UCHWAŁA Nr VIIIk/XV/177/2019 RADY MIASTA WEJHEROWA z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie przyjęcia wieloletniego programu gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy na lata 2020-2024
Uchwała Nr VIIIk/XV/177/2019
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 17 grudnia 2019 r.
w sprawie przyjęcia wieloletniego programu gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy na lata 2020-2024
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 6 i 15 art. 40 ust. 1 i 2, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), w związku z art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2, art. 23 ust. 4 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. poz. 1182, z późn. zm.),
Rada Miasta Wejherowa
uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się ?Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miasta Wejherowa na lata 2020-2024?, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Zobowiązuje się Prezydenta Miasta Wejherowa do realizacji celów określonych w wieloletnim programie, o którym mowa w § 1.
§ 3. Traci moc Uchwała Nr VIIk/XV/182/2015 Rady Miasta Wejherowa z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie przyjęcia wieloletniego programu gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy na lata 2016-2020, zmieniona Uchwałą nr VIIk/XLI/491/2018 z dnia 27 marca 2018 r. (Dz.Urz. Woj. Pom. z 2016 r. poz. 110, z 2018 r. poz. 1665), Uchwała Nr IVk/VII/90/2003 Rady Miasta Wejherowa z dnia 15 kwietnia 2003 roku w sprawie zasad polityki czynszowej w lokalach stanowiących mieszkaniowy zasób Gminy Miasta Wejherowa, zmieniona Uchwałą Nr VIIk/XXXI/357/2017 z dnia 25.04.2017 r. (Dz. Urz. Woj. Pom. z 2003 r. Nr 73, poz. 1172, z 2017 r. poz. 2086).
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem 01.02.2020 r. po uprzednim ogłoszeniu jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
|
Załącznik Nr 1 do uchwały Nr VIIIk/XV/177/2019
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 17 grudnia 2019 r.
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miasta Wejherowa na lata 2020-2024
Celem programu jest określenie kierunków działania Gminy Miasta Wejherowa w zakresie gospodarowania zasobem mieszkaniowym, a w szczególności:
1) zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty samorządowej o niskich dochodach,
2) poprawy jakości życia mieszkańców zamieszkujących w lokalach należących do zasobu gminy,
3) poprawy stanu technicznego lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
Stan zasobu na dzień 31.10.2019 roku
Stan zasobu został przedstawiony w tabelach od nr 1 do nr 4.
Tabela nr 1. Wykaz budynków komunalnych, w których znajdują się lokale mieszkalne.
L.p. | Adres budynku | Ilość lokali | Powierzchnia lokali (m2) | ||
mieszkalnych | użytkowych | mieszkalnych | użytkowych | ||
1 | 10 Lutego 3 | 13 |
| 540,17 |
|
2 | 12 Marca 185 | 5 |
| 166,60 |
|
3 | 12 Marca 187 | 4 |
| 143,58 |
|
4 | 12 Marca 234 A | 12 |
| 372,90 |
|
5 | 3 Maja 29 | 6 |
| 295,43 |
|
6 | 3 Maja 47 | 2 |
| 84,65 |
|
7 | 3 Maja 49 A | 2 |
| 115,72 |
|
8 | 3 Maja 49 B | 3 |
| 103,35 |
|
9 | Drzewiarza 3 | 28 |
| 743,87 |
|
10 | Gdańska 83 | 2 |
| 108,38 |
|
11 | Gniewowska 14 | 11 |
| 352,40 |
|
12 | Gniewowska 16 | 5 |
| 155,11 |
|
13 | Iwaszkiewicza 6 | 6 |
| 155,24 |
|
14 | Iwaszkiewicza 6 A | 6 |
| 258,00 |
|
15 | Iwaszkiewicza 27 | 8 |
| 364,73 |
|
16 | Iwaszkiewicza 29 | 64 |
| 1823,24 |
|
17 | Iwaszkiewicza 31 | 8 |
| 346,98 |
|
18 | Iwaszkiewicza 33 | 4 |
| 236,25 |
|
19 | Judyckiego 9 | 16 |
| 752,34 |
|
20 | Judyckiego 10 | 5 |
| 186,61 |
|
21 | Judyckiego 12 | 5 |
| 211,13 |
|
22 | Kalwaryjska 2A | 6 |
| 195,79 |
|
23 | Karnowskiego 1 | 5 |
| 247,10 |
|
24 | Klasztorna 2 | 4 | 2 | 197,86 | 45,50 |
25 | Klasztorna 4 | 3 | 2 | 209,31 | 71,04 |
26 | Kopernika 1 | 10 | 1 | 348,15 | 18,41 |
27 | Kopernika 13 | 3 | 1 | 192,55 | 114,30 |
28 | Kopernika 13A | 2 |
| 65,52 |
|
29 | Kopernika 22 | 4 | 1 | 199,10 | 96,05 |
30 | Kotłowskiego 4A | 4 |
| 187,68 |
|
31 | Kotłowskiego 4B | 7 |
| 170,96 |
|
32 | Krzyżowa 3 | 4 |
| 185,64 |
|
33 | Marynarki Wojennej 54 | 4 |
| 147,31 |
|
34 | Norwida 9 | 1 |
| 83,93 |
|
35 | Pl. J. Wejhera 18 | 5 | 1 | 304,87 | 99,85 |
36 | Przemysłowa 5B | 15 |
| 241,19 |
|
37 | Przemysłowa 36A | 8 |
| 215,76 |
|
38 | Przemysłowa 36B | 30 |
| 642,17 |
|
39 | Przemysłowa 25 | 6 |
| 298,00 |
|
40 | Przemysłowa 29 | 4 |
| 172,16 |
|
41 | Przemysłowa 31 | 2 |
| 116,14 |
|
42 | Przemysłowa 38 | 7 |
| 293,85 |
|
43 | Przemysłowa 42 | 8 |
| 457,96 |
|
44 | Przemysłowa 44 | 1 |
| 53,29 |
|
45 | Reformatów 2 | 3 |
| 154,56 |
|
46 | Reformatów 13/13A | 11 |
| 500,66 |
|
47 | Sobieskiego 215A | 1 | 1 | 36,16 | 31,24 |
48 | Sobieskiego 263 | 11 |
| 445,10 |
|
49 | Sobieskiego 282 | 3 | 3 | 158,05 | 225,25 |
50 | Sobieskiego 338 | 6 |
| 269,01 |
|
51 | Sobieskiego 338 A | 13 |
| 625,03 |
|
52 | Strzelecka 13 | 5 |
| 247,17 |
|
53 | Śmiechowska 8 | 12 |
| 453,74 |
|
54 | Śmiechowska 25 | 3 |
| 72,84 |
|
55 | Św. Jacka 1 | 5 | 1 | 220,55 | 84,04 |
56 | Św. Jacka 1A | 1 | 1 | 47,88 | 83,86 |
57 | Św. Jacka 8 | 6 | 1 | 378,35 | 82,00 |
58 | Św. Jacka 19 | 5 |
| 122,61 |
|
59 | Wałowa 8 | 5 |
| 185,96 |
|
60 | Wałowa 15 | 5 |
| 160,46 |
|
61 | Wałowa 16 | 10 |
| 439,40 |
|
62 | Wniebowstąpienia 5B | 6 |
| 255,61 |
|
63 | Wschodnia 26 | 3 |
| 111,45 |
|
64 | Sportowa 8 | 2 |
| 86,22 |
|
Razem | 474 | 15 | 17713,78 | 951,54 |
Tabela nr 2. Wykaz budynków wspólnot mieszkaniowych z udziałem Gminy Miasta Wejherowa.
Lp | Adres | Ilość lokali | Powierzchnia lokali (m2) | ||||
mieszkalnych | użytkowych | ogółem | mieszkalnych | użytkowych | ogółem | ||
1 | 3 Maja 1 | 2 |
| 2 | 99,55 |
| 99,55 |
2 | 3 Maja 5 | 4 |
| 4 | 222,95 |
| 222,95 |
3 | 3 Maja 18 | 5 |
| 5 | 287,44 |
| 287,44 |
4 | 3 Maja 20 | 11 |
| 11 | 432,29 |
| 432,29 |
5 | 3 Maja 25 | 5 |
| 5 | 371,12 |
| 371,12 |
6 | 3 Maja 26 | 10 | 1 | 11 | 383,77 | 39,27 | 423,04 |
7 | 3 Maja 36 | 3 |
| 3 | 217,62 |
| 217,62 |
8 | 10 Lutego 7 | 6 |
| 6 | 189,76 |
| 189,76 |
9 | 12 Marca 179 Wniebowstąpienia 1, 1A, 3, 3A | 23 | 1 | 24 | 929,21 | 48,96 | 978,17 |
10 | 12 Marca 186 | 5 |
| 5 | 172,00 |
| 172,00 |
11 | 12 Marca 190 | 8 |
| 8 | 302,83 |
| 302,83 |
12 | 12 Marca 192 | 4 |
| 4 | 144,94 |
| 144,94 |
13 | 12 Marca 194 | 6 |
| 6 | 175,53 |
| 175,53 |
14 | 12 Marca 206 | 1 | 1 | 2 | 49,70 | 19,80 | 69,50 |
15 | 12 Marca 208 | 1 |
| 1 | 38,06 |
| 38,06 |
16 | 12 Marca 209 | 5 |
| 5 | 174,72 |
| 174,72 |
17 | 12 Marca 211 | 6 | 2 | 8 | 311,07 | 322,87 | 633,94 |
18 | 12 Marca 213 | 7 | 4 | 11 | 390,71 | 685,94 | 1076,65 |
19 | 12 Marca 226 | 4 |
| 4 | 170,20 |
| 170,20 |
20 | 12 Marca 238 | 0 | 2 | 2 | 0,00 | 97,66 | 97,66 |
21 | 12 Marca 250 | 2 | 3 | 5 | 66,06 | 210,71 | 276,77 |
22 | Bukowa 1 | 4 |
| 4 | 264,90 |
| 264,90 |
23 | Bukowa 2 | 2 |
| 2 | 84,12 |
| 84,12 |
24 | Bukowa 3 | 2 |
| 2 | 74,65 |
| 74,65 |
25 | Bukowa 4 | 5 |
| 5 | 308,50 |
| 308,50 |
26 | Bukowa 5 | 4 |
| 4 | 213,86 |
| 213,86 |
27 | Bukowa 6 | 1 |
| 1 | 32,60 |
| 32,60 |
28 | Bukowa 7 | 5 |
| 5 | 381,66 |
| 381,66 |
29 | Bukowa 8 | 4 |
| 4 | 212,02 |
| 212,02 |
30 | Bukowa 9 | 5 |
| 5 | 382,34 |
| 444,41 |
31 | Dąbrowskiego 2 | 3 |
| 3 | 96,78 |
| 96,78 |
32 | Dąbrowskiego 5 | 1 |
| 1 | 54,92 |
| 54,92 |
33 | Dworcowa 1 | 4 |
| 4 | 218,34 |
| 218,34 |
34 | Dworcowa 2B Sobieskiego 326 | 10 |
| 10 | 394,43 |
| 394,43 |
35 | Dworcowa 3 | 4 |
| 4 | 291,80 |
| 291,80 |
36 | Dworcowa 8 | 2 |
| 2 | 114,47 |
| 114,47 |
37 | Graniczna 5 Karnowskiego 4 | 14 |
| 14 | 761,80 |
| 761,80 |
38 | Graniczna 7 | 5 |
| 5 | 228,67 |
| 228,67 |
39 | Graniczna 9 | 1 |
| 1 | 64,30 |
| 64,30 |
40 | Hallera 6 | 1 |
| 1 | 35,90 |
| 35,90 |
41 | Hallera 19 | 6 |
| 6 | 263,25 |
| 263,25 |
42 | Hallera 25 | 2 |
| 2 | 122,99 |
| 122,99 |
43 | Harcerska 4 | 5 |
| 5 | 198,20 |
| 198,20 |
44 | Harcerska 8 | 7 |
| 7 | 225,38 |
| 225,38 |
45 | Harcerska 10 |
| 1 | 1 |
| 35,15 | 35,15 |
46 | Harcerska 11 | 7 |
| 7 | 214,58 |
| 214,58 |
47 | Harcerska 13 | 1 |
| 1 | 56,47 |
| 56,47 |
48 | Harcerska 14 | 2 |
| 2 | 93,20 |
| 93,20 |
49 | Judyckiego 1 | 1 |
| 1 | 38,58 |
| 38,58 |
50 | Judyckiego 5 | 5 |
| 5 | 183,67 |
| 183,67 |
51 | Judyckiego 14 | 5 |
| 5 | 245,13 |
| 245,13 |
52 | Kalwaryjska 6 | 11 |
| 11 | 515,11 |
| 515,11 |
53 | Kalwaryjska 8 | 6 |
| 6 | 236,74 |
| 236,74 |
54 | Karnowskiego 6 | 1 |
| 1 | 64,30 |
| 64,30 |
55 | Klasztorna 7 | 3 | 1 | 4 | 150,30 | 60,00 | 210,30 |
56 | Klasztorna 10/12 Mickiewicza 1 | 4 | 1 | 5 | 122,27 | 33,13 | 155,40 |
57 | Klasztorna 22 | 7 |
| 7 | 268,26 |
| 268,26 |
58 | Klasztorna 24 | 8 |
| 8 | 339,03 |
| 339,03 |
59 | Kochanowskiego 19A | 4 |
| 4 | 226,10 |
| 226,10 |
60 | Kopernika 8 | 4 |
| 4 | 143,52 |
| 143,52 |
61 | Kopernika 9 | 2 |
| 2 | 88,20 |
| 88,20 |
62 | Kopernika 11 | 2 |
| 2 | 133,10 |
| 133,10 |
63 | Kościuszki 10/12 | 9 |
| 9 | 373,29 |
| 373,29 |
64 | Kościuszki 13 | 1 |
| 1 | 46,60 |
| 46,60 |
65 | Kościuszki 15 | 2 |
| 2 | 64,72 |
| 64,72 |
66 | Kościuszki 15A | 1 |
| 1 | 41,69 |
| 41,69 |
67 | Kościuszki 18 | 1 |
| 1 | 33,05 |
| 33,05 |
68 | Kościuszki 28 | 3 |
| 3 | 236,14 |
| 236,14 |
69 | Mickiewicza 3 | 3 | 1 | 4 | 141,36 | 16,06 | 157,42 |
70 | os.1000 Lecia PP 9 | 6 |
| 6 | 234,81 |
| 234,81 |
71 | os. Kaszubskie 14 | 11 |
| 11 | 499,71 |
| 499,71 |
72 | os. Kaszubskie 15 | 18 |
| 18 | 782,65 |
| 782,65 |
73 | ks. Piotra Skargi 2 | 35 |
| 35 | 2015,23 |
| 2207,73 |
74 | ks. Piotra Skargi 12 | 31 |
| 31 | 1803,61 |
| 1803,61 |
75 | pl. J. Wejhera 2/2A | 2 | 4 | 6 | 39,36 | 155,37 | 194,73 |
76 | pl. J. Wejhera 3 | 1 | 1 | 2 | 29,74 | 134,83 | 164,57 |
77 | pl. J. Wejhera 11 |
| 1 | 1 |
| 119,90 | 119,90 |
78 | pl. J. Wejhera 20A | 1 |
| 1 | 49,65 |
| 49,65 |
79 | pl. J. Wejhera 20C | 6 |
| 6 | 190,22 |
| 190,22 |
80 | Podgórna 3 | 1 |
| 1 | 35,75 |
| 35,75 |
81 | Przemysłowa 2 | 1 |
| 1 | 38,40 |
| 38,40 |
82 | Przemysłowa 4 | 6 |
| 6 | 281,00 |
| 281,00 |
83 | Przemysłowa 6 | 5 |
| 5 | 250,50 |
| 250,50 |
84 | Przemysłowa 8 | 4 |
| 4 | 211,60 |
| 211,60 |
85 | Przemysłowa 14 | 1 |
| 1 | 36,90 |
| 36,90 |
86 | Przemysłowa 34 | 6 |
| 6 | 318,46 |
| 318,46 |
87 | Przemysłowa 40 | 2 |
| 2 | 113,80 |
| 113,80 |
88 | Pucka 9 | 3 | 1 | 4 | 202,30 | 59,80 | 262,10 |
89 | Pucka 14 | 9 | 4 | 13 | 326,30 | 288,24 | 614,54 |
90 | Rzeźnicka 1 | 5 |
| 5 | 152,46 |
| 152,46 |
91 | Rzeźnicka 3 | 1 |
| 1 | 40,60 |
| 40,60 |
92 | Rzeźnicka 7 | 14 |
| 14 | 602,63 |
| 602,63 |
93 | Sienkiewicza 8 | 1 | 1 | 2 | 46,80 | 39,60 | 86,40 |
94 | Sobieskiego 223 | 3 | 3 | 6 | 189,18 | 133,40 | 322,58 |
95 | Sobieskiego 229 | 5 | 2 | 7 | 193,93 | 100,54 | 294,47 |
96 | Sobieskiego 231 | 3 | 1 | 4 | 158,77 | 333,31 | 492,08 |
97 | Sobieskiego 268 | 11 | 2 | 13 | 417,66 | 118,60 | 536,26 |
98 | Sobieskiego 278 | 2 | 1 | 3 | 92,05 | 97,63 | 189,68 |
99 | Sobieskiego 306 | 4 | 1 | 5 | 155,10 | 32,70 | 187,80 |
100 | Sobieskiego 308 | 4 | 1 | 5 | 159,00 | 20,08 | 179,08 |
101 | Sobieskiego 316 | 3 |
| 3 | 114,11 |
| 114,11 |
102 | Sobieskiego 318 | 2 |
| 2 | 168,39 |
| 168,39 |
103 | Sobieskiego 320 | 1 |
| 1 | 30,30 |
| 30,30 |
104 | Sobieskiego 328 | 2 |
| 2 | 69,09 |
| 69,09 |
105 | Sobieskiego 330 | 3 |
| 3 | 187,10 |
| 187,10 |
106 | Sobieskiego 342 | 1 |
| 1 | 48,20 |
| 48,20 |
107 | Staszica 1 | 9 |
| 9 | 383,30 |
| 383,30 |
108 | Staszica 2 | 16 |
| 16 | 662,09 |
| 662,09 |
109 | Strzelecka 1 | 11 |
| 11 | 430,25 |
| 430,25 |
110 | Strzelecka 7 | 1 | 1 | 2 | 37,84 | 60,04 | 97,88 |
111 | Strzelecka 17 | 4 |
| 4 | 154,08 |
| 154,08 |
112 | św. Jacka 9 | 5 |
| 5 | 170,34 |
| 219,34 |
113 | św. Jacka 11 | 1 | 2 | 3 | 77,84 | 95,95 | 173,79 |
114 | św. Jacka 22 | 5 |
| 5 | 212,59 |
| 212,59 |
115 | św. Jacka 18 | 1 | 1 | 2 | 39,89 | 37,44 | 42,69 |
116 | św. Jana 4 | 7 |
| 7 | 331,17 |
| 331,17 |
117 | św. Jana 6 | 7 |
| 7 | 300,33 |
| 300,33 |
118 | św. Jana 7 | 9 |
| 9 | 318,00 |
| 318,00 |
119 | Wałowa 5 | 1 |
| 1 | 19,50 |
| 19,50 |
120 | Wniebowstąpienia 19 | 2 |
| 2 | 158,62 |
| 158,62 |
121 | Wniebowstąpienia 22 | 5 |
| 5 | 175,31 |
| 175,31 |
122 | Wybickiego 2 | 6 |
| 6 | 221,75 |
| 221,75 |
123 | Wybickiego 6 | 2 |
| 2 | 59,00 |
| 59,00 |
124 | Zamkowa 3 | 3 |
| 3 | 173,22 |
| 173,22 |
Harcerska 18/48 - Lokal w zasobach WSM | 1 |
| 1 | 27,70 |
| 27,70 | |
Razem | 618 | 45 | 663 | 28449,00 | 3396,98 | 31845,98 |
Tabela nr 3. Wykaz budynków w samoistnym posiadaniu Gminy Miasta Wejherowa.
Lp. | Adres budynku | Ilość lokali | Powierzchnia lokali (m2) | ||
mieszkalnych | użytkowych | mieszkalnych | użytkowych | ||
1 | 12 Marca 169 | 4 |
| 219,42 |
|
2 | 3 Maja 45 | 3 |
| 260,09 |
|
3 | Kopernika 10 | 5 |
| 232,28 |
|
4 | Kopernika 15 | 14 |
| 765,46 |
|
5 | Kopernika 17 | 11 |
| 353,44 |
|
6 | pl. J. Wejhera 7 | 5 | 1 | 356,98 | 136,11 |
7 | Przebendowskiego 5 | 6 |
| 280,01 |
|
8 | Sobieskiego 252 | 7 | 3 | 357,85 | 163,36 |
9 | Sobieskiego 275 | 6 |
| 288,90 |
|
10 | Sobieskiego 336 | 7 |
| 311,88 |
|
11 | Sikorskiego 84 | 2 |
| 167,32 |
|
12 | Śmiechowska 37 | 2 |
| 107,22 |
|
13 | św. Jacka 6 | 5 |
| 191,56 |
|
14 | św. Jacka 15 / Św. Jacka 17 | 7 |
| 376,92 |
|
15 | św. Jana 5 | 11 |
| 464,13 |
|
Razem | 95 | 4 | 4733,46 | 299,47 |
Tabela nr 4. Wykaz budynków będących współwłasnością Gminy Miasta Wejherowa, osób fizycznych oraz prawnych
Lp. | Adres budynku | Ilość lokali | Powierzchnia lokali (m2) | ||
mieszkalnych | użytkowych | mieszkalnych | użytkowych | ||
1 | Dworcowa 12 | 8 | 1 | 540,94 | 58,79 |
2 | Bukowa 10 | 6 |
| 392,59 |
|
3 | Bukowa 11 | 6 |
| 477,52 |
|
4 | Gdańska 149 | 1 |
| 63,50 |
|
5 | Sobieskiego 286 | 6 | 2 | 412,90 | 53,24 |
Razem | 27 | 3 | 1887,45 | 112,03 |
Prognoza wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy
Stan ilościowy i powierzchniowy zasobu mieszkaniowego Gminy Miasta Wejherowa, bez pomieszczeń przynależnych, według stanu na dzień 31.10.2019 r., został przedstawiony w tabeli nr 5.
Nazwa | Ilość budynków | Ilość lokali mieszkalnych | Powierzchnia lokali mieszkalnych (m2) |
Budynki komunalne, w których znajdują się lokale mieszkalne | 64 | 474 | 17713,78 |
Budynki wspólnot mieszkaniowych | 124 | 618 | 28449,00 |
Budynki w samoistnym posiadaniu (własność osób fizycznych) | 15 | 95 | 4733,46 |
Budynki będące własnością Gminy Miasta Wejherowa, osób fizycznych oraz prawnych | 5 | 27 | 1887,45 |
Razem | 208 | 1214 | 52783,69 |
Struktura wiekowa budynków, w których znajdują się lokale mieszkalne została przedstawia w tabeli nr 6.
Rok budowy | Ilość budynków |
do 1945 r. | 139 |
od 1946 r. do 1960 r. | 21 |
od 1961 r. do 1970 r. | 26 |
od 1971 r. do 1980 r. | 6 |
od 1981 r. do 1990 r. | 10 |
od 1991 r. 1995 r. | 3 |
po 1995 r. | 3 |
W stosunku do średnich krajowych zasoby mieszkaniowe Gminy Miasta Wejherowa charakteryzują się przeciętnie gorszymi parametrami dotyczącymi wieku i standardu substancji mieszkaniowej. Należy jednak podkreślić, że z wyjątkiem centralnego ogrzewania i ciepłej wody, pozostałe wskaźniki wyposażenia mieszkań w podstawowe instalacje są w Wejherowie lepsze od średnich krajowych odnoszących się do zasobów komunalnych. Szczególnie odnosi się to do instalacji gazowej, wodociągowej, kanalizacji sanitarnej oraz wyposażenia lokalu w pomieszczenie łazienki.
Przewiduje się zmiany w strukturze jakościowej zasobów mieszkaniowych gminy, poprzez wyposażenie mieszkań w instalacje centralnego ogrzewania i ciepłej wody. W strukturze ilościowej zasobu mieszkaniowego przewiduje się utrzymanie niezbędnego zasobu lokali do dyspozycji gminy.
Jednocześnie szacuje się ubytki mieszkaniowe na poziomie średnio 6 lokali rocznie, wynikające z konieczności wyburzenia budynków będących w najgorszym stanie technicznym, zmiany przeznaczenia funkcji lokali oraz z tytułu zwrotu budynków będących w samoistnym posiadaniu Gminy Miasta Wejherowa ich właścicielom.
Zakłada się w latach 2020-2024 prywatyzację komunalnych lokali mieszkalnych na poziomie około 180 mieszkań, co stanowić będzie:
Przewidywany stan ilościowy i powierzchniowy zasobów mieszkaniowych Gminy Miasta Wejherowa w latach 2020-2024 ? przy powyższych założeniach - został przedstawiony w tabeli nr 7.
Rok | Lokale mieszkalne | Dodatkowe lokale mieszkalne w dyspozycji gminy (podnajem) | Ogółem lokali mieszkalnych w dyspozycji gminy | Powierzchnia (m2) |
2020 | 1133 | 8 | 1141 | 50067,95 |
2021 | 1060 | 2 | 1062 | 46827,95 |
2022 | 1036 | 0 | 1036 | 45787,95 |
2023 | 1025 | 0 | 1025 | 45347,95 |
2024 | 1014 | 0 | 1014 | 44907,95 |
Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na kolejne lata
Potrzeby remontowe budynków i lokali mieszkalnych wynikają z konieczności:
- utrzymania stanu technicznego budynku na poziomie zapewniającym bezpieczeństwo ludzi i mienia w okresie jego użytkowania,
- ochrony zdrowia i życia ludzi przebywających w pomieszczeniach budynku,
- zapewnienia użytkowania budynku i znajdujących się w nim pomieszczeń oraz urządzeń związanych z budynkiem zgodnie z ich przeznaczeniem, a w szczególności zapewnienie warunków umożliwiających zaopatrzenie w wodę, gaz, energię cieplną, energię elektryczną, odprowadzenie ścieków, usuwanie odpadów stałych oraz ochronę przeciwpożarową,
- utrzymania wymaganego stanu technicznego budynku i racjonalizacji wykorzystania energii elektrycznej, cieplnej i wody.
Zakłada się, że przy planowaniu remontów i modernizacji wykorzystane zostaną wyniki okresowych przeglądów budynków, przeprowadzonych w zakresie wymaganym przez przepisy budowlane.
Ze względu na brak możliwości szybkiej likwidacji istniejącej luki remontowej koniecznym jest ustalenie priorytetów związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dla ludzi i mienia.
W ramach programu remontowego, odnoszącego się zarówno do budynków komunalnych jak i nieruchomości wspólnot mieszkaniowych, należy w pierwszej kolejności zrealizować rzeczowy zakres robót obejmujący:
- elewacje i roboty termomodernizacyjne budynków,
- remonty dachów, rynien i rur spustowych oraz remonty systemów odprowadzających wody opadowe,
- remonty wewnętrznych instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych,
- wymianę wewnętrznych linii zasilających (WZL),
- przebudowę systemów grzewczych realizowaną na podstawie uchwały Rady Miasta Wejherowa Nr VIIk/XXII/243/2016 z dnia 29 czerwca 2016 r. w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej z budżetu Miasta na zadania służące ochronie powietrza, związane ze zmianą lub modernizacją systemu grzewczego na proekologiczny,
- wymianę stolarki okiennej i drzwiowej,
- malowanie klatek schodowych.
Opierając się na analizie dostępnych danych z lat ubiegłych można założyć, że suma wpłat na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, przypadających na Gminę Miasta Wejherowa będzie wzrastała około 2,5 % w stosunku rocznym.
Ponadto przyjmuje się, że planowane nakłady na remonty będą realizowane przy następujących założeniach:
- zasób komunalny zmniejszy się o 180 lokali z tytułu ich sprzedaży oraz 30 lokali z tytułu konieczności wyburzenia budynków będących w najgorszym stanie technicznym, zmiany przeznaczenia funkcji lokali a także z tytułu zwrotu budynków będących w samoistnym posiadaniu Gminy Miasta Wejherowa ich właścicielom,
- zwiększenie dochodów z czynszów najmu lokali mieszkalnych np. w związku z szacowaną podwyżką o inflację w wysokości 3,5 % w 2023 roku,
- utrzymanie ściągalności czynszów na poziomie 92 %,
- utrzymywanie dotychczasowego poziomu aktywności wspólnot mieszkaniowych w zakresie wykonywanych remontów,
- dofinansowanie z budżetu gminy przebudowy systemów grzewczych.
Planowane nakłady na remonty przedstawia tabela nr 8.
Rok | Budynki wspólnot mieszkaniowych | Budynki gminne w tym budynki w samoistnym posiadaniu Gminy Miasta Wejherowa, budynki będące współwłasnością Gminy Miasta Wejherowa, osób fizycznych, prawnych. | Razem (zł) | ||
Udział Gminy w funduszu remontowym wspólnot (zł) | Udział Gminy w dofinansowaniu przebudowy systemów grzewczych (zł) | Nakłady na remonty (zł) | Udział Gminy w dofinansowaniu przebudowy systemów grzewczych (zł) | ||
2020 | 1050000 | 100000 | 1400000 | 100000 | 2650000 |
2021 | 980000 | 100000 | 1400000 | 100000 | 2580000 |
2022 | 980000 | 300000 | 1400000 | 300000 | 2980000 |
2023 | 980000 | 300000 | 1400000 | 300000 | 2980000 |
2024 | 980000 | 300000 | 1400000 | 300000 | 2980000 |
W tabeli nr 9 przedstawiono niezbędne nakłady na techniczne utrzymanie zasobu mieszkaniowego Gminy Miasta Wejherowa, przy założeniu, iż jednostkowe nakłady będą wzrastały na poziomie 2,5 % rocznie.
Rok | Wariant minimalny (w zł na 1 m2 powierzchni użytkowej miesięcznie) |
2020 | 3,30 - 3,38 |
2021 | 3,38 - 3,46 |
2022 | 3,46 - 3,55 |
2023 | 3,55 - 3,64 |
2024 | 3,64 - 3,73 |
Rozdział 5
Planowana sprzedaż lokali w kolejnych latach
Dotychczas prywatyzacja zasobu komunalnego odbywa się na podstawie uchwały Nr Vk/XIV/141/2007 Rady Miasta Wejherowa z dnia 30 października 2007 roku w sprawie ustalenia zasad sprzedaży lokali mieszkalnych przez Gminę Miasta Wejherowo na rzecz najemców. Wnioski o wykup lokali mieszkalnych złożone przez najemców do dnia 31.12.2019 r. będą rozpatrywane w oparciu cytowaną uchwałę.
Od dnia 1 lutego 2020 roku sprzedaż lokali mieszkalnych odbywać się będzie w oparciu o Uchwałę Rady Miasta Wejherowa z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie ustalenia zasad sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy Miasta Wejherowa.
Sprzedaż lokali mieszkalnych w poszczególnych latach będzie uzależniona od zainteresowania najemców wykupem mieszkań.
Działania Miasta, mające na celu poprawę i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, należy ukierunkować na sprzedaż mieszkań komunalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych, w celu dążenia do pełnej ich prywatyzacji.
Gmina Miasta Wejherowa zainteresowana jest dalszą sprzedażą mieszkań komunalnych w już istniejących wspólnotach mieszkaniowych z większościowym udziałem osób fizycznych. Przy prywatyzacji mieszkań komunalnych Miasto przede wszystkim dążyć będzie do powstawania wspólnot mieszkaniowych ze 100 % udziałem osób fizycznych.
Wobec powyższego w tabeli nr 10 podaje się wykaz budynków, w których lokale mieszkalne przeznacza się do sprzedaży.
Lp. | Adres | Lokale wyłączone ze sprzedaży |
1 | Bukowa 1 |
|
2 | Bukowa 2 |
|
3 | Bukowa 3 |
|
4 | Bukowa 4 | 4 |
5 | Bukowa 5 | 5 |
6 | Bukowa 6 |
|
7 | Bukowa 7 | 3A, 3B, 4A, 4B |
8 | Bukowa 8 |
|
9 | Bukowa 9 | 3, 3A |
10 | Dąbrowskiego 2 | 5, 10 |
11 | Dąbrowskiego 5 |
|
12 | Dworcowa 1 | 4 |
13 | Dworcowa 3 | 3, 3A |
14 | Dworcowa 2B |
|
15 | Graniczna 5 |
|
16 | Graniczna 7 |
|
17 | Graniczna 9 |
|
18 | Hallera 6 |
|
19 | Hallera 25 | 1A |
20 | Harcerska 4 |
|
21 | Harcerska 8 |
|
22 | Harcerska 11 |
|
23 | Harcerska 13 |
|
24 | Harcerska 14 |
|
25 | Harcerska 18/48 |
|
26 | Judyckiego 1 |
|
27 | Judyckiego 5 | 3 |
28 | Judyckiego 14 |
|
29 | Kalwaryjska 6 | 16 |
30 | Kalwaryjska 8 |
|
31 | Karnowskiego 4 |
|
32 | Karnowskiego 6 |
|
33 | Klasztorna 22 | 1,10 |
34 | Klasztorna 24 | 1, 7 |
35 | Kochanowskiego 19A |
|
36 | Kopernika 8 |
|
37 | Kopernika 9 |
|
38 | Kopernika 11 |
|
39 | Kościuszki 10/12 |
|
40 | Kościuszki 13 |
|
41 | Kościuszki 15 |
|
42 | Kościuszki 15A |
|
43 | Kościuszki 18 |
|
44 | Kościuszki 28 |
|
45 | os. Kaszubskie 14 |
|
46 | os. Kaszubskie 15 |
|
47 | 10 Lutego 7 |
|
48 | 3 Maja 1 |
|
49 | 3 Maja 5 | 3, 3A |
50 | 3 Maja 18 |
|
51 | 3 Maja 20 |
|
52 | 3 Maja 26 | 13 |
53 | 3 Maja 36 | 2, 3 |
54 | 12 Marca 179 |
|
55 | 12 Marca 186 | 12 |
56 | 12 Marca 190 |
|
57 | 12 Marca 192 |
|
58 | 12 Marca 194 |
|
59 | 12 Marca 206 |
|
60 | 12 Marca 208 |
|
61 | 12 Marca 209 |
|
62 | 12 Marca 211 | 1, 1A |
63 | Mickiewicza 1 | 1 |
64 | Mickiewicza 3 | 1 |
65 | Pl. J.Wejhera 20A |
|
66 | Podgórna 3 |
|
67 | Przemysłowa 2 |
|
68 | Przemysłowa 4 |
|
69 | Przemysłowa 6 |
|
70 | Przemysłowa 8 |
|
71 | Przemysłowa 14 |
|
72 | Przemysłowa 34 |
|
73 | Pucka 9 | 1 |
74 | Rzeźnicka 1 | 3A, 4, 5 |
75 | Rzeźnicka 3 |
|
76 | Rzeźnicka 7 | 14, 14A, 15 |
77 | Sienkiewicza 8 |
|
78 | Sobieskiego 223 |
|
79 | Sobieskiego 229 |
|
80 | Sobieskiego 268 |
|
81 | Sobieskiego 306 |
|
82 | Sobieskiego 308 |
|
83 | Sobieskiego 316 |
|
84 | Sobieskiego 318 |
|
85 | Sobieskiego 320 |
|
86 | Sobieskiego326 | 9, 10 |
87 | Sobieskiego 328 |
|
88 | Sobieskiego 330 |
|
89 | Sobieskiego 342 |
|
90 | ks.Piotra Skargi 2 |
|
91 | ks.Piotra Skargi 12 |
|
92 | os.Staszica 1 |
|
93 | os.Staszica 2 |
|
94 | Strzelecka 1 |
|
95 | Strzelecka 7 |
|
96 | Strzelecka 17 |
|
97 | Św. Jacka 9 | 4, 5 |
98 | Św. Jacka 11 |
|
99 | Św. Jacka 18 | 1 |
100 | Św. Jacka 22 |
|
101 | Św. Jana 4 | 2, 3, 10 |
102 | Św. Jana 6 | 1 |
103 | Św. Jana 7 | 2, 3, 4 |
104 | os. 1000 Lecia PP 9 |
|
105 | Wniebowstąpienia 1 |
|
106 | Wniebowstąpienia 1A |
|
107 | Wniebowstąpienia 3 |
|
108 | Wniebowstąpienia 3A |
|
109 | Wniebowstąpienia 19 |
|
110 | Wniebowstąpienia 22 |
|
111 | Wniebowstąpienia 22A |
|
112 | Wybickiego 2 |
|
113 | Wybickiego 6 |
|
114 | Zamkowa 3 |
|
Zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu w lokalach stanowiących mieszkaniowy zasób Gminy Miasta Wejherowa
Zasady polityki czynszowej ustala i reguluje dotychczasowa uchwała Nr IVk/VII/90/2003 Rady Miasta Wejherowa z dnia 15 kwietnia 2003 roku w sprawie zasad polityki czynszowej w lokalach stanowiących mieszkaniowy zasób Gminy Miasta Wejherowa, zmieniona Uchwałą Nr VIIk/XXXI/357/2017 z dnia 25 kwietnia 2017 r.
1. Niniejszym ustala się nowe zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżenia czynszu.
2. Stawkę czynszu oblicza się przez przemnożenie stawki podstawowej przez powierzchnię użytkową lokalu określoną w m2.
3. Stawkę czynszu obniża się w przypadku wystąpienia okoliczności określonych w tabeli nr 11.
4. Stawkę podstawową czynszu ustala Prezydent Miasta Wejherowa na podstawie art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego.
5. Zniżki oraz uwarunkowania zmniejszające stawkę czynszową przedstawia tabela nr 11.
UWARUNKOWANIA - ZMNIEJSZENIE CZYNSZU | |||
I | II | III | IV |
zniżka 10 % | zniżka 20 % | zniżka 30 % w przypadku wystąpienia co najmniej 3 dowolnych, niżej wymienionych czynników ze względu na | zniżka 40 % |
- ogrzewanie piecowe, - indywidualne ogrzewanie na paliwo stałe, - położenie lokalu w budynku usytuowane w suterenie lub w oficynie, - położenie budynku, w którym lokal usytuowany jest w budynku w strefie o dominującej funkcji przemysłowej określonej w załączniku nr 1 do załącznika nr 1. | brak samodzielności lokalu (wspólny korytarz, w.c. poza lokalem). | 1) stan techniczny lokalu, w którym: - występuje zawilgocenie, zagrzybienie lokalu nie spowodowane niewłaściwą eksploatacją, - występują stropy drewniane, których stan powoduje dyskomfort zamieszkiwania, - brak samodzielności lokalu (wspólny korytarz, w.c. poza lokalem) 2) wyposażenie budynku i lokalu w urządzenia techniczne i instalacje, w których występuje: - brak ciepłej wody użytkowej, - ogrzewanie piecowe, - indywidualne ogrzewanie na paliwo stałe. | w budynkach przeznaczonych do rozbiórki oraz wyłączonych z inwestycji i planów remontowych. |
6. Zniżki nie sumują się, przy czym w przypadku wystąpienia kilku zniżek, stosuje się zniżkę najwyższą.
7. W czasie trwania stosunku najmu Wynajmujący może podwyższyć stawkę czynszu poprzez anulowanie zniżki, jeśli dokonał ulepszeń, które powodują ustanie jednej lub kilku uwarunkowań opisanych w tabeli nr 11.
8. W czasie trwania stosunku najmu Wynajmujący może zmniejszyć stawkę czynszu poprzez zastosowanie zniżki, jeśli wystąpią uwarunkowania opisane w tabeli nr 11.
9. Przed zmianą umowy najmu zmieniającą wysokość czynszu, należy sporządzić protokół stwierdzający ustanie lub wystąpienie uwarunkowań opisanych w tabeli nr 11.
10. Dokonanie przez najemcę, na jego koszt i za zgodą Wynajmującego ulepszeń lokalu mieszkalnego ze stałego zasobu, o którym mowa w rozdziale 10 nie powoduje zmiany wysokości czynszu opisanej w pkt 7.
11. Zmiany stawek czynszu mogą być dokonywane dwa razy w roku w odstępach nie mniejszych niż pół roku.
12. Do ustalenia i naliczenia czynszu i innych opłat za lokale mieszkalne zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego oraz w niniejszej uchwale zobowiązani są zarządcy nieruchomości administrujący mieszkaniowym zasobem Gminy Miasta Wejherowa.
Rozdział 7
Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w kolejnych latach
Nadzór właścicielski nad mieszkaniowym zasobem Gminy Miasta Wejherowa sprawuje Prezydent Miasta Wejherowa za pośrednictwem Wejherowskiego Zarządu Nieruchomości Komunalnych (WZNK).
Przedmiotem działalności Wejherowskiego Zarządu Nieruchomości Komunalnych jest gospodarowanie i administrowanie komunalnymi nieruchomościami zabudowanymi i niezabudowanymi, w tym lokalami stanowiącymi mieszkaniowy zasób gminy oraz nieruchomościami będącymi w samoistnym posiadaniu Gminy.
Sposób i zasady zarządzania budynkami i lokalami stanowiącymi mieszkaniowy zasób gminy powinien zapewnić:
- utrzymanie stanu technicznego budynków na poziomie zapewniającym bezpieczeństwo ludzi i mienia w okresie użytkowania,
- utrzymanie wymaganego stanu estetycznego budynków,
- zgodne z przeznaczeniem użytkowanie budynków i znajdujących się w nim pomieszczeń oraz urządzeń związanych z budynkiem,
- możliwość racjonalnego zużycia mediów zgodnie z wymaganiami użytkowników lokali,
- poprawę stanu technicznego zasobu mieszkaniowego,
- poprawę jakości obsługi mieszkańców,
- ograniczenie kosztów zarządzania i administrowania zasobem.
W okresie objętym programem nie przewiduje się wprowadzania zmian w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy.
űródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w latach 2020-2024
Podstawowym źródłem finansowania mieszkaniowego zasobu Gminy Miasta Wejherowa będą środki z budżetu gminy, w tym przychody z czynszów za lokale mieszkalne i użytkowe oraz przychody z czynszów za dzierżawę gruntów i garaży. Ponadto Miasto będzie się ubiegać o środki zewnętrzne, w tym z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Środki te przeznaczone będą na utrzymanie, modernizację i poprawę stanu technicznego oraz rozbudowę zasobu mieszkaniowego. W budynkach wspólnot mieszkaniowych Gmina jako właściciel lokali ponosi wydatki związane z utrzymaniem lokalu, wydatki na fundusz remontowy, koszty zarządu związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, stosownie do przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali.
Przyjmuje się, że szacowane wpływy środków finansowych w latach 2020-2024 będą realizowane przy następujących założeniach:
- zmniejszanie zasobu mieszkaniowego o 180 lokali z tytułu ich sprzedaży oraz 30 lokali z tytułu konieczności wyburzenia budynków będących w najgorszym stanie technicznym, zmiany przeznaczenia funkcji lokali a także z tytułu zwrotu budynków będących w samoistnym posiadaniu Gminy Miasta Wejherowa ich właścicielom,
- zwiększenie dochodów z czynszów najmu lokali mieszkalnych np. w związku z szacowaną podwyżką o inflację w wysokości 3,5 % w 2023 roku,
- utrzymanie ściągalności czynszów na poziomie 92 %.
Szacowane wpływy środków finansowych w latach 2020-2024, przedstawia tabela nr 12.
Treść | Wpływy w latach (zł) | ||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Czynsz za lokale mieszkalne | 4486669,56 | 4459669,56 | 4452469,56 | 4606505,99 | 4604705,99 |
Czynsz za lokale użytkowe | 1667232,41 | 1667232,41 | 1667232,41 | 1667232,41 | 1667232,41 |
Czynsz za dzierżawę gruntu i garaży | 32769,33 | 32769,33 | 32769,33 | 32769,33 | 32769,33 |
Razem | 6186671,30 | 6159671,30 | 6152471,30 | 6306507,73 | 6304707,73 |
Wysokość kosztów w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także koszty inwestycyjne
W celu oszacowania kosztów związanych z gospodarką mieszkaniową w latach 2020-2024 przyjęto następujące założenia:
- zmniejszanie zasobu komunalnego o 210 lokali, w tym 180 lokali z tytułu ich sprzedaży, 30 lokali z tytułu konieczności wyburzenia budynków będących w najgorszym stanie technicznym, zmiany przeznaczenia funkcji lokali oraz z tytułu zwrotu budynków będących w samoistnym posiadaniu Gminy Miasta Wejherowa ich właścicielom,
- zmniejszenie kosztów eksploatacji proporcjonalnie do wielkości zasobu i ich zwiększenie o założony wskaźnik inflacji w wysokości 2,5 % (wielkość ta może ulec zmianie w zależności od poziomu inflacji),
- zmiana wysokości należnego podatku analogicznie jak wyżej,
- zmniejszenie kosztów zarządu we wspólnotach mieszkaniowych z tytułu sprzedaży lokali,
- utrzymywanie dotychczasowego poziomu aktywności wspólnot mieszkaniowych w zakresie wykonywanych remontów,
- dofinansowanie z budżetu gminy przebudowy systemów grzewczych.
Wysokość kosztów gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy w latach 2020-2024 przedstawia tabela nr 13.
Rok | Koszty eksploatacji (zł) | Koszty remontów (zł) | Koszty modernizacji lokali i budynków (zł) | Koszty zarządu nieruchomością wspólną (zł) | Koszty inwestycyjne (zł) | Razem (zł) |
2020 | 3500000 | 1400000 | 1300000 | 1700000 | 50000 | 6550000 |
2021 | 3600000 | 1400000 | 1300000 | 1590000 | 5000 | 6495000 |
2022 | 3600000 | 1400000 | 1300000 | 1590000 | 0 | 6490000 |
2023 | 3600000 | 1400000 | 1300000 | 1590000 | 0 | 6490000 |
2024 | 3600000 | 1400000 | 1300000 | 1590000 | 0 | 6490000 |
Razem | 17900000 | 7000000 | 6500000 | 8060000 | 55000 | 32515000 |
Inne działania mające na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy
1. Określenie niezbywalnego zasobu mieszkaniowego.
Mając na względzie obowiązki gminy w zakresie zaspokajania potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty samorządowej o niskich dochodach, celowym jest posiadanie przez Miasto niezbywalnego zasobu mieszkaniowego, zwanego dalej "stałym zasobem" w związku z tym, planuje się wyodrębnienie z mieszkaniowego zasobu Gminy Miasta Wejherowa zasobu, z którego mieszkania nie będą wyodrębniane i nie będą przeznaczone do sprzedaży. W skład stałego zasobu wchodzą wyznaczone budynki stanowiące w 100 % własność Gminy Miasta Wejherowa. Listę budynków zaliczonych do stałego zasobu przedstawia tabela nr 14.
Lp. | Adres |
1 | 10 Lutego 3 |
2 | 12 Marca 185 |
3 | 12 Marca 187 |
4 | 12 Marca 234A |
5 | 3 Maja 29 |
6 | 3 Maja 47 |
7 | 3 Maja 49A |
8 | 3 Maja 49B |
9 | Drzewiarza 3 |
10 | Gdańska 83 |
11 | Gniewowska 14 |
12 | Gniewowska 16 |
13 | Iwaszkiewicza 6 |
14 | Iwaszkiewicza 6A |
15 | Iwaszkiewicza 27 |
16 | Iwaszkiewicza 29 |
17 | Iwaszkiewicza 31 |
18 | Iwaszkiewicza 33 |
19 | Judyckiego 9 |
20 | Judyckiego 10 |
21 | Judyckiego 12 |
22 | Kalwaryjska 2A |
23 | Karnowskiego 1 |
24 | Klasztorna 2 |
25 | Klasztorna 4 |
26 | Kopernika 1 |
27 | Kopernika 13 |
28 | Kopernika 13A |
29 | Kopernika 22 |
30 | Kotłowskiego 4A |
31 | Kotłowskiego 4B |
32 | Krzyżowa 3 |
33 | Marynarki Wojennej 54 |
34 | Norwida 9 |
35 | pl. J. Wejhera 18 |
36 | Przemysłowa 5B |
37 | Przemysłowa 25 |
38 | Przemysłowa 29 |
39 | Przemysłowa 31 |
40 | Przemysłowa 36A |
41 | Przemysłowa 36B |
42 | Przemysłowa 38 |
43 | Przemysłowa 42 |
44 | Przemysłowa 44 |
45 | Reformatów 2 |
46 | Reformatów 13/13A |
47 | Sobieskiego 215A |
48 | Sobieskiego 263 |
49 | Sobieskiego 282 |
50 | Sobieskiego 338 |
51 | Sobieskiego 338A |
52 | Sportowa 8 |
53 | Strzelecka 13 |
54 | Śmiechowska 8 |
55 | Śmiechowska 25 |
56 | św. Jacka 1 |
57 | św. Jacka 1A |
58 | św. Jacka 8 |
59 | św. Jacka 19 |
60 | Wałowa 8 |
61 | Wałowa 15 |
62 | Wałowa 16 |
63 | Wniebowstąpienia 5B |
64 | Wschodnia 26 |
2. Zintegrowanie gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy z innymi strategicznymi celami polityki miejskiej.
Strategicznym celem polityki miejskiej jest wzmocnienie zdolności miasta i obszarów zurbanizowanych do zrównoważonego rozwoju i tworzenia miejsc pracy oraz poprawa jakości życia mieszkańców. Dla realizacji tego celu koniecznym jest m.in.:
1) Kształtowanie przestrzeni miasta Wejherowa zgodnie z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego.
Poprawę rozwoju gospodarczego miasta można zapewnić poprzez wzmocnienie spójności zagospodarowania w obszarach funkcjonalnych miasta, w tym tzw. ?dzielnicy przemysłowej?, obejmującej lokale mieszkalne oraz budynki z lokalami mieszkalnymi:
2) Kontynuowanie procesów rewitalizacyjnych, dotyczących obszarów śródmieścia miasta, odbudowa tkanki społecznej, ekonomicznej oraz fizycznej, m.in. poprzez działania dotyczące budynków mieszkalnych, wpływające na wzrost atrakcyjności i wartości lokali mieszkalnych.
Za celowe uznaje się likwidowanie niesamodzielnych lokali mieszkalnych poprzez scalanie mieszkań wspólnych, przywracające ich pierwotną strukturę funkcjonalną, uzyskując wzrost jakości życia mieszkańców. Działaniami tymi należy objąć następujące lokale mieszkalne:
a.nr 3A i 3B przy ul. Bukowej 7,
b.nr 4A i 4B przy ul. Bukowej 7,
c.nr 3 i 3A przy ul. Bukowej 9,
d.nr 3 i 3A przy ul. Dworcowej 3,
e.nr 3 i 3A przy ul. 3 Maja 5,
f.nr 2 i 3 przy ul. 3 Maja 36,
g. nr 1 i 1A przy ul. 12 Marca 211,
h.nr 3A, 4 i 5 przy ul. Rzeźnickiej 1,
i.nr 9 i 10 przy ul. Sobieskiego 326,
j. w budynku przy ul. 3 Maja 25,
k. w budynku przy ul. Hallera 19,
l. w budynku przy ul. Dworcowej 8.
Zrewaloryzowane lokale o powierzchni użytkowej powyżej 80 m2, winny być przeznaczone na wynajem dla rodzin wieloosobowych lub do sprzedaży wolnorynkowej.
3) Wzmocnienie procesu odbudowy zróżnicowanej struktury funkcjonalnej lokali w tzw.
?obszarze atrakcyjności miasta?.
Ocenie możliwości w tym zakresie należy poddać lokale mieszkalne zlokalizowane w następujących budynkach:
a. w budynku przy ul. Klasztornej 7,
b. w budynku przy ul. 12 Marca 213,
c. w budynku przy ul. 12 Marca 226,
d. w budynku przy ul. 12 Marca 250,
e. w budynku przy ul. Puckiej 14,
f. w budynku przy pl. J. Wejhera 2, 2A, 12 Marca 213A,
g. w budynku przy pl. J. Wejhera 3,
h. w budynku przy pl. J. Wejhera 20C,
i. w budynku przy ul. Sobieskiego 231,
j. w budynku przy ul. Sobieskiego 278,
k. w budynku przy ul. Dworcowej 1 - lokal nr 4,
oraz lokale mieszkalne położone w parterach budynków:
l.nr 5 i 10 przy ul. Dąbrowskiego 2,
ł.nr 1 przy ul. Mickiewicza 1,
m.nr 1 przy ul. Mickiewicza 3,
n.nr 2, 3 i 10 przy ul. Św. Jana 4,
p.nr 2, 3 i 4 przy ul. Św. Jana 7,
s. nr 1 i 10 przy ul. Klasztornej 22,
t. nr 1 i 7 przy ul. Klasztornej 24,
x. nr 1 przy ul. Św. Jacka 18.
4) Racjonalizowanie sposobu użytkowania lokali położonych w suterenach.
Lokale położone w suterenach ? według poniższego wyliczenia - przeznacza się na pracownie, służące twórcom do prowadzenia działalności w dziedzinie kultury i sztuki lub przekwalifikowuje się w zależności od potrzeb na lokale użytkowe, gospodarcze lub pomieszczenia tymczasowe:
b.nr 16 przy ul. Kalwaryjskiej 6,
c. nr 14, 14A, 15 przy ul. Rzeźnickiej 7.
3. Uregulowanie posiadania gruntów przyległych do terenów wspólnot mieszkaniowych.
Niezbędne jest wzmocnienie działań zmierzających do regulowania problemów związanych z utrzymaniem nieruchomości przyległych do terenów będących własnością wspólnot mieszkaniowych, które zostały wyodrębnione i sprzedane po obrysie budynku. Obecnie część wspólnot mieszkaniowych korzysta z przywilejów wynikających z uchwały nr IVk/XIII/156/2003 Rady Miasta Wejherowa z dnia 28.10.2003 r. w sprawie oddawania nieruchomości niezabudowanych w nieodpłatne użytkowanie na rzecz "wspólnot mieszkaniowych" na okres 20 lat, polegających na możliwości obejmowania gruntów przyległych w nieodpłatne użytkowanie na okres do 20 lat. Program mający na celu zagospodarowywanie terenów podwórek odpowiednio do potrzeb mieszkańców winien ewoluować w kierunku zbywania tych gruntów w drodze umowy sprzedaży lub oddawania w użytkowanie wieczyste na rzecz członków wspólnot mieszkaniowych.
4. Pomoc najemcom lokali mieszkalnych w spłacie zaległości czynszowych.
Za celowe uznaje się kontynuowanie wobec najemców lokali mieszkalnych programu polegającego na umożliwianiu spłaty zaległych zobowiązań z tytułu czynszu poprzez wykonywanie przez zadłużonych najemców prac remontowych takich jak:
- malowanie klatek schodowych,
- naprawa elewacji do wysokości 2 metrów,
- naprawa ciągów komunikacyjnych.
5. Niezbędny zakres zamian lokali związanych z remontami budynków i lokali.
Przewiduje się potrzebę zabezpieczenia lokali zamiennych lub przeprowadzenia zamiany lokali w następujących przypadkach:
-przystąpienia do remontu budynku lub lokalu mieszkalnego wymagającego czasowego
- przystępowania do robót budowlanych mających na celu zmianę sposobu użytkowania,
- przystąpienia do działań zmierzających do połączenia lokali wtórnie podzielonych.
Zakłada się kontynuowanie procesu wycofywania udziału Miasta z budynków wspólnot mieszkaniowych, w szczególności w przypadkach, gdy w budynkach pozostaną pojedyncze lokale mieszkalne będące jej własnością. Miasto Wejherowo skorzysta dla osiągnięcia tego celu między innymi z uprawnień wynikających z art. 21 ust. 4 i 5 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie Gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, tj. z prawa złożenia najemcy oferty nabycia lokalu i z prawa wypowiedzenia umowy najmu w przypadku nieprzyjęcia oferty nabycia z zastrzeżeniem, że zapewni najemcy inny lokal zamienny. Odzyskiwane w tym trybie lokale, a także lokale o powierzchni powyżej 80 m2 nie objęte umowami najmu mogą być przeznaczane do sprzedaży w drodze przetargu.
|
Załącznik Nr 1 do załącznika Nr 1
Zalacznik1.1.pdf
Załączniki do pobrania
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Wojciech Dzieliński | 19-12-2019 14:51 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 19-12-2019 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 19-12-2019 14:51 |