UCHWAŁA Nr VIIIk/VII/51/2019 RADY MIASTA WEJHEROWA z dnia 2 kwietnia 2019 r. w sprawie określenia zasad udzielenia dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytkach wpisanych do rejestru, lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków
Uchwała Nr VIIIk/VII/51/2019
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 2 kwietnia 2019 r.
w sprawie określenia zasad udzielenia dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytkach wpisanych do rejestru, lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków
Na podstawie art. 81 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 2067) w związku z art. 7 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. poz. 506) oraz art. 221 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r. poz 2077 z późn. zm.).
Rada Miasta Wejherowa
uchwala, co następuje:
1) warunki ubiegania się o dotację na sfinansowanie prac konserwatorskich i robót budowlanych przy zabytkach wpisanych do rejestru, lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków,
2) rodzaj danych i informacji, które należy zawrzeć we wniosku o dotację,
3) tryb postępowania z wnioskiem o udzielenie dotacji,
4) sposób rozliczenia dotacji oraz kontroli wykonywania zleconego zadania,
5) sposób ewidencjonowania i upowszechniania informacji o udzielonych dotacjach.
2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) pracach lub robotach budowlanych przy zabytku ? należy przez to rozumieć prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków.
2) beneficjencie ? należy rozumieć podmiot, któremu na zasadach określonych niniejszą uchwałą przyznano na prace lub roboty budowlane przy zabytku dotację z budżetu Gminy Miasta Wejherowa,
3) środkach publicznych ? należy przez to rozumieć publiczne środki finansowe określone przepisami o finansach publicznych.
§ 2. 1. Z budżetu Gminy Miasta Wejherowa mogą być udzielane dotacje celowe na sfinansowanie prac lub robót budowlanych przy zabytkach jeżeli zabytek znajduje się na stałe na obszarze Gminy Miasta Wejherowa i jest w całości lub częściowo udostępniony publicznie, oraz posiada istotne znaczenie kulturowe (historyczne, artystyczne lub naukowe).
2. Dotacja na prace lub roboty budowlane może finansować nakłady obejmujące:
1) sporządzenie ekspertyz technicznych i konserwatorskich,
2) przeprowadzenie badań konserwatorskich, architektonicznych lub archeologicznych,
3) wykonanie dokumentacji konserwatorskiej,
4) opracowanie programu prac konserwatorskich i restauratorskich,
5) wykonanie projektu budowlanego zgodnie z przepisami Prawa budowlanego,
6) sporządzenie projektu odtworzenia kompozycji wnętrz,
7) zabezpieczenie, zachowanie i utrwalenie substancji zabytku,
8) stabilizację konstrukcyjną części składowych zabytku lub ich odtworzenie w zakresie niezbędnym dla zachowania tego zabytku,
9) odnowienie lub uzupełnienie tynków i okładzin architektonicznych albo ich całkowite odtworzenie, z uwzględnieniem charakterystycznej dla tego zabytku kolorystyki,
10) odtworzenie zniszczonej przynależności zabytku,
11) odnowienie lub całkowite odtworzenie okien, w tym ościeżnic i okiennic, zewnętrznych odrzwi i drzwi, więźby dachowej, pokrycia dachowego, rynien i rur spustowych,
12) modernizację instalacji elektrycznej w zabytkach drewnianych lub w zabytkach, które posiadają oryginalne, wykonane z drewna części składowe i przynależności,
13) wykonanie izolacji przeciwwilgociowej,
14) uzupełnienie narysów ziemnych dzieł architektury obronnej oraz zabytków archeologicznych nieruchomych o własnych formach krajobrazowych,
15) działania zmierzające do wyeksponowania istniejących oryginalnych elementów zabytkowych układu parku lub ogrodu,
16) zakup materiałów konserwatorskich i budowlanych, niezbędnych do wykonania prac i robót budowlanych przy zabytku, o którym mowa w pkt 7-15,
17) zakup i montaż instalacji przeciwwłamaniowej oraz przeciwpożarowej
i odgromowej.
3. Dotacja może zostać udzielona na prace związane z konserwacją i odtworzeniem zabytków ruchomych: dzieł sztuki, wyposażenia i eksponatów znajdujących się w zabytkach wpisanych do rejestru zabytków i spełniających kryteria opisane w ust. 1 pod warunkiem, że są funkcjonalnie i historycznie związane z tym zabytkiem.
§ 3. 1. O dotację może się ubiegać każdy podmiot będący właścicielem lub posiadaczem samoistnym zabytku, a także podmiot, który do tego zabytku posiada tytuł prawny wynikający z użytkowania wieczystego, ograniczonego prawa rzeczowego, trwałego zarządu albo stosunku zobowiązaniowego.
2. Dotacja może być udzielona na sfinansowanie prac lub robót budowlanych przy zabytku, które wnioskodawca zamierza wykonać w roku złożenia wniosku o udzielenie dotacji albo w roku złożenia wniosku i w roku następnym.
3. Na zasadach określonych w niniejszej uchwale wnioskodawca może równocześnie wystąpić z kilkoma wnioskami o dotacje do prac lub robót budowlanych przy więcej niż jednym zabytku.
§ 4. 1. Dotacja z budżetu Gminy Miasta Wejherowa na wykonanie prac lub robót budowlanych przy jednym i tym samym zabytku może być udzielona w wysokości do 100 % ogółu nakładów na te prace lub roboty, jeżeli obiekt budowlany jest wpisany do rejestru, lub znajduje się w gminnej ewidencji zabytków.
2. W przypadku, gdy beneficjent na prace lub roboty budowlane przy zabytku otrzymuje również inne środki publiczne, kwota dotacji przyznana z budżetu Gminy Miasta Wejherowa wraz z kwotami przyznanymi na ten cel innych środków publicznych nie może przekraczać 100 % nakładów koniecznych i użytecznych, na wykonanie tych prac lub robót.
§ 5. 1. We wniosku o przyznanie dotacji należy zamieścić następujące dane i załączyć niżej opisane dokumenty:
1) imię, nazwisko, miejsce zamieszkania wnioskodawcy lub dane rejestrowe wnioskodawcy innego niż osoba fizyczna wraz z aktualnym wypisem z Krajowego Rejestru Sądowego,
2) dokładne określenie obiektu budowlanego lub zabytku ruchomego, z uwzględnieniem miejsca jego położenia,
3) fotograficzną dokumentację zabytku,
4) dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do władania zabytkiem, lub stosowne upoważnienie podmiotu taki tytuł posiadającego,
5) aktualny odpis księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości będącej przedmiotem wniosku,
6) decyzję właściwego organu ochrony zabytków zezwalającą na przeprowadzenie prac lub robót budowlanych przy zabytku oraz projekt i pozwolenie wymagane przepisami prawa budowlanego, oraz pozytywnie zaopiniowany przez organ ochrony zabytków program prac, gdy wniosek dotyczy prac przy zabytku ruchomym,
7) jeżeli planowane prace dotyczą przypadków opisanych w § 2 ust. 2 pkt 1-6, należy załączyć pozytywnie zaopiniowane przez organ ochrony zabytków koncepcję programową oraz opis zamierzenia inwestycyjnego,
8) wnioskowaną kwotę dotacji i proponowany termin jej przekazania,
9) zakres prac lub robót budowlanych, które mają być objęte dotacją,
10) termin zakończenia prac objętych wnioskiem,
11) harmonogram i kosztorys przewidywanych prac lub robót budowlanych ze wskazaniem źródeł ich finansowania,
12) informację o środkach publicznych przyznanych z innych źródeł na te same prace lub roboty budowlane przy zabytku oraz informację o wystąpieniu o takie środki złożonym do innych podmiotów,
13) wykaz prac lub robót budowlanych wykonanych przy danym zabytku w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku z podaniem łącznej wysokości nakładów, w tym wysokości i źródeł dofinansowania otrzymanego ze środków publicznych,
14) zgodę właściciela (współwłaścicieli) obiektu budowlanego lub użytkownika wieczystego nieruchomości gruntowej, na której znajduje się obiekt, na przeprowadzenie prac objętych wnioskiem (nie dotyczy nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym),
15) oświadczenie wnioskodawcy o pokryciu pozostałej części kosztów zadania objętego dotacją lub o zapewnieniu innego źródła finansowania pozostałej kwoty.
2. Formularz wniosku o udzielenie dotacji stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
3. W przypadku gdy wnioskodawca jest przedsiębiorcą, do wniosku o udzielenie dotacji winien dołączyć informację o pomocy publicznej otrzymanej przed dniem złożenia wniosku ? sporządzoną w zakresie i według zasad określonych w art. 37 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tekst jednolity z 2018 r. Dz. U. poz. 362).
4. Udzielenie dotacji na prace lub roboty budowlane podmiotu wskazanego ust. 3 dokonywane jest zgodnie z przepisami niniejszej uchwały wraz z dochowaniem zasad określonych w przepisach prawa regulujących udzielenie pomocy publicznej dla przedsiębiorców.
5. Prezydent Miasta może wezwać Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.
§ 6. 1. Wnioski o udzielnie dotacji składane są do Prezydenta Miasta Wejherowa.
2. Wnioski o udzielnie dotacji są weryfikowane i kwalifikowane przez Prezydenta Miasta do przedłożenia Radzie Miasta Wejherowa.
3. Wnioski rozpatrywane są w kolejności ich złożenia, z uwzględnieniem następujących kryteriów:
1) walory kulturowe zabytku oraz architektoniczne obiektu budowlanego,
2) znaczenie prac dla stanu zabytku i wizerunku miasta,
3) zakres i kompleksowość planowanych prac,
4) znaczenie zabytku i planowanych prac dla rozwoju turystyki w Wejherowie.
4. Propozycje udzielenia dotacji wraz z uzasadnieniem, Prezydent Miasta przedkłada Radzie Miasta Wejherowa w terminie 3 miesięcy od wpływu wniosku lub w tym samym terminie informuje wnioskodawcę o negatywnym rozpatrzeniu wniosku.
§ 7. 1. Dotację przyznaje Rada Miasta Wejherowa w uchwale określającej:
1) nazwę podmiotu otrzymującego dotację,
2) prace lub roboty budowlane przy zabytku, na wykonanie których przyznano dotację,
3) kwotę dotacji do przekazania w danym roku budżetowym i kwotę do przekazania w roku następnym.
2. Przy ustalaniu wysokości przyznawanych dotacji Rada Miasta Wejherowa uwzględnia kwotę dotacji w danym i następnym roku budżetowym z uwzględnieniem kwot zaplanowanych na ten cel w budżecie Gminy Miasta Wejherowa.
3. Przyznana kwota dotacji może być niższa, niż wnioskowana.
4. Uwzględniając uchwałę, o której mowa w § 7 oraz dane z wniosku o dotację, Prezydent Miasta Wejherowa z beneficjentem podpisuje umowę.
§ 8. 1. Dotacja jest rozliczana na podstawie dokumentów i informacji przekazanych przez beneficjenta w sprawozdaniu, którego wzór stanowi załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały.
2. Przed rozliczeniem całości dotacji lub jej części dokonywany jest komisyjny odbiór wykonywanych prac lub robót budowlanych, którego dokonują osoby upoważnione przez Prezydenta Miasta Wejherowa.
§ 9. 1. Kontrola wykonania zleconego zadania przeprowadzana jest przez osoby upoważnione przez Prezydenta Miasta Wejherowa i polega na:
1) sprawdzeniu rzeczywistego przebiegu realizacji celów zakładanych w zakresie dotowanego zadania pod kątem zgodności z przepisami prawa i zawartą umową (kontrola formalno-merytoryczna),
2) sprawdzaniu dokumentów związanych z realizacją dotowanego zadania (w szczególności znajdujących się w siedzibie podmiotu oryginałów dokumentów finansowych) pod kątem ich zgodności z przepisami prawa, umową i zasadami rachunkowości (kontrola formalno-rachunkowa).
2. Kontrolę można przeprowadzić do czasu rozliczenia dotacji.
§ 10. 1. Prezydent Miasta Wejherowa prowadzi zestawienie danych o udzielonych dotacjach oraz informuje inne organy uprawnione do udzielenia dotacji na prace lub roboty budowlane przy zabytkach o dotacjach przyznanych przez Radę Miasta Wejherowa.
2. Zestawienie danych z ust. 1 dla każdej udzielonej dotacji winno zawierać:
1) wskazanie zabytku, z uwzględnieniem miejsca jego położenia lub przechowywania,
2) imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres osoby albo nazwę, siedzibę i adres jednostki organizacyjnej, której przyznano dotację,
3) kserokopię uchwały o przyznaniu dotacji z § 7,
4) kserokopię umowy o dotację,
5) informacje o wysokości środków przekazanych beneficjentowi z dotacji oraz o rozliczeniu kwoty wypłaconej dotacji,
6) informacje przekazane Gminie Miasta Wejherowa przez inne organy zobowiązane do udzielenia informacji o dotacjach na prace lub roboty budowlane przy danym zabytku.
3. Uchwalę o przyznaniu dotacji podaje się do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na BIP Wejherowo.
§ 11. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Wejherowa.
§ 12. Uchyla się uchwałę Nr Vk/XXXIII/369/2009 Rady Miasta Wejherowa z dnia 21 kwietnia 2009 roku w sprawie określenia zasad udzielenia dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauracyjnych lub robót budowlanych przy zabytkach wpisanych do rejestru, znajdujących się na terenie Gminy Miasta Wejherowa.
§ 13. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
|
Załącznik Nr 1 do uchwały Nr VIIIk/VII/51/2019
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 2 kwietnia 2019 r.
Wniosek o udzielenie ze środków Gminy Miasta Wejherowa
dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane
przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków.
I. Dane podmiotu ubiegającego się o dotację
1. pełna nazwa podmiotu: ??????????????????????..................
2. forma prawna: ??????????????????????????................
3. data rejestracji/nr właściwego rejestru?????????????????................
4. dokładny adres: ?????????????????????????..................
ul. ????????????????????????????????.................
gmina ???????????????.. powiat ???????????...................
województwo ???????????????????????????..................
5.tel. ?????????????????? fax ???????????.................
6. nazwa banku i numer rachunku: ?????????????????.......................
7. nazwiska i imiona oraz funkcje osób statutowo upoważnionych do reprezentowania podmiotu w kontaktach zewnętrznych i zawierania umów:
??????????????????????????............................................
1. nazwa zabytku: ?????????????????????????................
2. dane o zabytku uwidocznione w rejestrze (między innymi nr w rejestrze zabytków, data wpisu):
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
3. tytuł do władania zabytkiem:
?????????????????????...............................................................
???????????????????????????????????..........
???????????????????????????????????.........
???????????????????????????????????.........
3. uzyskanie pozwolenia na przeprowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wydane przez właściwy organ ochrony zabytków (wydane przez, data, nr zezwolenia):
...............?????????????????????????????????..
....???????????????????????????????????.....
???????????????????????????????........................
4. uzyskane pozwolenie na przeprowadzenie prac budowlanych przy zabytku (wydane przez, data, nr zezwolenia):
???????????????????????????????????...........
???????????????????????????????????...........
???????????????????????????????????...........
5. koncepcja programowa i opis zamierzenia inwestycyjnego do wykonania ekspertyz, badań, dokumentacji, programów oraz projektów technicznych, konserwatorskich, restauratorskich, architektonicznych lub archeologicznych:
??????????????????????????????????..............
????????????????????????????????...????....
??????????????????????????????....?????.......
?????????????????????????????.......................?......
???????? ????????????????????....................................
6. uzasadnienie znaczenia prac dla stanu budynku i wizerunku Miasta:
?????????????????????????????????..................
?????????????????????????????????..................
?????????????????????????????????..................
III. Szczegółowe informacje o pracach lub robotach
1. zakres rzeczowy prac lub robót: ???????????????????................
?????????????????????????????????..................
?????????????????????????????????..................
1. uzasadnienie konieczności przeprowadzenia prac lub robót: ???????.................
?????????????????????????????????..................
?????????????????????????????????..................
?????????????????????????????????..................
IV. Kalkulacja przewidywanych kosztów realizacji prac lub robót budowlanych,
całkowity koszt (w zł): ????????????????????????...............
- w tym wnioskowana wielkość dotacji (w zł) ??????????????..................
- w tym wielkość środków własnych (w zł) ????????????????..............
- w tym inne źródła (należy wskazać) (w zł) ???????????????................
V. Harmonogram prac wraz z kosztorysem i wskazaniem źródeł finansowania (w zł)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* jeżeli finansowanie danej pozycji następuje z kilku źródeł, należy wskazać kwoty finansowania z każdego źródła oddzielnie.
Wnioskowany termin przekazania dotacji: ????????????????...............
Termin rozpoczęcia prac: ???????????????????????...............
Termin zakończenia prac: ???????????????????????..............
VII. Informacja o środkach publicznych przyznanych z innych źródeł na te same prace lub roboty budowlane przy zabytku oraz informacja o wystąpieniu o takie środki złożonym do innych podmiotów:
??????????????????????????????????..............
??????????????????????????????????..............
VIII. Wykaz prac lub robót budowlanych wykonanych przy danym zabytku w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku z podaniem łącznej wysokości nakładów, w tym wysokości i źródła otrzymanego dofinansowania ze środków publicznych:
?.............................???????????????????????????........
???????????????????????????????..........................
??????????????????????????????????..............
IX. Dodatkowe informacje mogące mieć znaczenie przy ocenie wniosku:
???????????????????????????????????...........
???????????????????????????????????...........
???????????????????????????????????...........
???????????????????????????????????...........
X. Wykaz załączników wymaganych przy składaniu wniosku:
1. Decyzja o wpisie do rejestru zabytków obiektu, lub wykaz z gminnej ewidencji zabytków, którego dotyczą prace lub roboty;
2. Dokument potwierdzający tytuł do władania zabytkiem (wypis z rejestru gruntów lub aktualny odpis z księgi wieczystej);
3. Dokumentacja fotograficzna obiektu;
4. Decyzja właściwego organu ochrony zabytków zezwalająca na przeprowadzenie prac lub robót;
5. Projekt i pozwolenia na budowę (zabytki nieruchome i ruchome);
6. Program prac (zabytki ruchome);
7. Harmonogram i kosztorys przewidywanych prac;
8. Zgoda właściciela (współwłaścicieli) obiektu budowlanego lub użytkownika wieczystego nieruchomości gruntowej, na której znajduje się obiekt, na przeprowadzenie prac objętych wnioskiem (nie dotyczy nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym);
9. Oświadczenie wnioskodawcy o pokryciu pozostałej części kosztów zadania objętego.
|
.....................................................................
|
Załącznik Nr 2 do uchwały Nr VIIIk/VII/51/2019
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 2 kwietnia 2019 r.
Sprawozdanie z udzielonej dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru.
.............................................................................................................................................
Umowa o dotację nr ???????...................................................................................
zawartej w dniu ........................................................., pomiędzy
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
na zadanie ??????????????????????????...........................
Data złożenia sprawozdania: ................................................................................................
Część I. Sprawozdanie merytoryczne
1. Czy zakładane prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane zostały osiągnięte w wymiarze określonym we wniosku? Jeśli nie ? dlaczego?
|
|
Część II. Sprawozdanie z wykonania wydatków
1. Rozliczenie ze względu na rodzaj kosztów.
Koszty w bieżącym okresie sprawozdawczym (w przypadku sprawozdania końcowego ? za okres realizacji zadania) |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Rozliczenie ze względu na źródło finansowania
Bieżący okres |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uwagi mogące mieć znaczenie przy ocenie realizacji budżetu:
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
3. Zestawienie faktur (rachunków)
|
|
|
|
|
|
|
Część III. Dodatkowe informacje
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
Załączniki:
1. ..........................................................................................................................................
2. ..........................................................................................................................................
3. ..........................................................................................................................................
4. ..........................................................................................................................................
5. ..........................................................................................................................................
1. od daty zawarcia umowy nie zmienił się status prawny wnioskodawcy,
2. wszystkie podane w niniejszym sprawozdaniu informacje są zgodne z aktualnym stanem prawnym i faktycznym,
3. zamówienia na dostawy, usługi i roboty budowlane za środki finansowe uzyskane w ramach umowy zostały dokonane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. ? Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. 2018 r. poz. 1986 z późn. zm.),
4. wszystkie kwoty wymienione w zestawieniu faktur (rachunków) zostały faktycznie poniesione.
|
......................................................................
(podpis osoby upoważnionej do składania
oświadczeń woli w imieniu wnioskodawcy)
Poświadczenie złożenia sprawozdania
|
Adnotacje urzędowe (nie wypełniać)
|
|
Załączniki do pobrania
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Wojciech Dzieliński | 08-04-2019 10:03 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 02-04-2019 | |
Ostatnia aktualizacja: | Wojciech Dzieliński | 14-11-2019 07:58 |