Uchwała Nr VIk/V/46/2011 Rady Miasta Wejherowa z dnia 28 lutego 2011 r. w sprawie ustalenia przepisów porządkowych dla pasażerów korzystających z przejazdów pojazdami komunikacji miejskiej w Wejherowie.
Uchwała Nr VIk/V/46/2011
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 28 lutego 2011 r.
w sprawie ustalenia przepisów porządkowych dla pasażerów korzystających z przejazdów pojazdami komunikacji miejskiej w Wejherowie
Na podstawie art. 15 ust. 5 ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku – Prawo przewozowe (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 50 poz. 601 z późn. zm.)
Rada Miasta Wejherowa
uchwala, co następuje:
§ 1. 1. Ustala się przepisy porządkowe dla pasażerów korzystających z przejazdów pojazdami komunikacji miejskiej w Wejherowie.
2. Przepisy porządkowe stanowią Załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
|
Załącznik do Uchwały Nr VIk/V/46/2011
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 28 lutego 2011 r.
PRZEPISY PORZĄDKOWE
dla pasażerów korzystających z przejazdów pojazdami komunikacji miejskiej w Wejherowie
1. Wysiadanie i wsiadanie dozwolone jest tylko po zatrzymaniu się pojazdu na przystanku.
2. W sytuacjach awaryjnych dozwolone jest wsiadanie i wysiadanie z pojazdu poza przystankami w miejscu jego zatrzymania i po otwarciu drzwi przez obsługę oraz należy stosować się do poleceń obsługi.
3. W pojazdach wyposażonych w urządzenie do otwierania drzwi przez pasażera i odpowiednio oznakowanych pasażer ma prawo i obowiązek samodzielnie otwierać drzwi.
4. Pasażer w celu zatrzymania pojazdu na przystanku na żądanie, chcąc wsiąść do pojazdu powinien z odpowiednim wyprzedzeniem wyraźnie podnieść rękę, a chcąc wysiąść z pojazdu powinien z odpowiednim wyprzedzeniem nacisnąć przycisk sygnalizacyjny lub poinformować kierowcę o swoim zamiarze.
5. Pasażer stojący w pojeździe powinien trzymać się uchwytów.
6. Pasażer ponosi odpowiedzialność za wszelkie szkody i zanieczyszczenia pojazdu oraz innych urządzeń komunikacyjnych powstałe z jego winy, w tym powstałe w związku z przewozem zwierząt lub bagażu.
7. MZK nie odpowiada za szkody powstałe na skutek przerwy w ruchu, zmiany trasy przejazdu, odwołania regularnie kursującego środka transportowego i pozostałych zakłóceń wynikłych z przyczyn stanowiących siłę wyższą w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego.
8. W przypadku awarii lub uszkodzenia pojazdu pasażerowi posiadającemu papierowy bilet jednorazowy przysługuje prawo kontynuowania podróży na podstawie tego biletu następnym pojazdem jadącym w tym samym kierunku, a pasażerowi posiadającemu jednorazowy bilet elektroniczny – zwrot opłaty na kartę elektroniczną.
1. Prowadzenie rozmów z prowadzącym pojazd w czasie jazdy.
2. Zanieczyszczanie i zaśmiecanie pojazdu oraz niszczenie znajdujących się w nim urządzeń i wyposażenia.
3. Spożywanie napojów i artykułów żywnościowych mogących zanieczyścić pojazd i odzież innych pasażerów.
4. Palenie tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz spożywanie wszelkich napojów alkoholowych.
5. Umieszczanie na miejscach siedzących bagażu, zwierząt lub przedmiotów mogących je uszkodzić lub zanieczyścić.
6. Zakłócanie spokoju w pojeździe i zachowywanie się niezgodnie z zasadami współżycia społecznego, w tym granie na instrumentach muzycznych, prowadzenie głośnych rozmów, itp.
7. Nieuzasadnione dawanie sygnału zatrzymania, używanie hamulca awaryjnego lub otwieranie drzwi.
8. Opieranie się o drzwi w czasie jazdy, wychylanie się przez okna, wyrzucanie jakichkolwiek przedmiotów z pojazdu.
9. Wsiadanie i wysiadanie do/z pojazdu po sygnale dźwiękowym uprzedzającym o zamykaniu drzwi.
§ 3. Zabrania się korzystania ze środków komunikacji miejskiej:
1. Osobom będącym pod wpływem alkoholu lub środków odurzających.
2. Osobom mogącym narazić współpasażerów lub obsługę pojazdu na wszelkie szkody, obrażenia lub niedogodności lub spowodować uszkodzenie lub zanieczyszczenie pojazdu.
3. Osobom o widocznych objawach choroby zakaźnej.
4. Osobom wzbudzającym odrazę brudem lub niechlujstwem.
5. Osobom na łyżworolkach, wrotkach, łyżwach itp.
6. Osoby wymienione w pkt. 1 - 6 oraz wszystkie pozostałe osoby, które nie dostosują się do niniejszych przepisów porządkowych mogą być nie wpuszczone do pojazdu lub z niego usunięte. W wymienionych sytuacjach nie przysługuje zwrot opłaty za przejazd.
§ 4. Zakazane jest przewożenie środkami komunikacji miejskiej:
1. Przedmiotów niestanowiących bagażu podręcznego pasażera, z wyjątkiem przedmiotów i zwierząt, których zasady przewozu uregulowane zostały w paragrafie 5.
2. Materiałów łatwopalnych, wybuchowych, żrących, radioaktywnych, trujących i innych materiałów niebezpiecznych lub wywołujących uczucie odrazy.
3. Przedmiotów blokujących przejście, zagrażających bezpieczeństwu ruchu i mogących spowodować zniszczenia pojazdu oraz wyrządzić szkody pasażerom lub narazić ich na niewygodę.
4. Broni, z wyjątkiem osób, które pełniąc służbę publiczną lub wojskową (np. funkcjonariusze Policji, Żandarmerii Wojskowej) obowiązane są mieć przy sobie odpowiednio zabezpieczoną broń.
§ 5. Zasady przewozu wózków, zwierząt, bagażu ręcznego, rowerów i nart:
1. Wózek i dziecko przewożone w wózku musi być odpowiednio zabezpieczone przez opiekuna.
2. Wózki dziecięce i inwalidzkie oraz rowery należy przewozić w miejscach do tego wyznaczonych.
3. Przewóz wózków inwalidzkich o napędzie akumulatorowym dozwolony jest tylko w niskopodłogowych pojazdach z wysuwaną rampą wjazdową, po jej opuszczeniu przez obsługę. Osoba na wózku lub inny pasażer powinien wyraźnie, z odpowiednim wyprzedzeniem poinformować kierowcę o konieczności wysunięcia rampy.
4. Przewóz psów, w liczbie nie większej niż jeden pies pod opieką podróżnego, jest dozwolony, pod warunkiem, że podróżny posiada aktualne świadectwo szczepienia psa, a pies jest trzymany na smyczy i ma założony kaganiec lub przewożony jest w odpowiednim opakowaniu (koszu, skrzynce, klatce).
5. Małe zwierzęta domowe można przewozić, jeżeli nie są uciążliwe dla podróżnych (np. z powodu hałasu, zapachu) i trzymane są na rękach podróżnego. Przewożone zwierzęta powinny być zabezpieczone przed wyrządzeniem szkody.
6. Osoba niepełnosprawna może podróżować z psem asystującym, który nie ma założonego kagańca pod warunkiem posiadania przy sobie certyfikatu potwierdzającego status psa asystującego i zaświadczenia o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych.
7. Narty mogą być przewożone w pojeździe wyłącznie w pokrowcach.
8. W przypadkach powodowania utrudnień podczas podróży, pasażer na żądanie współpasażerów, kierowcy lub kontrolerów biletów powinien zdjąć plecak.
§ 6. Miejsce dla osób uprzywilejowanych:
Pasażer, który zajmuje miejsce oznaczone napisem lub piktogramem „dla inwalidy”, „dla osoby z dzieckiem na ręku”, itp., obowiązany jest zwolnić to miejsce w razie zgłoszenia się osoby, dla której miejsce takie jest przeznaczone.
Znalazca rzeczy zagubionej w pojeździe powinien przekazać tę rzecz kierującemu pojazdem. Informacji o rzeczach znalezionych udziela Dyspozytor Miejskiego Zakładu Komunikacji Wejherowo Sp. z o.o. w Wejherowie, ul. Tartaczna 2, telefon (0-58) 572-29-33.
§ 8. Kasowanie i zakup biletów w pojeździe:
1. Pasażer po wejściu do pojazdu ma obowiązek skasować bilet papierowy lub kartę elektroniczną lub zakupić bilet telefoniczny zgodnie z zasadami odpłatności określonymi w taryfie i przepisach taryfowych najpóźniej po ruszeniu pojazdu.
2. Opłata za bilet zakupiony u prowadzącego pojazd powinna być uiszczona kwotą odliczoną.
3. Pasażer, który zamierza nabyć bilet u kierującego pojazdem zobowiązany jest wejść do pojazdu przednimi drzwiami, niezwłocznie dokonać zakupu i skasować bilet w najbliższym kasowniku. Kasowaniu nie podlegają bilety jednorazowe zakupione u kierowcy z drukarki autobusowej.
4. Pasażer ma obowiązek posiadać przez cały czas podróży ważny bilet na przejazd
1. Kontroler biletów jest uprawniony do kontroli biletów osób, zwierząt lub bagażu oraz dokumentów potwierdzających uprawnienia do przejazdów ulgowych lub bezpłatnych.
2. Kontroler biletów podczas kontroli biletów legitymuje się identyfikatorem umieszczonym w widocznym miejscu.
3. Na żądanie kontrolera biletów pasażer jest obowiązany wręczyć kontrolerowi ważny bilet (elektroniczny lub papierowy lub telefoniczny). W przypadku posiadania przez pasażera uprawnień do przejazdów ulgowych lub bezpłatnych pasażer obowiązany jest również do okazania kontrolerowi biletów stosownego dokumentu potwierdzającego uprawnienie. Pasażer posiadający kartę elektroniczną z zapisanym uprawnieniem do przejazdu bezpłatnego wraz z okresem jego ważności zwolniony jest z obowiązku okazywania kontrolerowi stosownego dokumentu potwierdzającego to uprawnienie.
4. Pasażer ma obowiązek uiścić opłatę wynikającą z taryfy oraz opłatę dodatkową w przypadku stwierdzenia przez kontrolera biletowego:
- braku biletu lub jego nieważności,
- braku odpowiedniego dokumentu uprawniającego do przejazdu ulgowego lub bezpłatnego,
- zabrania do pojazdu bagażu lub przedmiotów, których przewóz jest zabroniony w taryfie,
- zatrzymania pojazdu lub zmiany trasy bez uzasadnionej przyczyny.
5. W razie odmowy zapłacenia należności i niemożności ustalenia tożsamości podróżnego kontroler biletowy może zwrócić się do funkcjonariusza Policji i innych organów porządkowych, które mają, zgodnie z przepisami prawa, uprawnienia do ustalania tożsamości osób, o podjęcie czynności zmierzających do ustalenia tożsamości podróżnego.
6. Kontroler biletów ma prawo zatrzymania za pokwitowaniem biletów i dokumentów, co do których istnieje podejrzenie, że są sfałszowane.
§ 10. Odwołanie od nałożonej opłaty dodatkowej:
1. Odwołując się od nałożonej opłaty dodatkowej należy dołączyć lub okazać zakwestionowany bilet w oryginale.
2. Nie podlega anulowaniu opłata dodatkowa w przypadku nie okazania w trakcie kontroli ważnego biletu elektronicznego lub papierowego lub telefonicznego lub gdy bilet został zakupiony po nałożeniu opłaty dodatkowej.
3. Odwołania od nałożonych opłat dodatkowych oraz reklamacje związane z opłatami dodatkowymi składane powinny być zgodnie z instrukcją zamieszczoną na druku wezwania do zapłaty lub w siedzibie MZK Wejherowo.
§ 11. Skargi i wnioski pasażerów związane z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej powinny być kierowane do: Miejski Zakład Komunikacji Wejherowo Sp. z o.o. 84-200 Wejherowo, ul. Tartaczna 2.
|
Załączniki do pobrania
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Wojciech Dzieliński | 03-03-2011 08:49 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 03-03-2011 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 03-03-2011 08:49 |