Uchwała Nr VIIk/VI/70/2015 Rady Miasta Wejherowa z dnia 27 marca 2015 r. w sprawie przyjęcia Miejskiego Programu Wspierania Rodziny na lata 2015 - 2017
Uchwała Nr VIIk/VI/70/2015
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 27 marca 2015 r.
w sprawie przyjęcia Miejskiego Programu Wspierania Rodziny na lata 2015 - 2017
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), art. 176 i art. 179 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (tekst jednolity Dz. U. 2013 r., poz. 135 z późn. zm.) oraz art. 110 ust. 10 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz.U. z 2015 r. poz. 163)
Rada Miasta Wejherowa
uchwala, co następuje:
§ 1. W celu realizacji zadań na rzecz wspierania rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych przyjmuje się „Miejski Program Wspierania Rodziny na lata 2015-2017” – w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Wejherowa.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
|
Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa |
Załącznik do Uchwały Nr VIIk/VI/70/2015
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 27 marca 2015 r.
Miejski Program Wspierania Rodziny na lata 2015 - 2017
Rozdział 1
Wstęp
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej nakłada na gminę obowiązek realizacji zadań w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. Zgodnie z art. 176 pkt. 1 w/cyt. ustawy do zadań gminy należy opracowanie i realizacja 3-letnich gminnych programów wspierania rodziny. Opracowany Gminny Program Wspierania Rodziny jest jednym z elementów realizacji postanowień ustawy. Program ma na celu zbudowanie spójnego systemu pomocy rodzinie angażującego zasoby gminy.
Rodzina i dziecko są chronione zarówno w ustawodawstwie polskim jak i międzynarodowym. Art. 18 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, że małżeństwo, macierzyństwo i rodzicielstwo znajdują się pod ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej. Podstawową zasadą Konstytucji jest ochrona praw rodziny.
Rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej, zwłaszcza wielodzietne i niepełne, mają prawo do szczególnej pomocy ze strony państwa.
Rodzina to podstawowa komórka społeczna składająca się z rodziców i dzieci. Zapewnia ciągłość biologiczną społeczeństwa, przekazuje dziedzictwo kulturowe następnym pokoleniom oraz stanowi ona pierwsze naturalne i podstawowe środowisko wychowawcze, z którym styka się dziecko. Jest pierwszą instytucją wychowawczą, w której przebiega proces socjalizacji dzieci, kształtowanie ich osobowości oraz przygotowanie do przyszłych ról społecznych. Każda rodzina tworzy własną niepowtarzalną atmosferę życia. Wychowawcze oddziaływanie rodziny ma istotny wpływ na socjalizację dzieci i młodzieży poprzez nieuświadomione przekazywanie wiedzy o otaczającym świecie wraz z wartościowaniem go i preferowaniem wzorów zachowań. Zdrowa rodzina wypełniając w sposób prawidłowy swoje funkcje zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa i własnej wartości, dając im możliwość prawidłowego rozwoju i prawidłowego wypełniania ról społecznych w przyszłości.
Prawidłowemu funkcjonowaniu rodziny zagraża jednak szereg czynników, wśród których istotny wpływ mają zjawiska patologiczne. Ich oddziaływanie może uczynić daną rodzinę dysfunkcyjną. Rodzina dotknięta nimi, bez pomocy z zewnątrz, często nie potrafi sprostać swoim obowiązkom względem dzieci, rozwiązywać swoich problemów i wyjść z sytuacji kryzysowych.
Do zjawisk patologicznych zalicza się w szczególności: alkoholizm, narkomanię, przestępczość, niewydolność opiekuńczo-wychowawczą oraz przemoc w rodzinie. Problemy te są najczęstszą przyczyną niedostosowania społecznego dzieci. Występowanie ich często jest powiązane z problemem ubóstwa i długotrwałego bezrobocia, które to stanowią podstawowe podłoże braku równowagi i bezpieczeństwa w rodzinie. Występujące w rodzinie problemy są złożone i do rozwiązania wymagają interdyscyplinarnych i skoordynowanych działań osób ze specjalistycznym przygotowaniem oraz instytucji działających na rzecz rodzin. Rodziny dysfunkcyjne wymagają stałego monitorowania i wsparcia, w tym w szczególności przez pracowników socjalnych, pedagogów szkolnych, policję, kuratorów sądowych, a w razie potrzeby przez asystentów rodzinnych. Działania takie mogą być skuteczne jedynie przy założeniu współpracy wszystkich instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny oraz chęci rodziny do zmiany. Praca z rodziną powinna być prowadzona we wczesnym okresie jej zagrożenia przez wykwalifikowaną w tym zakresie kadrę. Pomoc rodzinie ma na celu w konsekwencji przywrócenie jej prawidłowego funkcjonowania poprzez umożliwienie odzyskania lub nabycia umiejętności prawidłowego pełnienia ról opiekuńczo-wychowawczych i społecznych, aby dziecko pozostało w naturalnej rodzinie i tam zostało przygotowane do prawidłowego funkcjonowania w swoim życiu i społeczeństwie.
Niniejszy Program jest propozycją zintegrowanych kierunków działań realizowanych w zakresie opieki nad dziećmi i rodziną na terenie miasta Wejherowa.
Rozdział 2
Podstawy prawne do realizacji programu
1) Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 135 z późn. zm.);
2) Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r. poz. 163);
3) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180 poz. 1493 z późn. zm.);
4) Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity z 2012 r. poz. 1356 z późn. zm.);
5) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jednolity z 2012 r. poz. 124 z późn. zm.);
6) Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 594 późn. zm.).
Rozdział 3
Analiza problemu na terenie miasta Wejherowa
Trudno w sposób jednoznaczny i kompleksowy określić liczbę rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.
Wiedza, która wynika z analizy sytuacji rodzin znajdujących się w sferze zainteresowania MOPS nie odzwierciedla w pełni skali tych problemów w stosunku do wszystkich mieszkańców miasta Wejherowa. W 2014 roku Ośrodek obejmował wsparciem ok. 6,32 % wszystkich mieszkańców miasta – tj. 1327 rodzin. Wśród różnych powodów udzielania pomocy wskazuje się 282 rodziny, które są bezradne w sprawach opiekuńczo-wychowawczych (w tym 161 rodzin niepełnych). W tych rodzinach jest łącznie 553 dzieci. W 126 rodzinach zdiagnozowano problem alkoholowy, który bardzo często wiąże się z przemocą.
Z danych znajdujących się w dyspozycji MOPS wynika, że w Wejherowie poza rodziną biologiczną przebywa 47 dzieci z 33 rodzin.
Rozdział 4
Założenia programu
Miejski Program Wspierania Rodziny jest dokumentem przewidzianym do realizacji w latach 2015-2017.
Głównym założeniem Programu jest stworzenie wielopłaszczyznowego wsparcia rodziny poprzez działania mające służyć:
1) wspieraniu potencjału rozwojowego rodziny biologicznej na wczesnym etapie jej funkcjonowania;
2) wzmocnieniu systemu gwarantującego prawidłowy proces wychowawczy oraz ochronę dzieci przed nieprzystosowaniem społecznym, marginalizacją i wykluczeniem;
3) poprawie sytuacji dziecka w środowisku szkolnym poprzez wzbogacanie oferty edukacyjnej oraz wspieranie uczniów wymagających pomocy;
4) zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa dzieci, młodzieży i rodziny poprzez prowadzenie stosownych działań profilaktyczno-edukacyjno-wychowawczych w środowisku;
5) zapobieganiu powstawania sytuacji kryzysowych wymagających interwencji oraz skutecznemu reagowaniu w sytuacjach już zaistniałych poprzez udzielanie wielopłaszczyznowego wsparcia.
Zasadą nadrzędną Programu jest ścisła współpraca podmiotów działających na rzecz dzieci i rodzin, co gwarantuje skuteczność podejmowanych działań. Zakłada się, że skuteczność działań w zakresie przeciwdziałania dysfunkcji rodziny będzie osiągana w szczególności poprzez wczesne podejmowanie działań profilaktycznych oraz pracę z dziećmi oraz ich rodzicami w ich środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym.
Celem działań jest zapobieganie powstawaniu sytuacji mających niekorzystny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie rodziny, wsparcie jej w zakresie występujących niedomagań, zabezpieczenie potrzeb, wpływanie na poprawę trybu i jakości życia, pomoc we wzmocnieniu jej wydolności opiekuńczo-wychowawczej oraz interweniowanie w sytuacjach zagrożenia dobra dziecka.
Rozdział 5
Adresaci programu
Adresatami programu są rodziny z dziećmi z terenu miasta Wejherowa, które przeżywają trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczej.
Wspieranie prowadzone jest za zgodą i aktywnym udziałem rodziny z uwzględnieniem zasobów własnych oraz źródeł wsparcia zewnętrznego.
Rozdział 6
Cele programu
Cel główny:
Stworzenie spójnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną w Wejherowie ze szczególnym uwzględnieniem rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
Cele szczegółowe:
1. Budowanie bezpieczeństwa socjalnego rodzin.
Zadania:
1) stałe diagnozowanie i monitoring warunków życia rodzin;
2) zapewnienie bezpieczeństwa materialno-bytowego rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, której nie są w stanie pokonać wykorzystując własne możliwości;
3) objęcie pomocą dzieci w szczególności w formie dożywiania, zaopatrzenia w podręczniki szkolne, organizowanie wypoczynku w okresie wolnym od nauki, umożliwianie korzystania z zorganizowanych form spędzania czasu wolnego;
4) praca z rodziną poprzez prowadzenie pracy socjalnej przez pracowników socjalnych ośrodka pomocy społecznej;
5) zapewnienie odpowiednich warunków mieszkaniowych rodzinom tego wymagającym;
6) monitoring funkcjonowania i wydolności opiekuńczo-wychowawczej rodzin oparty na zaangażowaniu i współpracy wszystkich podmiotów działających na rzecz dobra i bezpieczeństwa dziecka i rodziny;
7) zapewnienie rodzinom specjalistycznego poradnictwa i wsparcia;
8) podejmowanie działań w zakresie aktywności społeczno-zawodowej rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym celem umożliwienia podjęcia zatrudnienia;
9) zapewnienie prawidłowej realizacji postanowień ustawy o Karcie Dużej Rodziny.
2. Wspomaganie potencjału rozwojowego rodziny.
Zadania:
1) systematyczne diagnozowanie warunków życia rodzin, ich potrzeb i oczekiwań oraz udzielanie im stosownej pomocy;
2) rozwijanie systemu wsparcia i specjalistycznego poradnictwa dla rodzin, w tym psychologicznego i prawnego;
3) wspieranie i propagowanie różnych form aktywności społecznej działającej na rzecz wspomagania rodzin oraz umacniania w nich więzi rodzinnych;
4) promowanie wartości rodzinnych poprzez organizowanie spotkań edukacyjnych mających na celu wymianę doświadczeń, uczenie i pogłębianie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych, poprawianie relacji rodzic-dziecko;
5) prowadzenie kampanii medialnych (ulotki, plakaty, artykuły prasowe) na rzecz umacniania rodziny i przeciwdziałania powstawania dysfunkcji;
6) podejmowanie działań na rzecz powrotu do rodziny naturalnej dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej;
7) zapewnienie opieki nad dziećmi rodziców pracujących;
8) podejmowanie działań zapobiegających niedostosowaniu społecznemu dzieci;
9) tworzenie i współfinansowanie placówek wsparcia dziennego takich jak kluby i świetlice dla dzieci;
10) realizacja na terenie Gminy Miasta Wejherowa programów zdrowotnych;
11) udział Gminy Miasta Wejherowa w rządowych i innych programach wspierania rodzin;
12) podejmowanie działań przeciwdziałających przemocy w rodzinie i uzależnieniom;
13) doskonalenie zawodowe pracowników podmiotów zajmujących się pomocą dziecku i rodzinie;
14) podejmowanie współpracy i wypracowywanie zasad wspólnego działania wszystkich podmiotów działających na rzecz umacniania rodzin;
15) rozwój i wykorzystywanie bazy sportowej Gminy Miasta Wejherowa w celach aktywności ruchowej i rekreacyjnej.
Realizatorzy:
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,
- Prezydent Miasta Wejherowa,
- Zespół Interdyscyplinarny,
- placówki oświatowe,
- organizacje pozarządowe.
3. Wspomaganie dziecka w środowisku szkolnym.
Zadania:
1) wzbogacanie oferty edukacyjnej oraz wspieranie uczniów uzdolnionych;
2) wspieranie potrzeb edukacyjnych dzieci niepełnosprawnych poprzez stworzenie usług i ulg wspierających ich proces edukacyjny;
3) wyrównywanie szans edukacyjnych przez pomoc materialną (zasiłki, dofinansowanie do imprez szkolnych i wycieczek, udział w projektach);
4) wspieranie inicjatyw służących wszechstronnemu rozwojowi dzieci i młodzieży, w tym udział placówek oświatowych w projektach;
5) realizowanie przez szkołę programów profilaktycznych wspierających wychowanie dzieci i młodzieży oraz programów edukacyjno-wychowawczych przeciwdziałających patologiom społecznym;
6) realizowanie programów prozdrowotnych;
7) udzielanie psychologicznego i pedagogicznego wsparcia uczniom oraz ich rodzicom znajdującym się w sytuacjach tego wymagających;
8) podejmowanie przez szkołę działań mających na celu kształtowanie właściwego zachowania nawyków i postaw życiowych;
9) podejmowanie przez szkołę współpracy z innymi podmiotami w zakresie rozwiązywania problemów uczniów z rodzin niedomagających;
10) prowadzenie świetlic szkolnych;
11) organizowanie dodatkowych zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla uczniów z trudnościami w nauce;
12) organizowanie dla rodziców poradnictwa i konsultacji ze specjalistami;
13) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów społecznych poprzez prowadzenie w szkole programów profilaktycznych dotyczących uzależnień, agresji, radzenia sobie ze stresem;
14) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
15) podejmowanie działań mających na celu integrację dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.
Realizatorzy:
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,
- placówki oświatowe,
- Prezydent Miasta Wejherowa,
- organizacje pozarządowe.
4. Opieka nad dziećmi z rodzin niewydolnych wychowawczo.
Zadania:
1) praca socjalna z rodziną przeżywającą trudności opiekuńczo-wychowawcze, prowadzona przez pracownika socjalnego;
2) zatrudnienie asystenta rodziny w przypadku zagrożenia odebraniem dziecka do pieczy zastępczej lub umożliwienia powrotu dziecka do rodziny naturalnej;
3) podejmowanie działań w celu zapewnienia nadzoru kuratora nad nieletnimi pozbawionymi dostatecznej opieki ze strony rodziców;
4) współdziałanie podmiotów działających na rzecz dziecka i rodziny celem przepływu informacji i podjęcie stosownych działań;
5) organizowanie wsparcia psychologicznego i pedagogicznego w szkole oraz w placówkach specjalistycznych dla dzieci z rodzin niewydolnych;
6) tworzenie i wspieranie działalności świetlic i placówek wsparcia dziennego oraz organizowanie w nich pomocy i opieki dla dzieci w godzinach poza szkolnych;
7) prowadzenie monitoringu dziecka w rodzinie dotkniętej sytuacją kryzysową;
8) mobilizowanie rodziców do korzystania z programów korekcyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych oraz specjalistycznych konsultacji;
9) priorytetowe przyjmowanie do placówek przedszkolnych dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo;
10) organizowanie w szkole dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych dostępnych form wsparcia (kółka zainteresowań, zajęcia wyrównawcze i inne).
Realizatorzy:
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,
- placówki oświatowe,
- Prezydent Miasta Wejherowa,
- poradnia psychologiczno-pedagogiczna,
- organizacje pozarządowe.
5. Poprawa stanu bezpieczeństwa rodziny, dzieci i młodzieży oraz zapobieganie uzależnieniom i zjawiskom przemocy.
Zadania:
1) realizacja programów dotyczących uzależnień, agresji, radzenia sobie ze stresem adresowanych do dzieci;
2) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii w szczególności dla dzieci i młodzieży;
3) wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych;
4) udzielanie pomocy rodzinom dotkniętym problemem alkoholowym oraz zjawiskiem przemocy;
5) zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu;
6) organizowanie prelekcji w szkołach przez specjalistów zajmujących się rozwiązywaniem problemów w tym zakresie;
7) promocja pozytywnych wzorców zachowań poprzez organizowanie w szkole zajęć, imprez, spotkań ukierunkowanych na wspieranie i prawidłowy rozwój i postawę społeczną młodego człowieka;
8) ustawiczne szkolenie nauczycieli w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom;
9) monitorowanie zjawiska krzywdzenia dzieci i młodzieży;
10) promocja instytucji udzielających pomocy w przypadkach zaistnienia zjawiska przemocy w rodzinie;
11) współpraca wszystkich instytucji w zakresie przeciwdziałania przemocy i ochrony ofiar przemocy w rodzinie;
12) wspieranie rozwoju i działania podmiotów udzielających wsparcia osobom i rodzinom znajdujących się w sytuacji kryzysowej.
Realizatorzy:
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,
- policja,
- placówki oświatowe,
- Rada Miasta Wejherowa,
- poradnia psychologiczno-pedagogiczna,
- Zespół Interdyscyplinarny,
- organizacje pozarządowe.
Rozdział 7
Zasoby
Podmioty realizujące zadania w obszarze wspierania rodziny oraz inne partnerskie instytucje i organizacje wspomagające:
1) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie;
2) pedagodzy szkolni;
3) placówki wsparcia dziennego;
4) policja;
5) Poradnia Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
6) sądy, kuratorzy rodzinni;
7) Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
8) inne instytucje, które w procesie wspierania rodziny zostaną zaproszone do współpracy.
Rozdział 8
Przewidywane efekty
1. Stworzenie wielopłaszczyznowego wsparcia dla rodzin przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze.
2. Ograniczenie szerzenia się zjawisk niepożądanych.
3. Zminimalizowanie negatywnych zachowań wśród dzieci i młodzieży.
4. Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa socjalnego dzieci i rodzin.
5. Ograniczenie powstawania sytuacji kryzysowych rodzin wymagających interwencji.
6. Ochrona dzieci przed umieszczeniem w pieczy zastępczej.
Rozdział 9
Źródła finansowania
Źródłem finansowania zadań „Miejskiego Programu Wspierania Rodziny na lata 2015-
2017” są środki finansowe z:
1) budżetu miasta;
2) budżetu państwa - Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej;
3) środków Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
4) środków Unii Europejskiej.
Rozdział 10
Monitoring i ewaluacja
Miejski Program Wspierania Rodziny jest dokumentem otwartym i długofalowym. Będzie podlegał ewaluacji w zależności od występujących potrzeb rozpoznawanych i ustalanych przez podmioty zajmujące się sprawami rodziny. Monitoring będzie polegał na pozyskiwaniu informacji i danych od podmiotów realizujących poszczególne zadania, co umożliwi wgląd w zakres podejmowanych działań, ich analizę oraz ocenę skuteczności. Analiza i ocena zebranych informacji pozwoli na planowanie dalszych działań oraz doskonalenie działań dotychczas ustalonych. Monitoring odbywa się poprzez coroczną ocenę realizacji zadań.
Sprawozdanie z realizacji Programu będzie integralną częścią rocznego sprawozdania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Zgodnie z art. 179 ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej w terminie do dnia 31 marca każdego roku Prezydent Miasta Wejherowa składa Radzie Miasta roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny oraz przedstawia potrzeby związane z ich realizacją. Koordynacją w zakresie realizacji Programu zajmuje się Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Rozdział 11
Podsumowanie
Miejski Program Wspierania Rodziny jest zgodny z kierunkiem i działaniami określonymi w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych. Program zakłada tworzenie optymalnych warunków dla prawidłowego funkcjonowania rodzin na terenie miasta Wejherowa oraz poprawy stylu i jakości ich życia. Wsparcie rodziny będzie miało charakter profilaktyczny, ochronny, a rodzinie będą stwarzane możliwości samodzielnego zmierzenia się ze swoimi problemami, co zwiększy jej szanse na prawidłowe funkcjonowanie w środowisku i da poczucie odpowiedzialności przy wykorzystywaniu własnej aktywności i potencjału jaki posiada. Ważnym elementem powodzenia w zakresie realizacji Programu jest ścisła współpraca podmiotów zajmujących się sprawami rodziny i podejmowanie interdyscyplinarnych działań.
|
Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa |
Załączniki do pobrania
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Wojciech Dzieliński | 03-04-2015 12:01 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 27-03-2015 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 03-04-2015 12:01 |