemu pomocy zaświadczeń i oświadczeń, o których mowa w art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 1808 z późn. zm.).
§ 4. 1. Należności pieniężne mogą być umarzane z urzędu w całości, jeżeli:
1) osoba fizyczna - zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6.000zł;
2) osoba prawna - została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;
3) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
4) jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji;
5) zachodzi interes publiczny, w szczególności w przypadku niedochodzenia należności pieniężnych do kwoty 100 złotych na podstawie odrębnej uchwały.
2. Udzielenie ulgi, o której mowa w ust. 1, następuje w formie pisemnej.
§ 5. 1. Należności mogą być umarzane w całości albo w części, terminy spłaty całości albo części należności mogą zostać odroczone lub płatność całości albo części należności może zostać rozłożona na raty ? w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym w szczególności jeżeli:
1) dłużnik - osoba fizyczna nie jest w stanie uiścić należności ze względu na wysokość dochodów oraz zagrożenie dla egzystencji dłużnika i osób będących na jego utrzymaniu wywołane: ubóstwem, bezrobociem, niepełnosprawnością, długotrwałą lub ciężką chorobą dłużnika lub członka jego rodziny, sieroctwem, potrzebą ochrony macierzyństwa lub wielodzietnością, alkoholizmem, narkomanią, gdy w rodzinie są małoletnie dzieci, klęską żywiołową lub ekologiczną, zdarzeniem losowym lub sytuacją kryzysową;
2) dłużnik - osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, znalazła się w przejściowej trudnej sytuacji ekonomicznej.
2. Udzielanie ulg, o których mowa w ust.1 następuje w formie pisemnej poprzez zawarcie porozumienia między dłużnikiem a organem uprawnionym do udzielenia ulgi.
3. Odmowa udzielania ulg, o których mowa w ust. 1 następuje w formie pisemnej - jednostronnego oświadczenia woli złożonego przez organ uprawniony do udzielenia ulgi.
4. W przypadku odroczenia lub rozłożenia spłaty należności na raty, należność nie podlega oprocentowaniu od dnia zawarcia porozumienia, o którym mowa w ustępie 2.
§ 6. 1. Wniosek o udzielenie ulgi dłużnik składa wierzycielowi.
2. Wniosek o udzielenie ulgi powinien zawierać informacje dotyczące wystąpienia okoliczności, o których mowa w §5 ust. 1 uchwały, opis aktualnej sytuacji finansowej oraz wszelkie inne okoliczności uzasadniające składany wniosek, a jeżeli wniosek składa osoba fizyczna - oświadczenie majątkowe, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do uchwały.
3. Do wniosku powinny zostać dołączone dokumenty potwierdzające okoliczności w nim wymienione.
4. W przypadku stwierdzenia, iż przedstawione dokumenty są niewystarczające do udzielenia ulgi, organ uprawniony do udzielenia ulgi wzywa dłużnika do ich uzupełnienia.
5. Nieuzupełnienie wniosku przez dłużnika w wyznaczonym terminie, powoduje pozostawienie go bez rozpatrzenia.
§ 7. Umorzenie należności pieniężnych, za które odpowiada więcej niż jeden dłużnik, może nastąpić w przypadku, gdy warunki umorzenia są spełnione przez wszystkich dłużników.
§ 8. Do udzielania ulg uprawniony jest Prezydent Miasta Wejherowa bez względu na wysokość kwoty należności pieniężnych; w przypadku należności pieniężnej, której wartość przewyższa kwotę 50.000,00 (pięćdziesiąt tysięcy) złotych, jej umorzenie wymaga uzyskania pozytywnej opinii Komisji Budżetu i Finansów Rady Miasta Wejherowa.
§ 9. 1. Należność pieniężna staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami należnymi od pierwotnego terminu wymagalności do dnia zapłaty, w przypadku gdy zostanie ustalone, że:
1) dowody, na podstawie których uprawniony organ udzielił ulgi, okazały się fałszywe;
2) dłużnik wprowadził organ uprawniony do udzielenia ulgi w błąd co do okoliczności uzasadniających udzielenie ulgi.
2. Należność pieniężna może być natychmiast wymagalna wraz z odsetkami należnymi od pierwotnego terminu wymagalności do dnia zapłaty, w przypadku gdy dłużnik nie spłacił należności pieniężnej w odroczonym terminie lub dłużnik nie spłacił w terminie którejkolwiek z rat. Decyzję o postawieniu wierzytelności w stan natychmiastowej wymagalności podejmuje organ uprawniony do udzielenia ulgi, informując o tym dłużnika na piśmie.
§ 10. Do wniosków o udzielenie ulg dotyczących należności mających charakter cywilnoprawny, nierozpoznanych do dnia wejścia w życie uchwały, stosuje się przepisy niniejszej uchwały.
§ 11. Prezydent Miasta Wejherowa w corocznym sprawozdaniu z wykonania budżetu Miasta przedstawia Radzie Miasta Wejherowa informację o łącznej liczbie i kwocie dokonanych umorzeń.
§ 12. Traci moc uchwała Nr VIk/V/50/2011 Rady Miasta Wejherowa z dnia 28 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Miasta Wejherowa lub jej jednostkom podległym oraz wskazania organu i osób do tego uprawnionych.
§ 13. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
|
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr VIIk/XXXIV/381/2017
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 27 czerwca 2017 r.
OŚWIADCZENIE O STANIE MAJĄTKOWYM
................................................................
................................................................
................................................................
................................................................
................................................................
W związku ze złożonym wnioskiem z dnia ..............................................................................
w sprawie.......................................................................................................................................
opłaty z tytułu................................................................................................................................
I. Przyczyna powstałych zaległości:...............................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
II. Sytuacja materialna Dłużnika:
1.Wysokość dochodów własnych netto (należy właściwe podkreślić i uzupełnić oraz dołączyć stosowne zaświadczenia):
a) ze stosunku pracy .............................................................................................................
b) z działalności gospodarczej (proszę podać jej zakres) ......................................................
c) z gospodarstwa rolnego (proszę również podać jego powierzchnię i zakres działalności rolniczej) ..............................................................................................................................
d) pozostałe (proszę właściwe podkreślić i uzupełnić)
?renta (inwalidzka grupa ........., rodzinna) ............................................................................
?emerytura ............................................................................................................................
?prace zlecone ......................................................................................................................
?zasiłek dla bezrobotnych .....................................................................................................
?zasiłek z opieki społecznej ..................................................................................................
?alimenty ..............................................................................................................................
2.Wysokość dochodów netto osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (należy właściwe podkreślić i uzupełnić oraz dołączyć stosowne zaświadczenia i podać stopień pokrewieństwa)
a) ze stosunku pracy .............................................................................................................
b) z działalności gospodarczej (proszę podać jej zakres) ......................................................
c) z gospodarstwa rolnego (należy również podać jego powierzchnię i zakres działalności rolniczej) ..............................................................................................................................
d) pozostałe (należy właściwe podkreślić i uzupełnić)
?renta (inwalidzka grupa ........., rodzinna) ............................................................................
?emerytura ............................................................................................................................
?prace zlecone ......................................................................................................................
?zasiłek dla bezrobotnych .....................................................................................................
?zasiłek z opieki społecznej ..................................................................................................
?alimenty ..............................................................................................................................
3. Ilość osób pozostających na utrzymaniu Dłużnika, w tym ilość dzieci uczących się (należy podać płeć, wiek i rodzaj szkoły, do której uczęszczają) ..........................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
a) nieruchomości, zajmowane mieszkanie (należy podkreślić i uzupełnić)
?dom jednorodzinny o powierzchni .......................
?mieszkanie ? własność o powierzchni .......................
?mieszkanie spółdzielcze lokatorskie o powierzchni .......................
?mieszkanie spółdzielcze własnościowe o powierzchni ......................
?mieszkanie komunalne o powierzchni .......................
?działka budowlana o powierzchni ......................
Miesięczna wysokość opłat eksploatacyjnych (należy dołączyć kopie rachunków)
?czynsz ......................
?energia elektryczna ......................
b) środki transportowe (należy właściwe podkreślić, podać markę, numer rejestracyjny
i rok produkcji)
?samochody ciężarowe .........................................................................................................
?samochody osobowe ...........................................................................................................
?inne, np. przyczepy .............................................................................................................
c) inne składniki majątku, np. oszczędności, udziały i akcje w spółkach prawa handlowego
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
5. űródło utrzymania w przypadku pozostawania bez pracy (jeśli Dłużnik znajduje się na utrzymaniu osób trzecich należy podać rozmiar pomocy)
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
III. Inne okoliczności mające wpływ na sytuację materialną Dłużnika, np. choroba, wypadek, kradzież, status bezrobotnego bez prawa do zasiłku.
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
IV. Uwagi ? np. inne posiadane zaległości z wyszczególnieniem z jakich tytułów i na jaką kwotę
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
V. Złożony wniosek dotyczy ulgi ..................................................................................................
w zakresie (należy właściwe podkreślić i uzupełnić):
?umorzenia zaległości wraz z odsetkami ..................................................................................
?umorzenia odsetek ..................................................................................................................
?umorzenia odsetek i rozłożenia zaległej opłaty na raty ? ilość rat ....................? a w razie nie umorzenia odsetek ? rozłożenia płatności zaległej opłaty wraz z odsetkami na raty ? ilość rat .............................................................................................................................................
?rozłożenia na raty bieżącej opłaty ...........................................................................................
?inna .........................................................................................................................................
................................... .................................................
Sprawę prowadzi: ..........................................................................................................................
|
Załączniki do pobrania
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Wojciech Dzieliński | 03-07-2017 08:29 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 27-06-2017 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 03-07-2017 08:29 |