Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Miasta Wejherowa
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

UCHWAŁA Nr VIIk/XXXIX/450/2017 RADY MIASTA WEJHEROWA z dnia 19 grudnia 2017 r. w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Wejherowa

Uchwała Nr VIIk/XXXIX/450/2017
Rady Miasta Wejherowa

z dnia 19 grudnia 2017 r.

w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Wejherowa

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 z późn. zmianami) art. 226, art. 227, art. 228, art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz. 2077)

Rada Miasta Wejherowa

uchwala, co następuje:

§ 1. 1. Przyjmuje się wieloletnią prognozę finansową Gminy Miasta Wejherowa na lata
2018 ? 2034, zgodnie z załącznikiem Nr 1 do niniejszej uchwały.

2. Przyjmuje się wykaz planowanych i realizowanych przedsięwzięć, zgodnie z załącznikiem Nr 2 do niniejszej uchwały.

§ 2. 1. Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją zamieszczonych w prognozie przedsięwzięć do wysokości limitów zobowiązań określonych załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały.

2. Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.

3. Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do przekazania kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy Miasta Wejherowa uprawnień do zaciągania zobowiązań, o których mowa w ustępie 1 i 2.

§ 3. Uchyla się uchwałę Nr VIIk/XXVIII/307/2016 Rady Miasta Wejherowa z dnia 20 grudnia 2016 r. w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Wejherowa.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2018 roku.

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Bogdan Tokłowicz

 

Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr VIIk/XXXIX/450/2017
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 19 grudnia 2017 r.
 

 

 

Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr VIIk/XXXIX/450/2017
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 19 grudnia 2017 r.
 

 

 

Objaśnienia przyjętych wartości w wieloletniej prognozie finansowej

Gminy Miasta Wejherowa

 

 

Uwagi ogólne:

 

Przy opracowaniu wieloletniej prognozy finansowej posłużono się formularzem przy wykorzystaniu systemu BeSTi@, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia
10 stycznia 2013 roku w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r. poz. 92). Formularz ten w swej treści zawiera wszystkie elementy wskazane w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077). Prognozą objęto lata 2018 ? 2034, gdyż w roku 2034 nastąpi całkowita spłata długu zaciągniętego w 2018 roku i latach poprzedzających 2018 rok.

W wieloletniej prognozie finansowej przyjęto wzrost ogólnych kwot dochodów i wydatków w latach 2019 ? 2021. Od roku 2022 przyjęto stałe wielkości dochodów uznając, że planowanie wzrostów poza ten okres obarczone jest zbyt dużym ryzykiem błędu. Wydatki od 2022 roku również zaplanowano na stałym poziomie z tym, że korygowane są one o kwoty wynikające ze zmian w spłacie kredytów, pożyczek  i wykupie obligacji.

 

1. Dochody:

 

1.1 Dochody bieżące

 

Założono wzrost dochodów bieżących średnio na poziomie 2,0 % zgodnie z prognozowanymi podstawowymi wskaźnikami makroekonomicznymi wskazanymi w uchwale Rady Ministrów
nr 46 z dnia 25 kwietnia 2017 roku w sprawie Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2017-2020 (M. P. z 2017 r. poz. 439), przy jednoczesnym uwzględnieniu tempa wzrostu poszczególnych pozycji dochodów. Założono, że wzrost dochodów bieżących w tym tempie będzie utrzymywał się do roku 2021. Wysokość dotacji celowych z budżetu państwa w latach 2019 - 2021 zaplanowano na poziomie roku 2018 tak jak wydatków nimi finansowanych, z wyjątkiem dotacji celowej na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego, którą zaplanowano zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r.  poz. 1943 z późn. zm.) oraz liczby dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego na terenie gminy, ustalonej na podstawie danych systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września 2017 r.

W dochodach bieżących w latach 2018-2022 zaplanowano dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na realizację Projektu "Krok do przodu - aktywizacja społeczno-zawodowa osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym" i Projektu "Klub Integracji Społecznej Śródmieście" oraz dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na realizację projektu "Bezpieczny Powiat - zakup specjalistycznego wyposażenia w celu zwalczania klęsk żywiołowych dla jednostek ratowniczych w Powiecie Wejherowskim". Dofinansowanie zaplanowano na podstawie podpisanych umów.

 

 

1.2 Dochody majątkowe

 

W zakresie dochodów majątkowych zaplanowano wpływy ze sprzedaży majątku, wpływy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności oraz dotacje na dofinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich.

Dochody ze sprzedaży majątku w 2018 roku planuje się uzyskać ze sprzedaży nieruchomości położonych przy ul. Stolarskiej (dz. nr 3/94, 3/95 o łącznej powierzchni 3813 m2  i dz. nr 5/20, 5/21 o łącznej powierzchni 2 187 m2) i ul. Reformatorów (dz. nr 434/10 i część dz. 435/2, o łącznej powierzchni 1160 m2), ze sprzedaży komunalnych lokali mieszkalnych oraz sprzedaży drewna. Z uwagi na ostrożność w prognozowaniu dochodów ze sprzedaży, od 2019 roku nie planuje się dochodów z tego tytułu. W przypadku uzyskania wyższych dochodów, zostaną one przeznaczone na wydatki majątkowe lub spłatę zadłużenia.

W dochodach majątkowych w latach 2018-2023 zaplanowano dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na realizację Projektów: ?Utworzenie Książnicy prof. Gerarda Labudy jako unikatowego zbioru dziedzictwa kulturowego Pomorza poprzez adaptację budynków Zespołu Pałacowo ? Ogrodowo ? Parkowego przy Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie na potrzeby obsługi ruchu turystycznego regionu?, "Budowa węzła integracyjnego Wejherowo Kwiatowa wraz z trasami dojazdowymi", "Rewitalizacja Śródmieścia Wejherowa", "Kompleksowa modernizacja energetyczna budynku Powiatu Wejherowskiego - część użytkowana na Przedszkola i biura oraz budynku Gminy Miasta Wejherowa - obiektu sportowego z krytą pływalnią przy Zespole Szkół nr 3", "Kompleksowa termomodernizacja budynków komunalnych w Wejherowie w celu znaczącego obniżenia zapotrzebowania energetycznego" oraz "Bezpieczny Powiat - zakup specjalistycznego wyposażenia w celu zwalczania klęsk żywiołowych dla jednostek ratowniczych w Powiecie Wejherowskim". Środki zaplanowano na podstawie podpisanych umów o dofinansowanie w ramachRegionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

 

2. Wydatki:

 

Stosownie do treści art. 242 ustawy o finansach publicznych organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki.

Konsekwencją cytowanego art. 242, a także wprowadzenia przez ustawodawcę od 1 stycznia 2014 roku limitu zadłużenia wskazanego w art. 243 ustawy o finansach publicznych jest konieczność znacznego ograniczenia wydatków bieżących w celu wypracowania nadwyżki dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi, umożliwiającej przeznaczanie środków na wydatki majątkowe i spłatę długu.

 

2.1 Wydatki bieżące

 

W latach 2019-2021 założono wzrost wydatków bieżących (z wyłączeniem obsługi długu) średnio na poziomie 1,3 % zgodnie z prognozowanymi podstawowymi wskaźnikami makroekonomicznymi wskazanymi w uchwale Rady Ministrów nr 46 z dnia 25 kwietnia 2017 roku w sprawie Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2017-2020 (M. P. z 2017 r. poz. 439).

Wydatki na obsługę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz terminów wykupu wyemitowanych obligacji.

Wydatki z tytułu udzielonych poręczeń planuje się zgodnie z zawartymi umowami poręczenia.

Wynagrodzenia i składki związane z ich naliczaniem - w latach 2019 - 2021 zaplanowano wzrost wszystkich wynagrodzeń średnio na poziomie 1,5 %. Zabezpieczono środki na przyszłe świadczenia pracownicze z tytułu nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych na lata 2018 ? 2021 w łącznej kwocie 4 318 841 zł.

Pozycja ?Wydatki związane z funkcjonowaniem organów j.s.t? obejmuje wydatki klasyfikowane w rozdziałach 75022 ? 75023. Założono średnio 1,3 % wzrost wydatków z tego tytułu.

 

Przedsięwzięcia

 

Wykaz przedsięwzięć bieżących i majątkowych stanowi załącznik nr 2 do uchwały. Wydatki objęte limitem w ramach przedsięwzięć bieżących i majątkowych obejmują kwoty wynikające z zawartych lub planowanych umów, w tym kwoty na realizację projektów unijnych.

 

2.2 Wydatki majątkowe

 

Wydatki majątkowe zaplanowano na przedsięwzięcia przewidziane w załączniku nr 2 do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej. W pozostałym zakresie przewiduje się realizację inwestycji rocznych.

 

 

 

3. Wynik budżetu

 

Pozycja Wynik budżetu jest różnicą pomiędzy pozycjami 1. ?Dochody? a pozycją 2. ?Wydatki?. Gmina Miasta Wejherowa w 2018 roku planuje deficyt budżetowy, natomiast w latach 2019-2034 planuje się nadwyżkę budżetową.

 

4. Przychody

 

W 2018 roku zaplanowano przychody z tytułu wolnych środków w kwocie 3 052 821 zł, w związku z niewydatkowaniem w 2017 roku zaplanowanych środków na realizację następujących zadań:

1.                  remont budynku Szkoły Podstawowej Nr 9 w Wejherowie (w zakresie poprawy bezpieczeństwa pożarowego i termoizolacji poddasza) -  250 000 zł,

2.                  zadanie inwestycyjne pn. Węzeł ?Zryw? wraz z połączeniem drogi krajowej nr 6 z ul. Sikorskiego (zmiana infrastruktury przydrożnej Krajowego Systemu Poboru opłat ? bramownic ? na drodze krajowej nr 6) - 2 802 821 zł.

W 2018 roku planuje się również przychody z tytułu kredytu, który gmina planuje zaciągnąć na pokrycie planowanego deficytu budżetu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów oraz przychody z tytułu pożyczki na dofinansowanie realizacji zadania pn. ?Ograniczenie niskiej emisji w Wejherowie?, zgodnie z umową zawartą z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku nr WFOŚ/PD/34/2016/KAWKA z dnia 17 października 2016 r.

 

5. Rozchody

 

Rozchody budżetu stanowią spłatę kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach poprzednich i w roku 2018. Rozchody zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów
i pożyczek oraz terminów wykupu wyemitowanych obligacji. Rozchody w 2018 roku planuje się pokryć kredytem, a od roku 2019 w całości pokrywane będą nadwyżką budżetową.

 

6. Kwota długu

 

Planowany stan zadłużenia na 31 grudnia 2018 r. wyniesie 59 065 868 zł. Kwota wykazana jako dług na koniec każdego roku jest wynikiem działania: dług z poprzedniego roku + zaciągany dług ? spłata długu.

 

7. Relacja zrównoważenia wydatków bieżących, o której mowa w art. 242 ustawy

 

W pozycji różnica między dochodami bieżącymi, a wydatkami bieżącymi przedstawiono kontrolnie różnicę dochodów bieżących i wydatków bieżących w związku z treścią art. 242 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki.

 

8.Wskaźnik spłaty zadłużenia

 

Od 2014 roku winna być spełniona relacja, o której mowa w art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Relacja ta wyliczona została w pozycjach od 9.1 do 9.6.1 załącznika nr 1 do uchwały.

Pozycja 9.7 i 9.7.1 w załączniku nr 1 do uchwały zawiera dodatkową informację o spełnieniu warunków wynikających z art. 243 ustawy o finansach publicznych wyrażoną słownie jako ?TAK? lub ?NIE?. Słowo ?NIE? nie może wystąpić w tych wierszach.

W latach objętych Wieloletnią Prognozą Finansową zachowano relację określającą indywidualny wskaźnik spłaty długu dla Gminy Miasta Wejherowa, o której mowa w art. 243 ustawy
o finansach publicznych.

 

9. Pokrycie deficytu budżetu

 

Planowany deficyt budżetu w roku 2018 zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z zaciągniętych pożyczek i kredytów na rynku krajowym oraz wolnymi środkami, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy o finansach publicznych.

 

10. Przeznaczanie prognozowanej nadwyżki budżetowej

 

Prognozowaną nadwyżkę budżetową w latach 2019 - 2034 planuje się przeznaczyć na spłatę wcześniej zaciągniętego długu.

 

 

 

 

 

 

 

 

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Wojciech Dzieliński 22-12-2017 10:54
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 19-12-2017
Ostatnia aktualizacja: Wojciech Dzieliński 22-12-2017 10:55